Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas IV, V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej oraz I, II, III i IV liceum ogólnokształcącego do wzięcia udziału w konkursie z języka angielskiego GALILEO.
Konkurs odbędzie się 12-03-2025 r. Oprócz konkursu z języka angielskiego w dniach 10-03-2025 r. - 14-03-2025 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, matematyki, języka niemieckiego, języka hiszpańskiego, historii, chemii, fizyki, przyrody, biologii i geografii.
Konkurs ma formę testu składającego się z 26 pytań. Do każdego pytanie podane są 4 odpowiedzi, z których jedna jest prawidłowa. Konkurs z języka angielskiego trwa 50 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.
Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że treści zawarte w zakresach tematycznych testów wcześniejszych, mogą wystąpić w testach późniejszych.
Zakres tematyczny testów z języka angielskiego dla szkoły średniej obejmuje treści nauczania w zakresie podstawowym.
Ulotka informacyjna - GALILEO j. angielski
Klasa 4 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie), przymiotniki dzierżawcze,
- dopełniacz saksoński, zaimki dzierżawcze,
- czasownik "be", "have got", "can",
- zaimki wskazujące "this/that; these/those",
- konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
- liczba mnoga rzeczowników regularnych i nieregularnych,
- liczebniki główne,
- zaimki pytające, pytania szczegółowe,
- pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
- zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie present simple i present continuous,
- przedimki okreśklone i nieokreślone: a/an i the,
- podstawowe przyimki miejsca i czasu.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- pozdrawianie, przedstawianie siebie i innej osoby,
- informacja o wieku i miejsce zamieszkania, adres, dane personalne,
- wyrażanie czasu, zegar, pora dnia,
- człowiek, wygląd zewnętrzny, części ciała,
- zwierzęta dzikie i domowe, ich charakterystyczne cechy i umiejętności,
- dni tygodnia, nazwy miesięcy i pór roku, rozpoznawanie pór roku,
- szkoła, obiekty szkolne, przedmioty niezbędne w szkole, klasa szkolna,
- nazwy przedmiotów szkolnych,
- nazwy pomieszczeń w mieszkaniu i domu, meble i przedmioty w domu,
- spędzanie wolnego czasu, wakacje, nasze ulubione zajęcia, wakacje,
- moja miejscowość, typowe miejsca w mieście i ich wzajemne położenie,
- przyroda wokół nas,
- kraje i narodowości, święta i tradycje,
- praca naszych rodziców, popularne zawody,
- moja rodzina, mój dzień, moje zajęcia i zabawy,
- podstawowe zwroty grzecznościowe,
- codzienne czynności, obowiązki domowe,
- prośba o pozwolenie; udzielenie jej i odmowa.
Klasa 5 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- przyimki miejsca,
- liczebniki główne i porządkowe,
- porównanie czasów teraźniejszych present simple i present continuous,
- czas past simple czasowników regularnych i podstawowych nieregularnych,
- czasowniki statyczne w czasie Present Continuous
- przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu,
- tworzenie przysłówków z przymiotników i ich stopniowanie,
- tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
- stopień wyższy i najwyższy przymiotnika,
- czasownik: must/mustn't, should, shouldn't,
- przyimki czasu: at, on, in, before, after.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- ulubione zajęcia, dyscypliny sportu i sportowcy, sprzęt sportowy,
- hobby, sport, programy telewizyjne, wakacje,
- ubrania,
- my i ludzie wokół nas,
- codzienne problemy,
- cechy człowieka: wzrost, fryzura, oczy,
- pogoda i zjawiska atmosferyczne,
- jedzenie: owoce i warzywa, codzienne posiłki,
- praca człowieka,
- kraje, narodowości i ich języki,
- środki transportu, jak docieramy do szkoły i na wakacje,
- grzeczne prośby i propozycje, przyjęcie i odrzucenie propozycji,
- zakaz i obowiązek,
- formułowanie dat.
3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:
- Londyn i Nowy York - najciekawsze obiekty turystyczne i najważniejsze fakty o tych miastach,
- tradycyjne potrawy kuchni angielskiej i amerykańskiej,
- nauczane przedmioty w angielskiej szkole,
- kraje świata, gdzie j. angielski jest językiem ojczystym. (UK, USA, Kanada, Australia, Irlandia, Nowa Zelandia); ich stolice i flagi państwowe, nazwy narodowości żyjących w powyższych krajach,
- najważniejsze święta i tradycje w Polsce i Wielkiej Brytanii,
- podział Wielkiej Brytanii na 4 kraje i ich flagi.
