Klasa 5 szkoły podstawowej

1. Biologia jako nauka o życiu:

  • biologia jako nauka,
  • jak poznawać biologię,
  • obserwacje mikroskopowe.

2. Budowa organizmów i ich czynności życiowe:

  • składniki chemiczne organizmów,
  • budowa komórki zwierzęcej,
  • budowa komórki roślinnej,
  • inne rodzaje komórek,
  • samożywność,
  • cudzożywność,
  • sposoby oddychania organizmów,
  • klasyfikacja organizmów.

3. Wirusy, bakterie, grzyby, protisty:

  • cechy wirusów i bakterii,
  • występowanie wirusów i bakterii,
  • odżywienie, rozmnażanie i znaczenie wirusów i bakterii,
  • cechy i występowanie protistów,
  • protisty jednokomórkowe i wielokomórkowe,
  • choroby wywoływane przez protisty,
  • budowa i różnorodność grzybów,
  • porosty i ich budowa.

4. Tkanki i organy roślinne:

  • rodzaje tkanek roślinnych,
  • korzeń - jego główne funkcje i budowa,
  • pędy - budowa i funkcje łodygi,
  • liści - budowa i główne funkcje.

5. Różnorodność roślin:

  • środowisko życia mchów i paprotników,
  • cechy charakterystyczne ich znaczenie w przyrodzie,
  • budowa mchów i paprotników,
  • cechy charakterystyczne roślin nagonasiennych i okrytonasiennych,
  • rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych,
  • budowa owoców,
  • znaczenie roślin okrytonasiennych,
  • rozpoznawanie roślin okrytonasiennych i nagonasiennych.

 

Klasa 6 szkoły podstawowej

1. Zwierzęta kręgowe:

  • strunowce i ich podział,
  • charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej ryb,
  • przystosowania ryb do życia w wodzie w budowie anatomicznej i morfologicznej,
  • rozmnażanie i rozwój ryb,
  • przegląd ryb i ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka; ryby chrzęstnoszkieletowe i kostnoszkieletowe,
  • płazy - środowisko i tryb życia,
  • cechy przystosowujące płazy do życia w dwóch środowiskach w budowie anatomicznej i morfologicznej,
  • rozmnażanie i rozwój płazów,
  • przegląd płazów i ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka,
  • gady - środowisko i tryb życia,
  • cechy przystosowujące gady do życia na lądzie w budowie anatomicznej i morfologicznej,
  • rozmnażanie i rozwój gadów,
  • przegląd gadów i ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka,
  • środowiska życia i cechy morfologiczne ptaków,
  • przystosowania ptaków do lotu w budowie anatomicznej i morfologicznej,
  • przystosowania ptaków do różnych środowisk,
  • rozmnażanie i rozwój ptaków,
  • przegląd ptaków i ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka,
  • ssaki - środowisko życia i cechy morfologiczne oraz cechy charakterystyczne ssaków w budowie anatomicznej,
  • rozmnażanie ssaków,
  • przystosowania ssaków do różnych środowisk,
  • przegląd ssaków i ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka,
  • nauka o rybach, płazach, gadach i ptakach.

UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 6.

 

Klasa 7 szkoły podstawowej

1. Regulacja nerwowo-hormonalna. Budowa układu nerwowego i jego podział:

  • podział układu nerwowego,
  • charakterystyka układu nerwowego - ośrodkowego, obwodowego, somatycznego i autonomicznego,
  • budowa neuronu,
  • odruchy i budowa łuku odruchowego,
  • choroby układu nerwowego,
  • zmysł powonienia, dotyku i smaku,
  • wady wzroku i słuchu,
  • budowa ucha i oka.

2. Układ oddechowy:

  • budowa i rola układu,
  • mechanizm wymiany gazowej,
  • oddychanie komórkowe,
  • higiena i choroby układu oddechowego.

3. Fizjologia człowieka.
4. Rozmnażanie, wzrost i rozwój:

  • budowa i rola żeńskiego i męskiego układu rozrodczego,
  • choroby przenoszone drogą płciową,
  • od poczęcia do narodzin; rozwój płodu,
  • ciąża - planowanie, higiena i zagrożenia,
  • od narodzin do starości,
  • podstawowe metody i środki antykoncepcyjne.

5. Układ wydalniczy:

  • budowa układu wydalniczego,
  • etapy powstawania moczu ostatecznego,
  • skład moczu,
  • higiena i choroby układu wydalniczego.

UUWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 7.

 

Klasa 8 szkoły podstawowej

1. Ekologia:

  • podstawowe pojęcia w ekologii,
  • tolerancja ekologiczna; przykłady gatunków wskaźnikowych; stenobionty i eurybionty,
  • organizm a środowisko,
  • interakcje między i wewnątrzpopulacyjne,
  • strategie rozrodu - r i K,
  • zależności pokarmowe; łańcuch spasania i detrytusowy; piramidy troficzne; sieci zależności troficznych,
  • materia i energia w ekosystemie,
  • cechy i struktura populacji; krzywe przeżywania i wzrostu populacji - jotowata i esowata,
  • struktura i funkcjonowanie ekosystemu,
  • sukcesja ekologiczna,
  • zanieczyszczenia środowiska,
  • gatunki inwazyjne,
  • źródła i skutki zanieczyszczeń atmosfery, hydrosfery i litosfery; dziura ozonowa, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze, smog,
  • odpady i ich segregacja - pojemniki do segregacji i zasady segregacji odpadów.

2. Ochrona środowiska:

  • formy ochrony przyrody - znajomość parków narodowych; pojęcia rezerwatu przyrody, pomnika przyrody, parku krajobrazowego, otuliny, użytek ekologiczny, stanowisko dokumentacyjne,
  • parki narodowe w Polsce - położenie, rok powstania, symbol, obszar,
  • gospodarowanie odpadami; oczyszczalnie ścieków, spalarnie odpadów komunalnych.

3. Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną:

  • przyczyny eliminowania organizmów, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, wprowadzanie obcych gatunków, przykłady wymarłych gatunków.

4. Sposoby ochrony przyrody:

  • cele ochrony przyrody,
  • ochrona obszarowa; NATURA 2000,
  • parki narodowe Polski,
  • ochrona indywidualna i gatunkowa; pojęcie ochrony czynnej i biernej, ex situ i in situ,
  • gatunki chronione w Polsce,
  • gatunki zagrożone wyginięciem.

5. Elementy ewolucjonizmu ze szczególnym uwzględnieniem antropogenezy.

  • systematyka człowieka,
  • podobieństwa i różnice między człowiekiem, a małpami człekokształtnymi,
  • przebieg ewolucji człowieka, swoiste cechy człowieka i innych z rodzaju Homo.
  • narządy homologiczne i analogiczne.

UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 8.

 

Logowanie / Rejestracja

Nazwa użytkownika   Hasło     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja


Email
Aby otrzymywać od nas najnowsze informacje proszę dopisac swój adres e-mail:
© 2019 Centrum Edukacji Szkolnej • Wszystkie prawa zastrzeżone • Polityka prywatności