Klasa 4 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie) i przymiotniki dzierżawcze,
- forma dzierżawcza "saxon genetive", zaimki dzierżawcze,
- czasownik "be", "have got", "can",
- zaimki wskazujące "this/that; these/those",
- konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
- liczba mnoga rzeczowników regularnych i nieregularnych,
- liczebniki główne,
- zaimki pytające, pytania szczegółowe,
- pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
- zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie present simple i present continuous,
- rodzajniki: a/an i the,
- podstawowe przyimki miejsca i czasu.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- pozdrawianie, przedstawianie siebie i innej osoby,
- informacja o wieku i miejsce zamieszkania, adres, dane personalne,
- wyrażanie czasu, zegar, pora dnia,
- człowiek, wygląd zewnętrzny, części ciała,
- zwierzęta dzikie i domowe, ich charakterystyczne cechy i umiejętności,
- dni tygodnia, nazwy miesięcy i pór roku, rozpoznawanie pór roku,
- przedmioty niezbędne w szkole, klasa szkolna,
- nazwy przedmioty szkolnych,
- nazwy pomieszczeń w mieszkaniu i domu, meble i przedmioty w domu,
- spędzanie wolnego czasu, wakacje, nasze ulubione zajęcia, wakacje,
- moja miejscowość, typowe miejsca w mieście i ich wzajemne położenie,
- przyroda wokół nas,
- kraje i narodowości, święta i tradycje,
- praca naszych rodziców, popularne zawody,
- moja rodzina, mój dzień, moje zajęcia i zabawy, mój czas wolny,
- podstawowe zwroty grzecznościowe,
- codzienne czynności, obowiązki domowe,
- prośba o pozwolenie; udzielenie jej i odmowa.
Klasa 5 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- liczebniki główne i porządkowe,
- czasy teraźniejsze: present simple i present continuous,
- czas past simple czasowników regularnych i podstawowych nieregularnych,
- przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu,
- tworzenie przysłówków z przymiotników i ich stopniowanie,
- tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
- stopień wyższy i najwyższy przymiotnika,
- czasownik: must/mustn't,
- przyimki czasu: at, on, in, before, after.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- mój pokój, meble i wyposażenie,
- ulubione zajęcia, dyscypliny sportu i sportowcy,
- zajęcia w wolnym czasie, hobby, sport, programy telewizyjne, wakacje,
- ubrania,
- my i ludzie wokół nas,
- cechy człowieka: wzrost, fryzura, oczy,
- pogoda i zjawiska atmosferyczne,
- jedzenie: owoce i warzywa, codzienne posiłki,
- praca człowieka,
- kraje, narodowości i ich języki,
- środki transportu, jak docieramy do szkoły i na wakacje,
- grzeczne prośby i propozycje, przyjęcie i odrzucenie propozycji,
- zakaz i obowiązek,
- formułowanie dat.
3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:
- zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- Londyn i Nowy York - najciekawsze obiekty turystyczne i najważniejsze fakty o tych miastach,
- tradycyjne potrawy kuchni angielskiej i amerykańskiej,
- nauczane przedmioty w angielskiej szkole,
- kraje świata, gdzie j. angielski jest językiem ojczystym (UK, USA, Kanada, Australia, Irlandia, Nowa Zelandia); ich stolice i flagi państwowe, nazwy narodowości żyjących w powyższych krajach,
- najważniejsze święta i tradycje w Polsce i Wielkiej Brytanii,
- podział Wielkiej Brytanii na 4 kraje i ich flagi.
Klasa 6 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV i V szkoły podstawowej,
- czasy gramatyczne: past simple (czasowniki regularne i nieregularne), future simple, wyrażenie " be going to", used to,
- stopień wyższy i najwyższy przymiotnika, porównania z "as ... as",
- stosowanie rodzajników nieokreślonych i określonych,
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
- "many/much, some/any/no", (a) few/(a) little, a lot of,
- pytania: "How much?", "How many?",
- czasownik: "have", "should", "have got", "have to", "must" i "mustn't", would, could, shall,
- zaimki zwrotne,
- przyimki ruchu.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV i V szkoły podstawowej,
- porównywanie ludzi i przedmiotów,
- wyrażanie swojego hobby i zainteresowań,
- praca człowieka, zawody,
- żywność i napoje, tradycyjne jedzenie,
- sklepy i zakupy,
- muzyka i instrumenty muzyczne,
- środowisko, w którym żyjemy,
- sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe,
- świat i charakterystyczne krajobrazy,
- plany na przyszłość,
- przymiotniki o przeciwnym znaczeniu,
- życzenia i gratulacje, odpowiedzi na nie,
- zdrowie - podstawowe dolegliwości.