Klasa 6 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV i V szkoły podstawowej,
- czasy gramatyczne: past simple (czasowniki regularne i nieregularne), future simple, wyrażenie "be going to", "used to",
- czas Past Continous,
- wyrażenie: each/ every,
- stopień wyższy i najwyższy przymiotnika, porównania z "as ... as",
- stosowanie rodzajników nieokreślonych i określonych,
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
- "many/much, some/any/no", (a) few/(a) little, a lot of,
- pytania: "How much?", "How many?",
- czasownik: "should", "have to", "must" i "mustn't", "would", "could", "shall",
- zaimki zwrotne,
- przyimki ruchu,
- czasowniki złożone (phrasal verbs).
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV i V szkoły podstawowej,
- porównywanie ludzi i przedmiotów,
- praca człowieka, zawody,
- żywność i napoje, tradycyjne jedzenie,
- sklepy i zakupy,
- muzyka i instrumenty muzyczne,
- środowisko, w którym żyjemy, klęski żywiołowe,
- sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe,
- świat i charakterystyczne krajobrazy,
- plany na przyszłość,
- przymiotniki o przeciwnym znaczeniu,
- życzenia i gratulacje, odpowiedzi na nie,
- zdrowie - podstawowe dolegliwości.
3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:
- zakres materiału dla klasy IV i V szkoły podstawowej,
- najważniejsze atrakcje turystyczne USA, Wielkiej Brytanii, Kanady i Australii,
- pieniądze w Wielkiej Brytanii i USA,
- najwybitniejsi współcześni artyści i sportowcy z USA, Wielkiej Brytanii i Australii,
- najważniejsi politycy z tych krajów,
- brytyjska rodzina królewska,
- najważniejsze święta i festiwale w USA i Wielkiej Brytanii: Christmas, Easter, St. Valentine's Day, Halloween, Independence Day, Thanksgiving Day, Pancake Day.
Klasa 7 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- wyrażanie przyszłości - czasy: future simple, present continuous i "be going to",
- porównanie czasów: present simple i present continuous,
- wyrażenie: be able to, be allowed to,
- czas past continuous, present perfect,
- porównanie czasów: past simple i past continuous,
- wyrażenia czasowe: when, while, as, during,
- czasowniki modalne: "might, may",
- some/any/no + thing, body, one, where,
- przymiotniki z końcówką -ed i -ing,
- nieregularne przymiotniki i przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym,
- spójniki,
- zdania warunkowe typu 0 oraz I, zdania czasowe,
- strona bierna.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- opis wyglądu i osobowości człowieka, opis ubrań,
- uczucia i emocje,
- wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
- jedzenie i jego składniki,
- różne formy transportu, podróżowanie,
- spędzanie wolnego czasu, wakacje,
- zdrowie, choroby, ich objawy i leczenie, wypadki,
- pogoda, krajobrazy,
- w kinie, typy filmów,
- komputery, smartphony i inne nowoczesne codzienne przedmioty,
- prośba o radę, udzielenie rady,
- wyrażanie próśb, zgadzanie się i odmowa,
- użycie czasowników "make", "do", "take" i "have",
- spędzanie wolnego czasu.
3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- wybitne postacie z historii USA i Wielkiej Brytanii,
- wybitni sportowcy Wielkiej Brytanii i USA; narodowe dyscypliny sportowe tych krajów, miasta igrzysk olimpijskich, które odbyły się na terenie tych krajów,
- najsłynniejsi pisarze Wielkiej Brytanii i USA i najważniejsze ich dzieła,
- zagadnienia geografii krajów anglojęzycznych, ich atrakcje turystyczne.
Klasa 8 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- czasy: present perfect simple i present perfect continuous,
- porównanie czasów: present perfect simple, past simple, present simple,
- zdania pytające w stronie biernej,
- konstrukcja "have something done",
- czas: past perfect,
- mowa zależna do zdań oznajmujących,
- zdania warunkowe II i III typu,
- bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej,
- "used to" i "would" w czasie przeszłym,
- "phrasal verbs",
- question tags,
- zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
- "enough" z przymiotnikiem i rzeczownikiem, too,
- czasownik, przymiotnik i rzeczownik z przyimkiem.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- prośba o pozwolenie, odmowa, dawanie pozwolenia,
- świat przyrody, problemy i ochrona środowiska naturalnego,
- dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, typy instrumentów,
- życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
- święta i uroczystości, tradycje i zwyczaje,
- edukacja, rodzaje szkół,
- nauka i technika, odkrycia naukowe, technologie informacyjno-komunikacyjne,
- narzędzia pracy człowieka,
- tablice informacyjne.
