Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas IV, V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej do wzięcia udziału w konkursie z języka hiszpańskiego ALBUS.
Konkurs odbędzie się 07-05-2026 r. Oprócz konkursu z języka hiszpańskiego w dniach 04-05-2026 r. - 08-05-2026 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, matematyki, historii, chemii, fizyki, przyrody, biologii i geografii.
Konkurs ma formę testu wielokrotnego wyboru składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane są 4 warianty odpowiedzi. Konkurs z języka hiszpańskiego trwa 50 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.
Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszone w bieżących testach mogą nawiązywać do treści z wcześniejszych lat nauki.
Ulotka informacyjna - ALBUS j. hiszpański
Klasa 4 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- rodzajnik określony w lp. i lmn.
 - zaimek dzierżawczy mi
 - liczba mnoga rzeczownika
 - czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse
 - pytania z zaimkami cómo, cuántos/as, de qué color
 - zaimki osobowe: yo, tú, él, ella
 - zaimek dzierżawczy tu
 - podstawowe czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca...
 - spójniki
 - me/te/le gusta + czynności
 
2. Słownictwo i komunikacja:
- powitania i pożegnania
 - przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
 - liczebniki główne 0-39
 - rodzina
 - przybory szkolne
 - kolory
 - meble
 - pokoje
 - opis położenia np. El frigorífico está en la cocina. ¿Hay una bañera en el salón?
 - nazwy krajów hiszpańskojęzycznych
 - dni tygodnia, miesiące, daty
 - pytanie i odpowiedzi ¿Cuándo es tu cumpleaños? Mi cumpleaños es el dos de febrero.
 - części ciała
 - opis wyglądu zewnętrznego
 - opis upodobań
 
Klasa 5 szkoły podstawowej
Zagadnienia z klasy 4 oraz:
1. Gramatyka:
- przeczenie no
 - rodzajnik nieokreślony w lp. i lmn.
 - zaimek dzierżawczy tu
 - liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
 - pytania z zaimkami de qué color, qué, quién, dónde
 - spójniki y, pero
 - zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. una camiseta amarilla
 - przyimki miejsca
 - czasownik me/te/le gustan/n
 - odmiana czasowników regularnych i zwrotnych w czasie teraźniejszym presente de indicativo
 - przyimki miejsca al lado, a la drecha, detrás...
 
2. Słownictwo i komunikacja:
- liczby 0-100
 - czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
 - wygląd zewnętrzny
 - charakter
 - kolory
 - opis ubioru
 - meble i pokoje
 - opis położenia z użyciem está/hay np. La mochila está debajo de la mesa.
 - przybory szkolne
 - części ciała
 - dni tygodnia, miesiące, daty
 - owoce i warzywa
 - środki transport
 - zabawki
 - sporty
 - zajęcia pozalekcyjne
 - pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
 - zwierzęta domowe i ich opis (es, tiene, le gusta)
 - określanie jakim środkiem transportu się poruszam np. ¿Cómo vas al cole? Yo voy en tren.
 - opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia (czasowniki z końcówką AR)
 - pytania o godzinę i udzielanie odpowiedzi
 - opisywanie aktywności w ciągu dnia A las siete de la mañana me levanto.
 - słownictwo związane z Navidad
 
Klasa 6 szkoły podstawowej
Zagadnienia z klasy 4 i 5 oraz:
1. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
 - odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
 - pytania z zaimkami de dónde, a qué hora
 - przyimki miejsca
 - czasownik ser i estar i ich odmiana
 - tworzenie gerundio
 - czasownik encontrarse i jego odmiana
 
2. Słownictwo i komunikacja:
- żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
 - pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
 - upodobania me/te/le gusta/n
 - określanie położenia
 - pytanie i podawanie godzin
 - pory dnia, pory roku
 - liczby 1-1000
 - rozkład dnia np. A las siete me levanto.
 - czas wolny
 - sporty
 - przedmioty szkolne
 - środki lokomocji np. Voy al colegio en coche.
 - zwierzęta domowe i dzikie
 - opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
 - opisywanie zjawisk pogodowych
 - opowiadanie o czynnościach wykonywanych regularnie w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Ceno pescado con patatas fritas a las siete de la tarde.
 - narodowości, nazwy krajów
 - tradycje świąteczne związane z Día de Muertos
 - pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
 - wakacje
- opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji - miejsca w mieście
 - praca z mapą
 - rozmowa z przechodniem:
- ¿Cómo llego al parque? Sigues todo recto, pasas el banco y giras a la derecha. 
Klasa 7 szkoły podstawowej
Zagadnienia z klas 4-6 oraz:
1. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników nieregularnych z wymianą samogłoskową w temacie
 - tworzenie gerundio
 - omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR + bezokolicznik
 - określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
 - pytania z zaimkami cuál, por qué
 - tworzenie Pretérito Perfecto z czasownikami regularnymi i nieregularnymi
 - okoliczniki czasu typu hoy, esta semana, alguna vez, últimamente
 - określanie częstotliwości np. dos veces a la semana, cada tres horas
 - tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w lp.
 - me duele w lp i lm
 - wyrażenia tener que oraz deber
 
2. Słownictwo i komunikacja:
- wakacje/podróże
- opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji np. Esta buscando conchas en la arena.
- opowiadanie o wydarzeniach nieodległych w przeszłości np. Me he despertado tarde y he ido a la playa. - przepisy kulinarne
- Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezlamos todos los ingredientes. - dialog w restauracji
 - liczebniki 0-1000
 - rozmowa z lekarzem:
- opisywanie dolegliwości za pomocą wyrażeń z estar i tener oraz me duele np. Tengo hambre, estoy cansado, me duelen las piernas
- opisywanie okoliczności wypadku
- rozwinięcie słownictwa dot. części ciała (la garganta, el estómago, el tobillo...) - słownictwo oraz tradycje świąteczne związane z Año Nuevo
 - wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
 
Klasa 8 szkoły podstawowej
Zagadnienia z klas 4-7 oraz:
1. Gramatyka:
- tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú
 - porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
 - zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
 - zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
 - odmiana czasowników regularnych i nieregularnych w pretérito indefinido
 - okolicznik czasu ayer, la semana pasada, el mes pasado, hace, a la edad de...
 - zaimki nieokreślone algun/o/a/s, ningun/o/a/s, algo, nada, aguien, nadie
 - zdania względne z zaimkami que, donde
 - określanie kolejności za pomocą además, también
 - odmiana czasowników regularnych i nieregularnych w czasie przeszłym pretérito imperfecto
 
2. Słownictwo i komunikacja:
- opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości (dokonane i niedokonane), teraźniejszości i przyszłości przy wykorzystaniu tematów: wakacje, podróże, rozkład dnia, życie towarzyskie, rodzinne, święta, u lekarza, nowoczesne technologie
 - życiorys
 - sławne postacie hiszpańskojęzyczne, np.: Frida Kahlo, Leo Messi
 - legendy z krajów hiszpańskojęzycznych
 
				

