Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas IV, V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej do wzięcia udziału w konkursie z języka hiszpańskiego ALBUS.
Konkurs odbędzie się 08-05-2025 r. Oprócz konkursu z języka hiszpańskiego w dniach 05-05-2025 r. - 09-05-2025 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, matematyki, historii, chemii, fizyki, przyrody, biologii i geografii.
Konkurs ma formę testu wielokrotnego wyboru składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane są 4 warianty odpowiedzi. Konkurs z języka hiszpańskiego trwa 50 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.
Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że treści zawarte w zakresach tematycznych testów wcześniejszych, mogą wystąpić w testach późniejszych.
Ulotka informacyjna - ALBUS j. hiszpański
Klasa 4 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- rodzajnik określony w lp. i lmn.
- zaimek dzierżawczy mi
- liczba mnoga rzeczownika
- czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse
- pytania z zaimkami cómo, cuántos/as, de qué color
- zaimki osobowe: yo, tú, él, ella
- zaimek dzierżawczy tu
- podstawowe czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca...
- spójniki
- me/te/le gusta + czynności
2. Słownictwo i komunikacja:
- powitania i pożegnania
- przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
- liczebniki główne 0-39
- rodzina
- przybory szkolne
- kolory
- meble
- pokoje
- opis położenia np. El frigorífico está en la cocina. ¿Hay una bañera en el salón?
- nazwy krajów hiszpańskojęzycznych
- dni tygodnia, miesiące, daty
- pytanie i odpowiedzi ¿Cuándo es tu cumpleaños? Mi cumpleaños es el dos de febrero.
- części ciała
- opis wyglądu zewnętrznego
- opis upodobań
Klasa 5 szkoły podstawowej
Zagadnienia z klasy 4 oraz:
1. Gramatyka:
- przeczenie no
- rodzajnik nieokreślony w lp. i lmn.
- zaimek dzierżawczy tu
- liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
- pytania z zaimkami de qué color, qué, quién, dónde
- spójniki y, pero
- zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. una camiseta amarilla
- przyimki miejsca
- czasownik me/te/le gustan/n
- odmiana czasowników regularnych i zwrotnych w czasie teraźniejszym presente de indicativo
- przyimki miejsca al lado, a la drecha, detrás...
2. Słownictwo i komunikacja:
- liczby 0-100
- czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
- wygląd zewnętrzny
- charakter
- kolory
- opis ubioru
- meble i pokoje
- opis położenia z użyciem está/hay np. La mochila está debajo de la mesa.
- przybory szkolne
- części ciała
- dni tygodnia, miesiące, daty
- owoce i warzywa
- środki transport
- zabawki
- sporty
- zajęcia pozalekcyjne
- pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
- zwierzęta domowe i ich opis (es, tiene, le gusta)
- określanie jakim środkiem transportu się poruszam np. ¿Cómo vas al cole? Yo voy en tren.
- opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia (czasowniki z końcówką AR)
- pytania o godzinę i udzielanie odpowiedzi
- opisywanie aktywności w ciągu dnia A las siete de la mañana me levanto.
- słownictwo związane z Navidad
Klasa 6 szkoły podstawowej
Zagadnienia z klasy 4 i 5 oraz:
1. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
- odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
- pytania z zaimkami de dónde, a qué hora
- przyimki miejsca
- czasownik ser i estar i ich odmiana
- tworzenie gerundio
- czasownik encontrarse i jego odmiana
2. Słownictwo i komunikacja:
- żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
- pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
- upodobania me/te/le gusta/n
- określanie położenia
- pytanie i podawanie godzin
- pory dnia, pory roku
- liczby 1-1000
- rozkład dnia np. A las siete me levanto.
- czas wolny
- sporty
- przedmioty szkolne
- środki lokomocji np. Voy al colegio en coche.
- zwierzęta domowe i dzikie
- opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
- opisywanie zjawisk pogodowych
- opowiadanie o czynnościach wykonywanych regularnie w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Ceno pescado con patatas fritas a las siete de la tarde.
- narodowości, nazwy krajów
- tradycje świąteczne związane z Día de Muertos
- pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
- wakacje
- opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji - miejsca w mieście
- praca z mapą
- rozmowa z przechodniem:
- ¿Cómo llego al parque? Sigues todo recto, pasas el banco y giras a la derecha.
Klasa 7 szkoły podstawowej
Zagadnienia z klas 4-6 oraz:
1. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników nieregularnych z wymianą samogłoskową w temacie
- tworzenie gerundio
- omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR + bezokolicznik
- określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
- pytania z zaimkami cuál, por qué
- tworzenie Pretérito Perfecto z czasownikami regularnymi i nieregularnymi
- okoliczniki czasu typu hoy, esta semana, alguna vez, últimamente
- określanie częstotliwości np. dos veces a la semana, cada tres horas
- tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w lp.
- me duele w lp i lm
- wyrażenia tener que oraz deber
2. Słownictwo i komunikacja:
- wakacje/podróże
- opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji np. Esta buscando conchas en la arena.
- opowiadanie o wydarzeniach nieodległych w przeszłości np. Me he despertado tarde y he ido a la playa. - przepisy kulinarne
- Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezlamos todos los ingredientes. - dialog w restauracji
- liczebniki 0-1000
- rozmowa z lekarzem:
- opisywanie dolegliwości za pomocą wyrażeń z estar i tener oraz me duele np. Tengo hambre, estoy cansado, me duelen las piernas
- opisywanie okoliczności wypadku
- rozwinięcie słownictwa dot. części ciała (la garganta, el estómago, el tobillo...) - słownictwo oraz tradycje świąteczne związane z Año Nuevo
- wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
Klasa 8 szkoły podstawowej
Zagadnienia z klas 4-7 oraz:
1. Gramatyka:
- tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú
- porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
- zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
- zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
- odmiana czasowników regularnych i nieregularnych w pretérito indefinido
- okolicznik czasu ayer, la semana pasada, el mes pasado, hace, a la edad de...
- zaimki nieokreślone algun/o/a/s, ningun/o/a/s, algo, nada, aguien, nadie
- zdania względne z zaimkami que, donde
- określanie kolejności za pomocą además, también
- odmiana czasowników regularnych i nieregularnych w czasie przeszłym pretérito imperfecto
2. Słownictwo i komunikacja:
- opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości (dokonane i niedokonane), teraźniejszości i przyszłości przy wykorzystaniu tematów: wakacje, podróże, rozkład dnia, życie towarzyskie, rodzinne, święta, u lekarza, nowoczesne technologie
- życiorys
- sławne postacie hiszpańskojęzyczne, np.: Frida Kahlo, Leo Messi
- legendy z krajów hiszpańskojęzycznych