3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- wybitne postacie z historii USA i Wielkiej Brytanii,
- wybitni sportowcy Australii, Wielkiej Brytanii, Kanady i USA; narodowe dyscypliny sportowe tych krajów, miasta igrzysk olimpijskich, które odbyły się na terenie tych krajów,
- najsłynniejsi pisarze Wielkiej Brytanii i USA i najważniejsze ich dzieła,
- zagadnienia geografii krajów anglojęzycznych, ich atrakcje turystyczne,
- ważne wydarzenia z historii Wielkiej Brytanii i USA.
Klasa 1 liceum ogólnokształcącego
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny.
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, ‘used to’, Past Perfect),
- konstrukcja have sth done, get sth done, have sb do sth, get sb to do sth,
- tryb rozkazujący,
- zdania z dopełnieniami,
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too/enough, so/such (a),
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone,
- mowa zależna,
- czasowniki modalne,
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników,
- przyimki,
- liczebniki (główne i porządkowe).
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
- miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka),
- edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty),
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
- życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe - w tym diety, lokale gastronomiczne),
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja),
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny),
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media),
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu),
- zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach),
- nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane),
- świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
- państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe, problemy współczesnego świata).
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie,
- zdrowie (np.: samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, higieniczny tryb życia, niepełnosprawni, uzależnienia, ochrona zdrowia).
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej oraz 1 klasie liceum i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny.
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, ‘used to’, Past Perfect),
- tryb rozkazujący,
- zdania z dopełnieniami,
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too/enough, so/such (a),
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
- question tags,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone (phrasal verbs),
- zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + Ing,
- mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące,
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.,
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników,
- przyimki,
- liczebniki (główne i porządkowe).
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
- życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne),
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama),
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie),
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media),
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy),
- nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne),
- świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
- życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość),
- elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 3 liceum ogólnokształcącego
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej oraz poprzednich klasach liceum i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny.
1. Gramatyka:
- czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous,
- Past Perfect dla czynności i stanów przeszłych poprzedzających inne czynności i stany przeszłe lub zakończonych przed określonym momentem w przeszłości, po wyrażeniach I wish…, as if…, if only…, w konstrukcji It was the first time…,
- Past Perfect Continuous dla czynności, które były wykonywane przez jakiś okres i poprzedzały inną czynność, po wyrażeniach I wish..., as if..., if only...,
- zdania z dopełnieniami,
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too/enough, so/such (a),
- zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i mieszane,
- question tags,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone,
- tryb łączący np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though,
- zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.,
- czasowniki modalne z bezokolicznikiem zwykłym, zwykłym ciągłym, perfektywnym, perfektywnym ciągłym,
- mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące,
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.,
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników,
- przyimki,
- liczebniki (główne i porządkowe).
2. Zakres leksykalny:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
- życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne),
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama),
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie),
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media),
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy),
- nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne),
- świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
- życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość),
- elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 4 liceum ogólnokształcącego
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej oraz poprzednich klasach liceum i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny.
1. Gramatyka:
- Future in the past, Used to, narrative tenses, speculation and deduction,
- Compound nouns and possessive forms,
- Clauses of contrast and purpose (so that, despite etc.),
- Adjective order (She’s a beautiful, young, Polish woman. etc.),
- Wishes and regrets (I wish..., I regret...),
- Quantifiers (all, most, both, either, neither, any no, none etc.),
- Whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.,
- Comparatives (the...the...),
- Indirect questions,
- Furthermore, moreover, besides, in addition etc.,
- Dependent preposition (angry with, afraid of...).
2. Zakres leksykalny:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły, studia i przygotowania do studiow np. stypendia, akademik, zycie studenckie),
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, rozmowa rekrutacyjna, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa)
- życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy,),
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne, tekstylia, sprzety i opakowania),
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama),
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie, narodowosci, jezyki),
- idiomy, synonimy i antonimy,
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, social media i internet),
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy),
- nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne),
- świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
- życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość),
- elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili
- mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.