Klasa 4 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-3 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • baśń, legenda, opowiadanie
  • cechy wiersza: rym, rytm, wers, strofa
  • epitet, ożywienie, porównanie
  • fikcja literacka
  • autor, narrator, bohater, czas i miejsce zdarzeń
  • osoba mówiąca (podmiot liryczny)
  • wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne

3. Lektury:

  • R. Goscinny i J. J. Sempé „Mikołajek”

II. Nauka o języku:

  • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące
  • komunikat, nadawca, odbiorca
  • rzeczownik - rodzaj, liczba, przypadek
  • przymiotnik - rodzaj (w l. poj. i mnogiej), liczba, przypadek
  • czasownik - czas, liczba, osoba, rodzaj (w l. poj. i mnogiej)
  • bezokolicznik
  • alfabet, głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba, przenoszenie wyrazu
  • wyraz bliskoznaczny
  • akapit, notatka, życzenia, pozdrowienia, list prywatny, opis
  • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera
  • znaki interpunkcyjne, cudzysłów
  • stosowanie zasad poprawności językowej

Klasa 5 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-4 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • gatunki literackie: powieść (zdarzenie, wątek, fabuła)
  • podmiot liryczny
  • piosenka, refren, porównanie, przenośnia (metafora)

3. Lektury:

  • C. S. Lewis „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”

II. Nauka o języku:

  • zdanie, równoważnik zdania
  • zdanie pojedyncze i złożone
  • przysłówek, przyimek, wyrażenie przyimkowe, spójnik
  • rzeczowniki własne i pospolite
  • rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej i tylko w liczbie mnogiej
  • temat i końcówka, oboczności
  • czasownik - tryby
  • forma osobowa i nieosobowa czasownika; formy zakończone na -no i -to, konstrukcje ze słowem się
  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka
  • liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe - odmiana, zapis dat
  • podmiot, orzeczenie; grupa podmiotu i grupa orzeczenia
  • spółgłoski miękkie i twarde
  • wyrazy neutralne, zdrobnienia i zgrubienia, antonimy
  • formy wypowiedzi: opowiadanie, zaproszenie, podziękowanie, sprawozdanie, ogłoszenie
  • pisownia nie z różnymi częściami mowy; pisownia cząstki by

Klasa 6 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-5 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • gatunki: powieść (przygodowa, obyczajowa, historyczna, fantastycznonaukowa, detektywistyczna, fantasy), mit, nowela, bajka, dziennik
  • narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa
  • punkt kulminacyjny, puenta, anafora, powtórzenie, apostrofa, kontrast, pytanie retoryczne, uosobienie
  • dialog, monolog
  • rym dokładny i niedokładny

3. Lektury:

  • H. Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

II. Nauka o języku:

  • rzeczowniki o nieregularnej odmianie i nieodmienne
  • zaimek (podział, odmiana),
  • partykuła
  • wykrzyknik
  • czasowniki dokonane i niedokonane, strona czynna i bierna czasownika
  • przydawka, dopełnienie, okolicznik
  • podmiot domyślny i szeregowy
  • związki wyrazowe: główny i poboczne
  • rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, rdzeń
  • formy wypowiedzi: charakterystyka, opis przeżyć wewnętrznych

Klasa 7 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-6 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • gatunki literackie: bajka (morał, alegoria), przypowieść, satyra, komedia, tragedia, fraszka, pieśń, ballada
  • świat przedstawiony utworu, epizod
  • symbol, wyraz dźwiękonaśladowczy
  • rodzaj literacki: dramat, liryka

3. Lektury:

  • J. Kochanowski - fraszki („Na zdrowie”, „Na lipę”, „Na dom w Czarnolesie”, „Na Konrata”, „Na nabożną”, „O żywocie ludzkim”)

II. Nauka o języku:

  • strona czynna i bierna czasownika
  • imiesłowy, imiesłowowy równoważnik zdania
  • podmiot - rodzaje podmiotu (gramatyczny i logiczny)
  • zdania bezpodmiotowe
  • zdania współrzędnie złożone - typy
  • orzeczenie czasownikowe i imienne
  • związki wyrazów (zgody, rządu, przynależności)
  • głoski ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne
  • upodobnienia i uproszczenia fonetyczne
  • akcent wyrazowy

