Banner galileo

Język hiszpański

Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz I, II i III liceum ogólnokształcącego do wzięcia udziału w konkursie z języka hiszpańskiego GALILEO.

Konkurs odbędzie się 13-03-2025 r. Oprócz konkursu z języka hiszpańskiego w dniach 10-03-2025 r. - 14-03-2025 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, matematyki, historii, chemii, fizyki, przyrody, biologii i geografii.

Konkurs ma formę testu składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane są 4 odpowiedzi, z których jedna jest prawidłowa. Konkurs z języka hiszpańskiego trwa 50 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.

Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że treści zawarte w zakresach tematycznych testów wcześniejszych, mogą wystąpić w testach późniejszych.

Zakres tematyczny testów z języka hiszpańskiego dla szkoły średniej obejmuje treści nauczania w zakresie podstawowym.

Ulotka informacyjna - GALILEO j. hiszpański


Klasa 7 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • rodzajnik określony i nieokreślony w lp. i lmn.
  • zaimki osobowe
  • zaimki dzierżawcze
  • odmiana czasowników nieregularnych: ser, tener, ir, saber
  • pytania z zaimkami cómo, cuántos/as, de qué color, qué, quién, dónde, de dónde, a qué hora, cuál, por qué
  • liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
  • spójniki y, pero
  • zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. una camiseta amarilla
  • odmiana czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana czasowników nieregularnych (z wymianą samogłoskową): acostarse, dormir, querer, preferir, jugar itp.
  • przyimki miejsca
  • tworzenie gerundio
  • omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR + bezokolicznik
  • przysłówki mucho, poco
  • określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
  • wyrażanie konieczności za pomocą parafrazy TENER QUE + bezokolicznik
  • odmiana czasowników regularnych w czasie pretérito perfecto

2. Słownictwo i komunikacja:

  • powitania i pożegnania
  • przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
  • liczebniki główne 1-1000
  • rodzina
  • wygląd zewnętrzny
  • charakter
  • kolory
  • opis ubioru
  • meble i pokoje
  • opis położenia z użyciem está/hay
  • przybory szkolne
  • części ciała
  • żywność
  • pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
  • upodobania me/te/le gusta/n
  • określanie położenia
  • pytanie i podawanie godzin
  • pory dnia, pory roku
  • dni tygodnia, miesiące, daty
  • pogoda
  • rozkład dnia np. A las siete me levanto.
  • czas wolny
  • sporty
  • przedmioty szkolne
  • środki lokomocji
  • zwierzęta domowe i dzikie
  • narodowości, języki, nazwy krajów
  • pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
  • miejsca w mieście
  • zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca
     - ¿Cómo llego al parque?
     - Sigues todo recto por la calle América, pasas el banco y giras a la derecha
  • przepisy kulinarne
     - Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezclamos todos los ingredientes.
  • dialog w restauracji
  • obowiązki
  • określanie częstotliwości
  • wakacje
  • tradycje świąteczne związane z Día de Muertos, Navidad, Reyes Magos

Klasa 8 szkoły podstawowej

Zagadnienia z klas 7 oraz:

1. Gramatyka:

  • tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie
  • porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
  • zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
  • zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
  • odmiana czasowników nieregularnych w czasie pretérito perfecto
  • odmiana czasowników regularnych w pretérito indefinido
  • okoliczniki częstotliwości i czasu charakterystyczne dla pretérito perfecto i indefinido

2. Słownictwo i komunikacja:

  • podróże
  • zdrowie
     - określanie samopoczucia tener, estar, me duele
     - określanie leczenia tener que, deber
  • określanie częstotliwości
  • wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
  • podróże
     - kupowanie biletu
     - opowiadanie o planach
  • u lekarza
     - wyrażanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z czasownikami: tener, estar, me duele
     - określanie leczenia przy użyciu czasowników: tener que, deber
     - określanie częstotliwości
  • współczesne technologie: komputer i smartfon
  • tradycje świąteczne związane z Año Nuevo

Klasa 1 liceum ogólnokształcącego

1. Gramatyka:

  • czas teraźniejszy trybu oznajmującego czasowników regularnych, czasowników częściowo nieregularnych (np. z przegłosem i obocznością spółgłoskową) oraz całkowicie nieregularnych
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym złożonym, tj. Pretérito Perfecto
  • rodzajniki określone i nieokreślone
  • zaimki dzierżawcze: mi, tu, su, itp.
  • zaimki osobowe i wskazujące
  • forma grzecznościowa: usted
  • użycie czasowników/peryfraz: necesitar, tener que, haber que, estar + gerundio, ir + a
  • użycie czasownika: gustar, importar, parecer, interesar
  • zaimki pytajne, np. quién, dónde, de dónde
  • liczebniki 0-1000
  • rodzaj męski i żeński oraz tworzenie liczby mnogiej
  • stopniowanie przymiotników
  • przysłówki: mucho, poco, muy
  • zaimki nieokreślone: alguno, ninguno i ich forma
  • użycie czasowników: estar oraz haber do opisu lokalizacji
  • użycie bezokolicznika w zdaniach typu: Viajar es divertido.

