Klasa 5 szkoły podstawowej

1. Tkanki i organy roślinne:

  • rodzaje tkanek,
  • przystosowania budowy poszczególnych tkanek roślinnych do pełnienia określonych funkcji,
  • miejsca występowania tkanek roślinnych,
  • tkanki pod mikroskopem,
  • korzeń - funkcje, strefy korzenia, systemy korzeniowe, przekształcenia korzeni,
  • łodyga - rodzaje pędów, budowa zewnętrzna łodygi, funkcje łodygi, przekształcenia łodygi,
  • liść - główne funkcje liścia, budowa liścia, przekształcenia liścia.

2. Mchy:

  • środowisko życia,
  • budowa i znaczenie mchów,
  • przedstawiciele mchów,
  • cechy pospolitych gatunków mchów.

3. Widłaki, paprocie i skrzypy:

  • miejsce występowania paprotników,
  • charakterystyczne cechy paproci, skrzypów i widłaków,
  • budowa zewnętrzna przedstawicieli paprociowych, widłakowych, skrzypowych.

4. Nagonasienne:

  • kwiaty i nasiona roślin nasiennych,
  • rośliny nagonasienne - cechy i budowa,
  • znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla ludzi..

 

Klasa 6 szkoły podstawowej

Zakres materiału klasy 5 szkoły podstawowej oraz:
1. Zwierzęta kręgowe:

  • charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej ryb,
  • przystosowania ryb do życia w wodzie w budowie anatomicznej i morfologicznej,
  • rozmnażanie i rozwój ryb,
  • przegląd ryb; ryby chrzęstnoszkieletowe i kostnoszkieletowe,
  • płazy - środowisko i tryb życia,
  • cechy przystosowujące płazy do życia w dwóch środowiskach w budowie anatomicznej i morfologicznej,
  • rozmnażanie i rozwój płazów,
  • przegląd płazów,
  • gady - środowisko i tryb życia,
  • cechy przystosowujące gady do życia na lądzie w budowie anatomicznej i morfologicznej,
  • rozmnażanie i rozwój gadów,
  • przegląd gadów,
  • środowiska życia i cechy morfologiczne ptaków,
  • przystosowania ptaków do lotu w budowie anatomicznej i morfologicznej,
  • przystosowania ptaków do różnych środowisk,
  • rozmnażanie i rozwój ptaków,
  • przegląd ptaków,
  • ssaki - środowisko życia i cechy morfologiczne oraz cechy charakterystyczne ssaków w budowie anatomicznej,
  • rozmnażanie ssaków,
  • przystosowania ssaków do różnych środowisk,
  • przegląd ssaków,
  • nauka o rybach, płazach, gadach i ptakach.

UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 6.

 

Klasa 7 szkoły podstawowej

Zakres materiału klasy 6 szkoły podstawowej oraz:
I. Układ nerwowy:
1. Budowa i rola układu nerwowego:

  • budowa komórki nerwowej,
  • kierunek i sposób przekazywania impulsów nerwowych,
  • podział układu nerwowego ze względu na budowę i sposób działania,
  • somatyczny i autonomiczny układ nerwowych,
  • porównanie układu nerwowego z hormonalnym.

2. Ośrodkowy układ nerwowy:

  • części mózgowia - budowa i funkcje,
  • półkule mózgu,
  • ośrodki w korze mózgowej,
  • płaty mózgowe,
  • budowa i funkcje rdzenia kręgowego.

3. Obwodowy układ nerwowy. Odruchy:

  • włókna czuciowe i ruchowe,
  • nerwy czaszkowe i rdzeniowe,
  • elementy łuku odruchowego,
  • odruchy bezwarunkowe i warunkowe.

4. Higiena i choroby układu nerwowego.
II. Narządy zmysłów:
1. Budowa i działanie narządu wzroku:

  • budowa oka,
  • funkcje poszczególnych części gałki ocznej,
  • elementy i rola aparatu ochronnego oka,
  • mechanizm widzenia,
  • akomodacja i adaptacja oka.