Klasa 8 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-7 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • literatura piękna, naukowa, popularnonaukowa, literatura faktu
  • rodzaje literackie: epika
  • gatunki: sonet, elegia, tren, epos (epopeja)
  • eufemizm, peryfraza (omówienie)

3. Lektury:

  • J. Kochanowski „Treny” (I, V, VII, VIII)

II. Nauka o języku:

  • zdania podrzędnie złożone - typy
  • mowa zależna i niezależna
  • budowa słowotwórcza wyrazu; wyraz podstawowy i pochodny
  • skróty i skrótowce
  • odmiany polszczyzny (oficjalna i nieoficjalna)
  • polszczyzna ogólna
  • dialekt, gwara, język środowiskowy
  • język literacki i potoczny
  • etyka słowa, manipulacja językowa
  • norma wzorcowa i użytkowa
  • wyrazy modne
  • treść i zakres wyrazu
  • fakt i opinia
  • rodzaje stylu
  • synonim, antonim, homonim
  • archaizmy, neologizmy

Klasa 1 liceum ogólnokształcącego (po szkole podstawowej)

Zakres materiału szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza, rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole
  • średniowiecze: teocentryzm, uniwersalizm, sztuka średniowieczna (styl romański i gotycki)
  • wzorce parenetyczne
  • hagiografia
  • ideał ubóstwa, asceza („Legenda o św. Aleksym”, „Kwiatki św. Franciszka”)
  • „Pieśń o Rolandzie” (etos rycerski, epos, chansons de geste, ars moriendi

III. Kształcenie językowe:

  • akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi (informatywna, ekspresywna, impresywna, poetycka, metajęzykowa, fatyczna)
  • stylizacje językowe
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Klasa 1 liceum ogólnokształcącego (po gimnazjum)

Zakres materiału szkoły podstawowej i gimnazjum.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza, rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole
  • średniowiecze: teocentryzm, uniwersalizm, sztuka średniowieczna (styl romański i gotycki)
  • wzorce parenetyczne
  • hagiografia
  • ideał ubóstwa, asceza („Legenda o św. Aleksym”, „Kwiatki św. Franciszka”)
  • „Pieśń o Rolandzie” (etos rycerski, epos, chansons de geste, ars moriendi

III. Kształcenie językowe:

  • akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi (informatywna, ekspresywna, impresywna, poetycka, metajęzykowa, fatyczna)
  • stylizacje językowe
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Klasa 2 liceum ogólnokształcącego (po gimnazjum)

Zakres materiału szkoły podstawowej, gimnazjum i 1 klasy liceum.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza, rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole
  • pozytywizm - idee pozytywistyczne, hasła polskiego pozytywizmu
  • A. Asnyk „Do młodych” (wiersz programowy)
  • mowa ezopowa
  • realizm, powieść realistyczna
  • B. Prus „Lalka” - tytuł, świat przedstawiony, problematyka, bohaterowie

III. Kształcenie językowe:

  • funkcje wypowiedzi
  • stylizacje językowe
  • style użytkowe języka
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Klasa 3 liceum ogólnokształcącego (po gimnazjum)

Zakres materiału szkoły podstawowej, gimnazjum i klas 1-2 liceum.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza, rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole
  • poezja K.K. Baczyńskiego - apokalipsa spełniona, pokolenie Kolumbów, język poezji Baczyńskiego
  • tematyka wojenna w literaturze: opowiadania Borowskiego, „Inny świat” G. Herlinga-Grudzińskiego, „Zdążyć przed Panem Bogiem” H. Krall, „Pamiętnik z powstania warszawskiego” M. Białoszewskiego, Cz. Miłosz „Campo di Fiori” (świat przedstawiony, problematyka; człowiek zlagrowany, reifikacja, obozowa moralność, łagry sowieckie, Holokaust, heroizm, deheroizacja, literatura faktu)
  • nurt poezji tyrtejskiej
  • T. Różewicz „Lament”, „Ocalony” - trauma wojennych przeżyć, wiersz Różewiczowski

III. Kształcenie językowe:

  • funkcje wypowiedzi
  • stylizacje językowe
  • style użytkowe języka
  • poprawność i norma językowa, typy błędów
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji
 

Logowanie / Rejestracja

Nazwa użytkownika   Hasło     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja


Email
Aby otrzymywać od nas najnowsze informacje proszę dopisac swój adres e-mail:
© 2019 Centrum Edukacji Szkolnej • Wszystkie prawa zastrzeżone • Polityka prywatności