Klasa 4 szkoły podstawowej
Zakres materiału dla klas 1-3 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:
- akapit, dialog, monolog
- różnice między prozą a wierszem
- cechy wiersza: rym, wers, zwrotka (strofa), refren
- narrator i osoba mówiąca w utworze
- bohater, czas i miejsce zdarzeń (świat przedstawiony)
- środki stylistyczne: porównanie, zdrobnienie
- powieść, legenda
3. Lektury:
- Adam Mickiewicz „Pani Twardowska”
- Ewa Nowak „Pajączek na rowerze”
- Artur Oppman „Złota kaczka”
II. Nauka o języku:
- wypowiedzenia oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe
- zdanie i równoważnik zdania
- rzeczownik - pytania, rodzaj i liczba rzeczownika - określanie form
- przymiotnik - pytania, rodzaj i liczba rzeczownika - określanie form
- nazwy i pytania przypadków (odmiana rzeczownika i przymiotnika przez przypadki)
- czasownik - pytania, odmiana przez osoby, liczby i czasy
- bezokolicznik
- przysłówek
- podmiot i orzeczenie
- głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba
- wyrazy bliskoznaczne
- ortografia: pisownia wielką literą, pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h
- rodzaje słowników
Klasa 5 szkoły podstawowej
Zakres materiału dla klas 1-4 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:
- cechy wiersza: rym (krzyżowe, parzyste, okalające), wers, zwrotka (strofa)
- podmiot liryczny
- narrator, rodzaje narracji (trzecioosobowa i pamiętnikarska)
- bohater, czas i miejsce zdarzeń (świat przedstawiony)
- akapit
- środki stylistyczne: metafora, porównanie, epitet, uosobienie, wyraz dźwiękonaśladowczy
- frazeologizmy
- powieść, nowela, przypowieść
3. Lektury:
- B. Prus „Katarynka”
- H. Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”
- przypowieści: o siewcy, o miłosiernym Samarytaninie
II. Nauka o języku:
- odmienne i nieodmienne części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, przyimek (wyrażenie przyimkowe)
- odmiana czasownika przez liczby, czasy, osoby
- nieosobowe formy czasownika
- odmiana rzeczownika i przymiotnika przez przypadki
- stopniowanie przymiotnika i przysłówka
- liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe i ułamkowe
- różne rodzaje podmiotów
- różne rodzaje orzeczeń
- przydawka, dopełnienie, okolicznik
- podstawowe zasady ortografii i interpunkcji
Klasa 6 szkoły podstawowej
Zakres materiału dla klas 1-5 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:
- powieść - rodzaje powieści
- narrator, narracja i rodzaje narracji
- fabuła, wątek (główny i poboczny), epizod
- budowa wiersza; rodzaje rymów (dokładne, niedokładne, męskie, żeńskie, parzyste, krzyżowe, okalające)
- podmiot liryczny
- środki stylistyczne: porównanie, epitet, uosobienie, ożywienie, przenośnia, wyraz dźwiękonaśladowczy, apostrofa, anafora
- związki frazeologiczne
3. Lektury:
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy”
- Ewa Nowak „Yellow Bahama w prążki”
II. Nauka o języku:
- części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, przyimek (wyrażenie przyimkowe), spójnik, liczebnik (zbiorowy, ułamkowy, porządkowy, główny), zaimek
- forma osobowa czasownika (osoba, liczba, czas, strona, tryb)
- czasowniki dokonane i niedokonane
- czasowniki przechodnie i nieprzechodnie
- czynna i bierna konstrukcja zdania
- nieosobowe formy czasownika
- stopniowanie przymiotnika i przysłówka
- części zdania: podmiot (rodzaje podmiotów), orzeczenie czasownikowe i imienne, przydawka, dopełnienie, okoliczniki
- zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
Klasa 7 szkoły podstawowej
Zakres materiału dla klas 1-6 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:
- liryka, epika, dramat
- podstawowe gatunki liryczne (w tym: fraszka, tren)
- podmiot liryczny, budowa wiersza (wers, strofa, rodzaje rymów; wiersz biały, stroficzny); liryka bezpośrednia i pośrednia
- środki stylistyczne: epitet, porównanie, porównanie homeryckie, apostrofa, metafora, animizacja, personifikacja, onomatopeja, anafora
- podstawowe gatunki epickie i dramatyczne
- narrator i rodzaje narracji, świat przedstawiony; fabuła, wątek
- dialog, monolog; tekst główny i didaskalia
- akcja, punkt kulminacyjny
- ballada jako gatunek mieszany
3. Lektury:
- treny J. Kochanowskiego (V, VII, VIII)
- A. Mickiewicz „Świtezianka”
- J. Słowacki „Balladyna”
- H. Sienkiewicz „Latarnik”
II. Nauka o języku:
- odmienne i nieodmienne części mowy poznane w kl. 4-6 oraz partykuła i wykrzyknik
- części zdania
- imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe
- zdania współrzędnie złożone - rodzaje
- wyraz podstawowy i pochodny, budowa słowotwórcza wyrazu, rodzaje i funkcje formantów
- wyrazy pokrewne, rodzina wyrazów
- synonimy, homonimy, antonimy
- mowa zależna i niezależna
Klasa 8 szkoły podstawowej
Zakres materiału dla klas 1-7 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:
- liryka, epika, dramat
- podstawowe gatunki liryczne (w tym: fraszka, tren, sonet)
- podmiot liryczny, budowa wiersza (wers, strofa, rymy; wiersz biały, stroficzny); liryka bezpośrednia i pośrednia
- środki stylistyczne: epitet, porównanie, porównanie homeryckie, apostrofa, metafora, animizacja, personifikacja, onomatopeja, anafora
- podstawowe gatunki epickie (w tym epos/epopeja) i dramatyczne
- narrator i rodzaje narracji, świat przedstawiony; fabuła, wątek
- rodzaje powieści
- dialog, monolog; tekst główny i didaskalia
- akcja, punkt kulminacyjny
- ballada jako gatunek mieszany
3. Lektury:
- A. Mickiewicz „Pan Tadeusz”
- H. Sienkiewicz „Quo vadis”
- S. Żeromski „Syzyfowe prace”
II. Nauka o języku:
- odmienne i nieodmienne części mowy poznane w kl. 4-7 oraz partykuła i wykrzyknik
- części zdania
- imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe
- zdania współrzędnie złożone - rodzaje
- zdania podrzędnie złożone - rodzaje
- wyraz podstawowy i pochodny, budowa słowotwórcza wyrazu, rodzaje i funkcje formantów
- wyrazy pokrewne, rodzina wyrazów
- wyrazy złożone - złożenia, zestawienia, zrosty
- synonimy, homonimy, antonimy
- mowa zależna i niezależna
- upodobnienia głosek