2. Ucho - narząd słuchu i równowagi:

  • budowa ucha oraz funkcje jego elementów składowych,
  • droga fali dźwiękowej w uchu, odbiór wrażeń dźwiękowych,
  • ucho wewnętrzne jako narząd równowagi.

3. Higiena oka:

  • wady wzroku,
  • korekcja wad wzroku,
  • choroby oczu,
  • higiena oczu.

4. Zmysły powonienia smaku i dotyku.
III. Układ rozrodczy:
1. Męski układ rozrodczy:

  • budowa i funkcje męskiego układu rozrodczego,
  • budowa plemnika.

2. Żeński układ rozrodczy:

  • budowa i funkcje żeńskiego układu rozrodczego,
  • budowa komórki jajowej.

3. Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego.
4. Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin.
5. Higiena i choroby układu rozrodczego.

 

Klasa 8 szkoły podstawowej

Zakres materiału klasy 7 szkoły podstawowej oraz:
I. Ekologia:
1. Zależności występujące między organizmami:

  • oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne,
  • pojęcia: konkurencja, drapieżnictwo, pasożytnictwo, roślinożerność, mutualizm, komensalizm, protookoperacja,
  • konkurencja: zasoby, o które konkurują organizmy; konkurencja międzygatunkowa i wewnątrzgatunkowa, przykłady konkurencji,
  • pasożytnictwo: pasożyty zewnętrzne i wewnętrzne, przystosowania do pasożytniczego trybu życia, przykłady pasożytniczych roślin i grzybów,
  • drapieżnictwo: przystosowania do trybu życia drapieżnika i ofiary, sposoby polowania i obrony, rośliny drapieżne),
  • roślinożerność: przykłady roślinożernych roślin i zwierząt, przystosowania przeżuwaczy do roślinożerności, obrona przed roślinożercami),
  • przykłady organizmów, których łączy zależność nieantagonistyczna,
  • przykłady organizmów, których łączy zależność antagonistyczna.

2. Czym jest ekosystem?

  • składniki ekosystemu,
  • rodzaje i przykłady ekosystemów,
  • struktura piętrowa lasu,
  • sukcesja pierwotna i wtórna.

3. Zależności pokarmowe:

  • łańcuch pokarmowy,
  • podstawowe poziomy troficzne,
  • rola destruentów w ekosystemie,
  • sieć pokarmowa,
  • zakłócenie równowagi ekosystemu.

4. Materia i energia w ekosystemie:

  • krążenie materii w przyrodzie,
  • przepływ energii w ekosystemie,
  • obieg węgla,
  • piramidy ekologiczne.

II. Człowiek i środowisko:
1. Różnorodność biologiczna.
2. Zanieczyszczenie i ochrona atmosfery:

  • przyczyny i skutki: kwaśnych opadów, globalnego ocieplenia, dziury ozonowej, smogu,
  • ochrona atmosfery.

3. Zanieczyszczenie wód: źródła, metody oczyszczania ścieków, sposoby zmniejszania zanieczyszczeń wód.
4. Zagrożenia i ochrona gleb.
5. Negatywne skutki wprowadzenia do ekosystemów obcych gatunków.
6. Przykłady wymarłych gatunków.
7. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody: zasoby przyrody (niewyczerpywalne i wyczerpywalne), zasada zrównoważonego rozwoju.
8. Formy ochrony przyrody:

  • ochrona obszarowa, indywidualna i gatunkowa,
  • Parki Narodowe w Polsce - położenie, rok powstania, symbol, obszar,
  • pojęcia rezerwatu przyrody, pomnika przyrody, parku krajobrazowego, otuliny, użytek ekologiczny, stanowisko dokumentacyjne,
  • obszary sieci Natura 2000,
  • rodzaje ochrony gatunkowej: ścisła i częściowa,
  • gatunki chronione w Polsce,
  • czynna i bierna ochrona przyrody.

9. Cel ochrony przyrody i ochrony środowiska.

 

Logowanie / Rejestracja

Login lub e-mail   Hasło     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja


Email
Aby otrzymywać od nas najnowsze informacje proszę dopisac swój adres e-mail:
© 2022 Centrum Edukacji Szkolnej • Wszystkie prawa zastrzeżone • Polityka prywatności

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.