Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz I, II i III liceum ogólnokształcącego do wzięcia udziału w konkursie z języka hiszpańskiego GALILEO.
Konkurs odbędzie się 13-03-2025 r. Oprócz konkursu z języka hiszpańskiego w dniach 10-03-2025 r. - 14-03-2025 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, matematyki, historii, chemii, fizyki, przyrody, biologii i geografii.
Konkurs ma formę testu składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane są 4 odpowiedzi, z których jedna jest prawidłowa. Konkurs z języka hiszpańskiego trwa 50 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.
Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że treści zawarte w zakresach tematycznych testów wcześniejszych, mogą wystąpić w testach późniejszych.
Zakres tematyczny testów z języka hiszpańskiego dla szkoły średniej obejmuje treści nauczania w zakresie podstawowym.
Ulotka informacyjna - GALILEO j. hiszpański
Klasa 7 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- rodzajnik określony i nieokreślony w lp. i lmn.
- zaimki osobowe
- zaimki dzierżawcze
- odmiana czasowników nieregularnych: ser, tener, ir, saber
- pytania z zaimkami cómo, cuántos/as, de qué color, qué, quién, dónde, de dónde, a qué hora, cuál, por qué
- liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
- spójniki y, pero
- zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. una camiseta amarilla
- odmiana czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
- odmiana czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
- odmiana czasowników nieregularnych (z wymianą samogłoskową): acostarse, dormir, querer, preferir, jugar itp.
- przyimki miejsca
- tworzenie gerundio
- omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR + bezokolicznik
- przysłówki mucho, poco
- określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
- wyrażanie konieczności za pomocą parafrazy TENER QUE + bezokolicznik
- odmiana czasowników regularnych w czasie pretérito perfecto
2. Słownictwo i komunikacja:
- powitania i pożegnania
- przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
- liczebniki główne 1-1000
- rodzina
- wygląd zewnętrzny
- charakter
- kolory
- opis ubioru
- meble i pokoje
- opis położenia z użyciem está/hay
- przybory szkolne
- części ciała
- żywność
- pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
- upodobania me/te/le gusta/n
- określanie położenia
- pytanie i podawanie godzin
- pory dnia, pory roku
- dni tygodnia, miesiące, daty
- pogoda
- rozkład dnia np. A las siete me levanto.
- czas wolny
- sporty
- przedmioty szkolne
- środki lokomocji
- zwierzęta domowe i dzikie
- narodowości, języki, nazwy krajów
- pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
- miejsca w mieście
- zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca
- ¿Cómo llego al parque?
- Sigues todo recto por la calle América, pasas el banco y giras a la derecha - przepisy kulinarne
- Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezclamos todos los ingredientes. - dialog w restauracji
- obowiązki
- określanie częstotliwości
- wakacje
- tradycje świąteczne związane z Día de Muertos, Navidad, Reyes Magos
Klasa 8 szkoły podstawowej
Zagadnienia z klas 7 oraz:
1. Gramatyka:
- tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú
- porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
- zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
- zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
- odmiana czasowników nieregularnych w czasie pretérito perfecto
- odmiana czasowników regularnych w pretérito indefinido
- okoliczniki częstotliwości i czasu charakterystyczne dla pretérito perfecto i indefinido
2. Słownictwo i komunikacja:
- podróże
- zdrowie
- określanie samopoczucia tener, estar, me duele
- określanie leczenia tener que, deber - określanie częstotliwości
- wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
- podróże
- kupowanie biletu
- opowiadanie o planach - u lekarza
- wyrażanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z czasownikami: tener, estar, me duele
- określanie leczenia przy użyciu czasowników: tener que, deber
- określanie częstotliwości - współczesne technologie: komputer i smartfon
- tradycje świąteczne związane z Año Nuevo
Klasa 1 liceum ogólnokształcącego
1. Gramatyka:
- czas teraźniejszy trybu oznajmującego czasowników regularnych, czasowników częściowo nieregularnych (np. z przegłosem i obocznością spółgłoskową) oraz całkowicie nieregularnych
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym złożonym, tj. Pretérito Perfecto
- rodzajniki określone i nieokreślone
- zaimki dzierżawcze: mi, tu, su, itp.
