Klasa 4 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-3 szkoły podstawowej.

I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • akapit, dialog, monolog
  • różnice między prozą a wierszem
  • cechy wiersza: rym, wers, zwrotka (strofa), refren
  • narrator i osoba mówiąca w utworze
  • bohater, czas i miejsce zdarzeń (świat przedstawiony)
  • środki stylistyczne: porównanie, zdrobnienie
  • powieść, legenda

3. Lektury:

  • Adam Mickiewicz „Pani Twardowska”
  • Ewa Nowak „Pajączek na rowerze”
  • Artur Oppman „Złota kaczka”

II. Nauka o języku:

  • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe
  • zdanie i równoważnik zdania
  • rzeczownik - pytania, rodzaj i liczba rzeczownika - określanie form
  • przymiotnik - pytania, rodzaj i liczba rzeczownika - określanie form
  • nazwy i pytania przypadków (odmiana rzeczownika i przymiotnika przez przypadki)
  • czasownik - pytania, odmiana przez osoby, liczby i czasy
  • bezokolicznik
  • przysłówek
  • podmiot i orzeczenie
  • głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba
  • wyrazy bliskoznaczne
  • ortografia: pisownia wielką literą, pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h
  • rodzaje słowników

Klasa 5 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-4 szkoły podstawowej.

I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • cechy wiersza: rym (krzyżowe, parzyste, okalające), wers, zwrotka (strofa)
  • podmiot liryczny
  • narrator, rodzaje narracji (trzecioosobowa i pamiętnikarska)
  • bohater, czas i miejsce zdarzeń (świat przedstawiony)
  • akapit
  • środki stylistyczne: metafora, porównanie, epitet, uosobienie, wyraz dźwiękonaśladowczy
  • frazeologizmy
  • powieść, nowela, przypowieść

3. Lektury:

  • B. Prus „Katarynka”
  • H. Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”
  • przypowieści: o siewcy, o miłosiernym Samarytaninie

II. Nauka o języku:

  • odmienne i nieodmienne części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, przyimek (wyrażenie przyimkowe)
  • odmiana czasownika przez liczby, czasy, osoby
  • nieosobowe formy czasownika
  • odmiana rzeczownika i przymiotnika przez przypadki
  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka
  • liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe i ułamkowe
  • różne rodzaje podmiotów
  • różne rodzaje orzeczeń
  • przydawka, dopełnienie, okolicznik
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Klasa 6 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-5 szkoły podstawowej.

I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • powieść - rodzaje powieści
  • narrator, narracja i rodzaje narracji
  • fabuła, wątek (główny i poboczny), epizod
  • budowa wiersza; rodzaje rymów (dokładne, niedokładne, męskie, żeńskie, parzyste, krzyżowe, okalające)
  • podmiot liryczny
  • środki stylistyczne: porównanie, epitet, uosobienie, ożywienie, przenośnia, wyraz dźwiękonaśladowczy, apostrofa, anafora
  • związki frazeologiczne

3. Lektury:

  • Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy”
  • Ewa Nowak „Yellow Bahama w prążki”

II. Nauka o języku:

  • części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, przyimek (wyrażenie przyimkowe), spójnik, liczebnik (zbiorowy, ułamkowy, porządkowy, główny), zaimek
  • forma osobowa czasownika (osoba, liczba, czas, strona, tryb)
  • czasowniki dokonane i niedokonane
  • czasowniki przechodnie i nieprzechodnie
  • czynna i bierna konstrukcja zdania
  • nieosobowe formy czasownika
  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka
  • części zdania: podmiot (rodzaje podmiotów), orzeczenie czasownikowe i imienne, przydawka, dopełnienie, okoliczniki
  • zdania złożone współrzędnie i podrzędnie

Klasa 7 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-6 szkoły podstawowej.

I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • liryka, epika, dramat
  • podstawowe gatunki liryczne (w tym: fraszka, tren)
  • podmiot liryczny, budowa wiersza (wers, strofa, rodzaje rymów; wiersz biały, stroficzny); liryka bezpośrednia i pośrednia
  • środki stylistyczne: epitet, porównanie, porównanie homeryckie, apostrofa, metafora, animizacja, personifikacja, onomatopeja, anafora
  • podstawowe gatunki epickie i dramatyczne
  • narrator i rodzaje narracji, świat przedstawiony; fabuła, wątek
  • dialog, monolog; tekst główny i didaskalia
  • akcja, punkt kulminacyjny
  • ballada jako gatunek mieszany

3. Lektury:

  • treny J. Kochanowskiego (V, VII, VIII)
  • A. Mickiewicz „Świtezianka”
  • J. Słowacki „Balladyna”
  • H. Sienkiewicz „Latarnik”

II. Nauka o języku:

  • odmienne i nieodmienne części mowy poznane w kl. 4-6 oraz partykuła i wykrzyknik
  • części zdania
  • imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe
  • zdania współrzędnie złożone - rodzaje
  • wyraz podstawowy i pochodny, budowa słowotwórcza wyrazu, rodzaje i funkcje formantów
  • wyrazy pokrewne, rodzina wyrazów
  • synonimy, homonimy, antonimy
  • mowa zależna i niezależna

Klasa 8 szkoły podstawowej

Zakres materiału dla klas 1-7 szkoły podstawowej.

I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:

  • liryka, epika, dramat
  • podstawowe gatunki liryczne (w tym: fraszka, tren, sonet)
  • podmiot liryczny, budowa wiersza (wers, strofa, rymy; wiersz biały, stroficzny); liryka bezpośrednia i pośrednia
  • środki stylistyczne: epitet, porównanie, porównanie homeryckie, apostrofa, metafora, animizacja, personifikacja, onomatopeja, anafora
  • podstawowe gatunki epickie (w tym epos/epopeja) i dramatyczne
  • narrator i rodzaje narracji, świat przedstawiony; fabuła, wątek
  • rodzaje powieści
  • dialog, monolog; tekst główny i didaskalia
  • akcja, punkt kulminacyjny
  • ballada jako gatunek mieszany

3. Lektury:

  • A. Mickiewicz „Pan Tadeusz”
  • H. Sienkiewicz „Quo vadis”
  • S. Żeromski „Syzyfowe prace”

II. Nauka o języku:

  • odmienne i nieodmienne części mowy poznane w kl. 4-7 oraz partykuła i wykrzyknik
  • części zdania
  • imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe
  • zdania współrzędnie złożone - rodzaje
  • zdania podrzędnie złożone - rodzaje
  • wyraz podstawowy i pochodny, budowa słowotwórcza wyrazu, rodzaje i funkcje formantów
  • wyrazy pokrewne, rodzina wyrazów
  • wyrazy złożone - złożenia, zestawienia, zrosty
  • synonimy, homonimy, antonimy
  • mowa zależna i niezależna
  • upodobnienia głosek
 

Logowanie / Rejestracja

Nazwa użytkownika   Hasło     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja


Email
Aby otrzymywać od nas najnowsze informacje proszę dopisac swój adres e-mail:
© 2019 Centrum Edukacji Szkolnej • Wszystkie prawa zastrzeżone • Polityka prywatności