W teście, oprócz podanych zakresów tematycznych, mogą pojawić się pytania z wiedzy zawartej w programach dokumentalnych, przyrodniczych, ekologicznych, telewizyjnych, dostosowane do umiejętności ucznia z danej klasy. Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i korelują z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.

Klasa 4 szkoły podstawowej

1. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
2. Sposoby poznawania przyrody:

  • obserwacje i doświadczenia w poznawaniu przyrody,
  • przyrządy wykorzystywane w poznawaniu przyrody,
  • źródła wiedzy o przyrodzie,
  • zmysły niezbędne do prowadzenia obserwacji przyrodniczych.

3. Orientacja w terenie:

  • widnokrąg,
  • kierunki na widnokręgu i sposoby ich wyznaczania,
  • miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca,
  • zależność między wysokością górowania Słońca a długością i kierunkiem cienia,
  • zmiany w położeniu Słońca nad widnokręgiem w ciągu doby i w ciągu roku,
  • plan i mapa,
  • legenda mapy,
  • kierunki na planie i mapie.

4. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody:

  • pogoda i jej składniki,
  • przyrządy służące do pomiaru składników pogody,
  • zjawiska pogodowe,
  • stany skupienia wody.

5. Ja i moje ciało:

  • wybrane układy budujące ciało człowieka i ich rola w organizmie,
  • higiena ciała i otoczenia.

6. Ja i moje otoczenie:

  • bezpieczny wypoczynek,
  • pierwsza pomoc w nagłych wypadkach,
  • choroby i zapobieganie im,
  • różnorodne substancje i ich znaczenie w życiu codziennym,
  • rośliny trujące, zwierzęta niebezpieczne, zasady postępowania w razie kontaktu z nimi,
  • uzależnienia (w tym od internetu, telefonu komórkowego) i niebezpieczeństwa z nimi związane,
  • zasady zdrowego stylu życia.

7. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy:

  • formy ukształtowania powierzchni terenu,
  • składniki przyrody nieożywionej (skały, wody) i ożywionej (roślinność, zwierzęta),
  • warunki życia na lądzie,
  • przystosowania organizmów do życia w środowisku lądowym,
  • las, łąka, pole uprawne i ich charakterystyczne organizmy,
  • warunki życia w wodzie,
  • organizmy wodne,
  • przystosowania organizmów do życia w środowisku wodnym.

8. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły:

  • składniki środowiska związane z działalnością człowieka,
  • cechy krajobrazu współczesnego,
  • przemiany krajobrazu i ich ocena.
 

Logowanie / Rejestracja

Nazwa użytkownika   Hasło     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja


Email
Aby otrzymywać od nas najnowsze informacje proszę dopisac swój adres e-mail:
© 2019 Centrum Edukacji Szkolnej • Wszystkie prawa zastrzeżone • Polityka prywatności