2. Słownictwo i komunikacja:

  • dane osobowe
  • czynności dnia codziennego
  • pory dnia, miesiące, dni tygodnia
  • opis osoby, wygląd i cechy charakteru
  • członkowie rodziny, zawody
  • powitania, pożegnania
  • przedstawianie siebie i innych osób
  • udzielanie informacji na temat zainteresowań, proponowanie form spędzania czasu wolnego
  • nazwy środków lokomocji
  • udzielanie rad
  • podstawowy dialog w restauracji
  • pytanie o samopoczucie i odpowiedzi na te pytania
  • potocznie używane formy skrócone, np. bici, cole
  • opisywanie dnia w odniesieniu do przeszłości i przyszłości, np. hoy he hecho los deberes y por la tarde voy a salir
  • znajomość nazw krajów hiszpańskojęzycznych i ich stolic.

Klasa 2 liceum ogólnokształcącego

Zagadnienia z klasy 1 oraz:

1. Gramatyka:

  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym złożonym, tj. Pretérito Indefinido
  • dopełnienia bliższe i dalsze
  • użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
  • zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
  • zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
  • liczebniki 0-1000
  • liczebniki porządkowe
  • bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
  • przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
  • spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
  • wyrażenia: por eso, así que
  • rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
  • użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
  • kontrastywne użycie czasowników ser i estar, np. ser/estar triste
  • formy skrócone buen, mal, gran, primer
  • zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que viene mañana.

2. Słownictwo i komunikacja:

  • nazwy pomieszczeń, mebli, sprzętów domowych
  • opis drogi, mieszkania, domu, miejsca zamieszkania
  • określanie położenia
  • nazwy zjawisk atmosferycznych
  • wyrażanie emocji, opinii
  • pytania o zainteresowanie, plany na przyszłość
  • pytanie o godzinę i podawanie godzin
  • słownictwo związane z podróżą i wakacjami na plaży
  • podstawowe przybory kuchenne
  • udzielanie porad i wskazówek
  • nazwy przedmiotów szkolnych
  • słownictwo związane z pracą w biurze, np. enviar un correo, imprimir un documento
  • słownictwo związane z życiem towarzyskim, np. pasar el tiempo juntos, salir con alguien, estar enamorado
  • znajomość flag krajów hiszpańskojęzycznych.

Klasa 3 liceum ogólnokształcącego

Zagadnienia z klasy 1 i 2 oraz:

1. Gramatyka:

  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym prostym, tj. Pretérito Indefinido
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym ciągłym, tj. Pretérito Imperfecto
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przyszłym prostym, tj. Futuro Imperfecto
  • odmiana czasowników w trybie rozkazującym twierdzącym w 2. i 3. os. l. poj. oraz l. mn.
  • odmiana czasowników w trybie rozkazującym przeczącym w 2. i 3. os. l. poj. oraz l. mn.
  • podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
  • dopełnienia bliższe i dalsze
  • użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
  • zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
  • zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
  • liczebniki porządkowe
  • bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
  • przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
  • spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
  • wyrażenia: por eso, así que
  • rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
  • użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
  • stopniowanie przymiotników regularnych i nieregularnych oraz superlativo absoluto, np. altísimo
  • zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que se va de vacaciones.

2. Słownictwo i komunikacja:

  • podstawowe słownictwo związane z mediami społecznościowymi, np. subir una foto, hacer un comentario
  • podstawowe słownictwo związane z nauką, np. tomar apuntes
  • podstawowe słownictwo związane z kulturą i sztuką, np. mirar los cuadros, una obra
  • podstawowe słownictwo związane z kuchnią i gotowaniem, np. hervir, freír, servir caliente
  • opisywanie rutyny z przeszłości, osób i przedmiotów w przeszłości
  • opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości przy użyciu czasów przeszłych
  • przewidywanie wydarzeń z przyszłości
  • opisywanie swoich marzeń i planów na przyszłość
  • proponowanie
  • przyjęcie lub odrzucenie propozycji, oferty, rady
  • usprawiedliwianie się i formułowanie wymówek
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie
  • znajomość nazw krajów sąsiadujących z krajami hiszpańskojęzycznymi.
 

Dane kontaktowe

logo mobile

ul. Sęczkowa 90
03-986 Warszawa

ces@ces.edu.pl
Telefon: 22 509-80-40
Faks: 22 509-80-41

Subskrypcja

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres e-mail:

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności