Klasa 4 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-3 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • baśń, legenda, opowiadanie
  • cechy wiersza: rym, rytm, wers, strofa
  • epitet, przenośnia (uosobienie, ożywienie) porównanie
  • fikcja literacka
  • autor, narrator, bohater, czas i miejsce zdarzeń
  • osoba mówiąca (podmiot liryczny)
  • wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne

3. Lektury:

  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, „Mikołajek”, opowiadania: „Rosół”, „Wizytacja”, „Rower”, „Idę z wizytą do Ananiasza”

II. Nauka o języku:

  • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące
  • komunikat, nadawca, odbiorca
  • rzeczownik - rodzaj, liczba, przypadek
  • przymiotnik - rodzaj (w l. poj. i mnogiej), liczba, przypadek
  • czasownik - czas, liczba, osoba, rodzaj (w l. poj. i mnogiej)
  • bezokolicznik
  • alfabet, głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba, przenoszenie wyrazu
  • wyraz bliskoznaczny
  • akapit, notatka, życzenia, pozdrowienia, list prywatny, opis
  • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera
  • znaki interpunkcyjne, cudzysłów
  • stosowanie zasad poprawności językowej

Klasa 5 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-4 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • gatunki literackie: powieść (zdarzenie, wątek, fabuła) piosenka, fraszka, bajka, mit, opowiadanie
  • narrator pierwszoosobowy i trzecioosobowy
  • świat przedstawiony
  • podmiot liryczny, obraz poetycki
  • środki stylistyczne: porównanie, przenośnia (metafora), epitet

3. Lektury:

  • Olaf Fritsche, „Skarb Troi”

II. Nauka o języku:

  • zdanie, równoważnik zdania
  • zdanie pojedyncze i złożone
  • przysłówek, przyimek, wyrażenie przyimkowe, spójnik
  • rzeczowniki własne i pospolite
  • rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej i tylko w liczbie mnogiej
  • temat i końcówka, oboczności
  • czasownik - tryby
  • forma osobowa i nieosobowa czasownika; formy zakończone na -no i -to, konstrukcje ze słowem się
  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka
  • liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe - odmiana, zapis dat
  • podmiot, orzeczenie; grupa podmiotu i grupa orzeczenia
  • spółgłoski miękkie i twarde
  • wyrazy neutralne, zdrobnienia i zgrubienia, antonimy
  • formy wypowiedzi: opowiadanie, zaproszenie, podziękowanie, sprawozdanie, ogłoszenie
  • pisownia nie z różnymi częściami mowy; pisownia cząstki by

Klasa 6 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-5 szkoły podstawowej.

I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • gatunki: powieść (przygodowa, obyczajowa, historyczna, fantastycznonaukowa, detektywistyczna, fantasy), mit, nowela, bajka, dziennik
  • fabuła, akcja, wątek
  • narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa
  • punkt kulminacyjny, powtórzenie, apostrofa, kontrast, pytanie retoryczne, uosobienie
  • dialog, monolog
  • rym dokładny i niedokładny, rytm w wierszu

3. Lektury:

  • John Ronald Reuel Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”

II. Nauka o języku:

  • rzeczowniki o nieregularnej odmianie i nieodmienne
  • zaimek (podział, odmiana),
  • zaimek - krótsze i dłuższe formy
  • partykuła
  • wykrzyknik
  • interpunkcja zdania pojedynczego (jednorodne części zdania, przecinek przed spójnikami)
  • czasowniki dokonane i niedokonane, strona czynna i bierna czasownika
  • przydawka, dopełnienie, okolicznik
  • podmiot domyślny i szeregowy, podmiot logiczny i gramatyczny, zdania bezpodmiotowe
  • wykres zdania pojedynczego
  • rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, rdzeń
  • formy wypowiedzi: charakterystyka, opis przeżyć wewnętrznych, dziennik, pamiętnik

Klasa 7 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-6 szkoły podstawowej.

I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • gatunki literackie: bajka (morał, alegoria), przypowieść, satyra, komedia, fraszka, pieśń, ballada
  • świat przedstawiony utworu
  • wyraz dźwiękonaśladowczy, apostrofa, pytanie retoryczne, metafora
  • rodzaj literacki: epika, liryka, dramat
  • podstawowe informacje biograficzne o Adamie Mickiewiczu

3. Lektury:

  • Adam Mickiewicz, „Świtezianka”, „Lilije”
  • Ignacy Krasicki, „Żona modna”

II. Nauka o języku:

  • strona czynna i bierna czasownika
  • czasowniki przechodnie i nieprzechodnie
  • imiesłowy, imiesłowowy równoważnik zdania
  • podmiot - rodzaje podmiotu (domyślny, gramatyczny i logiczny)
  • zdania bezpodmiotowe
  • zdrobnienia i zgrubienia, archaizm, neologizm, kolokwializm
  • zdania współrzędnie złożone - typy, zdania złożone podrzędnie
  • orzeczenie czasownikowe i imienne
  • głoski ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne
  • upodobnienia i uproszczenia fonetyczne
  • poprawność językowa

Klasa 8 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-7 szkoły podstawowej.

I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • literatura piękna, naukowa, popularnonaukowa, literatura faktu
  • rodzaje literackie: epika, liryka, dramat
  • gatunki: powieść, opowiadanie, nowela, sonet, elegia, pieśń, hymn, tren, epos (epopeja)
  • eufemizm, peryfraza (omówienie), anafora

3. Lektury:

  • Nicolas Sparks, „Jesienna miłość”

II. Nauka o języku:

  • zdania podrzędnie i współrzędnie złożone - typy
  • mowa zależna i niezależna
  • budowa słowotwórcza wyrazu; wyraz podstawowy i pochodny, typy formantów
  • skróty i skrótowce
  • odmiany polszczyzny (oficjalna i nieoficjalna)
  • dialekt, gwara, język środowiskowy
  • język literacki i potoczny
  • etyka słowa, manipulacja językowa
  • wyrazy modne
  • treść i zakres wyrazu
  • fakt i opinia
  • rodzaje stylu
  • synonim, antonim, homonim
  • archaizmy, neologizmy

Klasa 1 liceum ogólnokształcącego

Zakres materiału ze szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • renesans - najważniejsze pojęcia epoki: antropocentryzm, reformacja, humanizm
  • Jan Kochanowski: „Pieśń II, ks. pierwsze”, I, „Pieśń XXIV ks. wtóre”, tren IX, X, XI, XIX; „Odprawa posłów greckich”
  • fraszka - cechy gatunkowe, tematyka fraszek
  • stoicyzm i epikureizm
  • cechy tragedii antycznej

III. Kształcenie językowe:

  • typy znaków
  • funkcje wypowiedzi (informatywna, ekspresywna, impresywna, poetycka, metajęzykowa, fatyczna)
  • frazeologizmy
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji
  • style i stylizacje

Klasa 2 liceum ogólnokształcącego

Zakres materiału ze szkoły podstawowej i 1. klasy liceum.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • romantyzm - ramy czasowe, charakterystyka, główne idee i hasła epoki, gatunki literatury romantycznej
  • Adam Mickiewicz - wiedza ogólna o pisarzu i znajomość kalendarium twórczości
  • utwory: A. Mickiewicz: „Konrad Wallenrod”, „Dziady, cz. III”
  • powieść poetycka, dramat romantyczny

III. Kształcenie językowe:

  • akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi
  • język jako system znaków
  • wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • style i stylizacje
  • relacje znaczeniowe i formalne między wyrazami (antonimia, synonimia, homonimia, polisemia)
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Klasa 3 liceum ogólnokształcącego

Zakres materiału ze szkoły podstawowej oraz 1. i 2. klasy liceum.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • Młoda Polska - ramy czasowe, nazwa epoki, charakterystyka, główne idee i hasła
  • filozofia modernizmu - przedstawiciele i kierunki filozoficzne
  • realizm, naturalizm, impresjonizm, symbolizm, ekspresjonizm
  • K. Przerwa-Tetmajer, „Koniec wieku”, „Eviva l’arte!”; L. Staff, „Kowal”, „Deszcz jesienny”; Jan Kasprowicz, „Dies Irae”

III. Kształcenie językowe:

  • akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi
  • język jako system znaków
  • wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • style i stylizacje
  • relacje znaczeniowe i formalne między wyrazami (antonimia, synonimia, homonimia, polisemia)
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Klasa 4 liceum ogólnokształcącego

Zakres materiału ze szkoły podstawowej oraz 1., 2. i 3. klasy liceum.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Test historyczno-literacki sprawdzający wiedzę o epokach i znajomość lektur obowiązujących na egzaminie maturalnym w 2023 roku.

  • starożytność (antyk i Biblia)
  • średniowiecze, renesans, barok, oświecenie
  • romantyzm, pozytywizm
  • Młoda Polska, 20-lecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji
 

Logowanie / Rejestracja

Login lub e-mail   Hasło     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja


Email
Aby otrzymywać od nas najnowsze informacje proszę dopisac swój adres e-mail:
© 2022 Centrum Edukacji Szkolnej • Wszystkie prawa zastrzeżone • Polityka prywatności

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.