3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:
- zakres materiału dla klasy IV i V szkoły podstawowej,
- najważniejsze atrakcje turystyczne USA, Wielkiej Brytanii, Kanady i Australii,
- pieniądze w Wielkiej Brytanii i USA,
- angielski jako język światowy,
- najwybitniejsi współcześni artyści i sportowcy z USA, Wielkiej Brytanii i Australii,
- najważniejsi politycy z tych krajów,
- brytyjska rodzina królewska,
- najważniejsze święta i festiwale w USA i Wielkiej Brytanii: Christmas, Easter, St. Valentine's Day, Hallowe'en, Independence Day, Thanksgiving Day, Pancake Day.
Klasa 7 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- wyrażanie przyszłości - czasy: future simple, present continuous i "be going to",
- porównanie czasów: present simple i present continuous,
- czas past continuous, present perfect,
- porównanie czasów: past simple i past continuous,
- when, while, as, during,
- czasowniki modalne: "might, may",
- some/any/no + thing, body, one, where,
- przymiotniki z końcówką -ed i -ing,
- nieregularne przymiotniki i przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym,
- spójniki,
- zdania warunkowe I typu, zdania czasowe,
- podstawowe "phrasal verbs".
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- opis wyglądu i osobowości człowieka, opis ubrań,
- uczucia i emocje,
- wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
- jedzenie i jego składniki,
- różne formy transportu, podróżowanie,
- spędzanie wolnego czasu, wakacje,
- zdrowie, choroby, ich objawy i leczenie, wypadki,
- pogoda, krajobrazy,
- w kinie, typy filmów,
- komputery, smartphony i inne nowoczesne codzienne przedmioty,
- prośba o radę, udzielenie rady,
- wyrażanie próśb, zgadzanie się i odmowa,
- użycie czasowników "make", "do", "take" i "have",
- spędzanie wolnego czasu.
3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- wybitne postacie z historii USA i Wielkiej Brytanii,
- wybitni sportowcy Australii, Wielkiej Brytanii, Kanady i USA; narodowe dyscypliny sportowe tych krajów, miasta igrzysk olimpijskich, które odbyły się na terenie tych krajów,
- najsłynniejsi pisarze Wielkiej Brytanii i USA i najważniejsze ich dzieła,
- kraje świata, gdzie język angielski jest językiem ojczystym i językiem urzędowym,
- zagadnienia geografii krajów anglojęzycznych, ich atrakcje turystyczne.
Klasa 8 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- czasy: present perfect simple i present perfect continuous,
- porównanie czasów: present perfect simple, past simple, present simple,
- wyrażenie "be allowed to", "be able to",
- strona bierna w czasach simple,
- czas: past perfect,
- zdania warunkowe II i III typu,
- bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej,
- "used to" i "would" w czasie przeszłym,
- "phrasal verbs",
- question tags,
- zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
- "enough" z przymiotnikiem i rzeczownikiem, too,
- czasownik, przymiotnik i rzeczownik z przyimkiem.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- prośba o pozwolenie, odmowa, dawanie pozwolenia,
- świat przyrody, problemy i ochrona środowiska naturalnego,
- środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
- dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła,
- życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
- święta i uroczystości, tradycje i zwyczaje,
- edukacja, rodzaje szkół,
- nauka i technika, odkrycia naukowe, technologie informacyjno-komunikacyjne,
- narzędzia pracy człowieka,
- tablice informacyjne.