- zaimki osobowe i wskazujące
- forma grzecznościowa: usted
- użycie czasowników/peryfraz: necesitar, tener que, haber que, estar + gerundio, ir + a
- użycie czasownika: gustar, importar, parecer, interesar
- zaimki pytajne, np. quién, dónde, de dónde
- liczebniki 0-1000
- rodzaj męski i żeński oraz tworzenie liczby mnogiej
- stopniowanie przymiotników
- przysłówki: mucho, poco, muy
- zaimki nieokreślone: alguno, ninguno i ich forma
- użycie czasowników: estar oraz haber do opisu lokalizacji
- użycie bezokolicznika w zdaniach typu: Viajar es divertido.
2. Słownictwo i komunikacja:
- dane osobowe
- czynności dnia codziennego
- pory dnia, miesiące, dni tygodnia
- opis osoby, wygląd i cechy charakteru
- członkowie rodziny, zawody
- powitania, pożegnania
- przedstawianie siebie i innych osób
- udzielanie informacji na temat zainteresowań, proponowanie form spędzania czasu wolnego
- nazwy środków lokomocji
- udzielanie rad
- podstawowy dialog w restauracji
- pytanie o samopoczucie i odpowiedzi na te pytania
- potocznie używane formy skrócone, np. bici, cole
- opisywanie dnia w odniesieniu do przeszłości i przyszłości, np. hoy he hecho los deberes y por la tarde voy a salir
- znajomość nazw krajów hiszpańskojęzycznych i ich stolic.
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego
Zagadnienia z klasy 1 oraz:
1. Gramatyka:
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym złożonym, tj. Pretérito Indefinido
- dopełnienia bliższe i dalsze
- użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
- zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
- zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
- liczebniki 0-1000
- liczebniki porządkowe
- bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
- przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
- spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
- wyrażenia: por eso, así que
- rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
- użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
- kontrastywne użycie czasowników ser i estar, np. ser/estar triste
- formy skrócone buen, mal, gran, primer
- zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que viene mañana.
2. Słownictwo i komunikacja:
- nazwy pomieszczeń, mebli, sprzętów domowych
- opis drogi, mieszkania, domu, miejsca zamieszkania
- określanie położenia
- nazwy zjawisk atmosferycznych
- wyrażanie emocji, opinii
- pytania o zainteresowanie, plany na przyszłość
- pytanie o godzinę i podawanie godzin
- słownictwo związane z podróżą i wakacjami na plaży
- podstawowe przybory kuchenne
- udzielanie porad i wskazówek
- nazwy przedmiotów szkolnych
- słownictwo związane z pracą w biurze, np. enviar un correo, imprimir un documento
- słownictwo związane z życiem towarzyskim, np. pasar el tiempo juntos, salir con alguien, estar enamorado
- znajomość flag krajów hiszpańskojęzycznych.
Klasa 3 liceum ogólnokształcącego
Zagadnienia z klasy 1 i 2 oraz:
1. Gramatyka:
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym prostym, tj. Pretérito Indefinido
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym ciągłym, tj. Pretérito Imperfecto
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przyszłym prostym, tj. Futuro Imperfecto
- odmiana czasowników w trybie rozkazującym twierdzącym w 2. i 3. os. l. poj. oraz l. mn.
- odmiana czasowników w trybie rozkazującym przeczącym w 2. i 3. os. l. poj. oraz l. mn.
- podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
- dopełnienia bliższe i dalsze
- użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
- zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
- zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
- liczebniki porządkowe
- bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
- przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
- spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
- wyrażenia: por eso, así que
- rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
- użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
- stopniowanie przymiotników regularnych i nieregularnych oraz superlativo absoluto, np. altísimo
- zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que se va de vacaciones.
2. Słownictwo i komunikacja:
- podstawowe słownictwo związane z mediami społecznościowymi, np. subir una foto, hacer un comentario
- podstawowe słownictwo związane z nauką, np. tomar apuntes
- podstawowe słownictwo związane z kulturą i sztuką, np. mirar los cuadros, una obra
- podstawowe słownictwo związane z kuchnią i gotowaniem, np. hervir, freír, servir caliente
- opisywanie rutyny z przeszłości, osób i przedmiotów w przeszłości
- opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości przy użyciu czasów przeszłych
- przewidywanie wydarzeń z przyszłości
- opisywanie swoich marzeń i planów na przyszłość
- proponowanie
- przyjęcie lub odrzucenie propozycji, oferty, rady
- usprawiedliwianie się i formułowanie wymówek
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie
- znajomość nazw krajów sąsiadujących z krajami hiszpańskojęzycznymi.