3. Wiedza o krajach anglojęzycznych:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- wybitne postacie z historii USA i Wielkiej Brytanii,
- wybitni sportowcy Australii, Wielkiej Brytanii, Kanady i USA; narodowe dyscypliny sportowe tych krajów, miasta igrzysk olimpijskich, które odbyły się na terenie tych krajów,
- najsłynniejsi pisarze Wielkiej Brytanii i USA i najważniejsze ich dzieła,
- kraje świata, gdzie język angielski jest językiem ojczystym i językiem urzędowym,
- zagadnienia geografii krajów anglojęzycznych, ich atrakcje turystyczne,
- ważne wydarzenia z historii Wielkiej Brytanii i USA.
Klasa 1 liceum ogólnokształcącego (po szkole podstawowej)
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny.
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, ‘used to’, Past Perfect),
- tryb rozkazujący,
- zdania z dopełnieniami,
- konstrukcje czasownikowe np.: like / hate+ gerund; would like/ would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too / enough, so/ such (a),
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
- question tags,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone (phrasal verbs),
- mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące,
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.,
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników,
- przyimki,
- liczebniki (główne i porządkowe).
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety),
- miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka),
- edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty),
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu, poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia),
- życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe - w tym diety, lokale gastronomiczne),
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja),
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny),
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media),
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu),
- zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach),
- nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane),
- świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
- państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe, problemy współczesnego świata).
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego (po szkole podstawowej)
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w gimnazjum i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog.
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, ‘used to’, Past Perfect),
- tryb rozkazujący,
- zdania z dopełnieniami,
- konstrukcje czasownikowe np.: like / hate+ gerund; would like/ would rather+ bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too / enough, so/ such (a),
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
- question tags,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone (phrasal verbs),
- mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące,
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.,
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników,
- przyimki,
- liczebniki (główne i porządkowe).
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy),
- życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne),
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama),
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie),
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media),
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy),
- nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne),
- świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
- życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość),
- elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego (po gimnazjum)
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w klasie I i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog.
1. Gramatyka:
- czas Future Perfect,
- zdania warunkowe typu 3,
- strona bierna w czasach przyszłych i z czasownikami modalnymi,
- mowa zależna - polecenia i zakazy, zdania pytające,
- czasowniki modalne takie jak ought to, dare, need(n’t),
- rzeczowniki abstrakcyjne, tworzenie rzeczowników od innych części mowy,
- konstrukcja typu ‘the sooner the better /more and more,
- przymiotniki dzierżawcze, złożone (fair-haired), miejsce przymiotników w zdaniu, przymiotniki po czasownikach postrzegania, przymiotniki w funkcji rzeczownika (the rich),
- pytania z przyimkiem na końcu,
- forma causative czasowników have / get(have something done),
- zdania przydawkowe definiujace i wtrącone (defining and non-defining relative clauses),
- wyrażenia z both... and, either ... or ... , neither ... nor ... either ... or, itp.,
- pytania pośrednie,
- zdania podrzędnie złożone,
- zdania wykrzyknikowe,
- określanie godziny, daty, miary, wagi.
2. Zakres leksykalny:
- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy),
- życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne),
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama),
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie),
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media),
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy),
- nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne),
- świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
- życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość),
- elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 3 liceum ogólnokształcącego (po gimnazjum)
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w klasie II i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny.
1. Gramatyka:
- czasy Future Perfect Continuous, Past Perfect Continuous,
- zdania warunkowe typu mieszanego,
- strona bierna - wyrażenia typu: It is said/ She is said to be/have been; z czasownikami see, hear, make i help,
- zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.,
- zdania warunkowe typu mieszanego,
- mowa zależna z czasownikami modalnymi i z rożnymi czasownikami wprowadzającymi, np. deny, accuse, suggest, itp.,
- czasowniki modalne z bezokolicznikiem zwykłym, zwykłym ciągłym, perfektywnym, perfektywnym ciągłym,
- zdania z podmiotem „it” i „there” w konstrukcjach typu ‘It’s no use...’, ‘There’s no point...’,
- inwersja stylistyczna i inne formy emfatyczne,
- tryb łączący np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though,
- przysłówki o dwóch znaczeniowo różniących się formach, np. hard - hardly, late - lately,
- zaimki bezosobowe ‘you, one’.
2. Zakres leksykalny:
- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy),
- życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy),
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne),
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama),
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie),
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media),
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy),
- nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne),
- świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe),
- życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość),
- elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.