Klasa 5 szkoły podstawowej
1. Tkanki i organy roślinne:
- rodzaje tkanek,
- przystosowania budowy poszczególnych tkanek roślinnych do pełnienia określonych funkcji,
- miejsca występowania tkanek roślinnych,
- tkanki pod mikroskopem,
- korzeń - funkcje, strefy korzenia, systemy korzeniowe, przekształcenia korzeni,
- łodyga - rodzaje pędów, budowa zewnętrzna łodygi, funkcje łodygi, przekształcenia łodygi,
- liść - główne funkcje liścia, budowa liścia, przekształcenia liścia.
2. Mchy:
- środowisko życia,
- budowa i znaczenie mchów,
- przedstawiciele mchów,
- cechy pospolitych gatunków mchów.
3. Widłaki, paprocie i skrzypy:
- miejsce występowania paprotników,
- charakterystyczne cechy paproci, skrzypów i widłaków,
- budowa zewnętrzna przedstawicieli paprociowych, widłakowych, skrzypowych.
4. Nagonasienne:
- kwiaty i nasiona roślin nasiennych,
- rośliny nagonasienne - cechy i budowa,
- znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla ludzi..
Klasa 6 szkoły podstawowej
Zakres materiału klasy 5 szkoły podstawowej oraz:
1. Zwierzęta kręgowe:
- charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej ryb,
- przystosowania ryb do życia w wodzie w budowie anatomicznej i morfologicznej,
- rozmnażanie i rozwój ryb,
- przegląd ryb; ryby chrzęstnoszkieletowe i kostnoszkieletowe,
- płazy - środowisko i tryb życia,
- cechy przystosowujące płazy do życia w dwóch środowiskach w budowie anatomicznej i morfologicznej,
- rozmnażanie i rozwój płazów,
- przegląd płazów,
- gady - środowisko i tryb życia,
- cechy przystosowujące gady do życia na lądzie w budowie anatomicznej i morfologicznej,
- rozmnażanie i rozwój gadów,
- przegląd gadów,
- środowiska życia i cechy morfologiczne ptaków,
- przystosowania ptaków do lotu w budowie anatomicznej i morfologicznej,
- przystosowania ptaków do różnych środowisk,
- rozmnażanie i rozwój ptaków,
- przegląd ptaków,
- ssaki - środowisko życia i cechy morfologiczne oraz cechy charakterystyczne ssaków w budowie anatomicznej,
- rozmnażanie ssaków,
- przystosowania ssaków do różnych środowisk,
- przegląd ssaków,
- nauka o rybach, płazach, gadach i ptakach.
UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 6.
Klasa 7 szkoły podstawowej
Zakres materiału klasy 6 szkoły podstawowej oraz:
I. Układ nerwowy:
1. Budowa i rola układu nerwowego:
- budowa komórki nerwowej,
- kierunek i sposób przekazywania impulsów nerwowych,
- podział układu nerwowego ze względu na budowę i sposób działania,
- somatyczny i autonomiczny układ nerwowych,
- porównanie układu nerwowego z hormonalnym.
2. Ośrodkowy układ nerwowy:
- części mózgowia - budowa i funkcje,
- półkule mózgu,
- ośrodki w korze mózgowej,
- płaty mózgowe,
- budowa i funkcje rdzenia kręgowego.
3. Obwodowy układ nerwowy. Odruchy:
- włókna czuciowe i ruchowe,
- nerwy czaszkowe i rdzeniowe,
- elementy łuku odruchowego,
- odruchy bezwarunkowe i warunkowe.
4. Higiena i choroby układu nerwowego.
II. Narządy zmysłów:
1. Budowa i działanie narządu wzroku:
- budowa oka,
- funkcje poszczególnych części gałki ocznej,
- elementy i rola aparatu ochronnego oka,
- mechanizm widzenia,
- akomodacja i adaptacja oka.
2. Ucho - narząd słuchu i równowagi:
- budowa ucha oraz funkcje jego elementów składowych,
- droga fali dźwiękowej w uchu, odbiór wrażeń dźwiękowych,
- ucho wewnętrzne jako narząd równowagi.
3. Higiena oka:
- wady wzroku,
- korekcja wad wzroku,
- choroby oczu,
- higiena oczu.
4. Zmysły powonienia smaku i dotyku.
III. Układ rozrodczy:
1. Męski układ rozrodczy:
- budowa i funkcje męskiego układu rozrodczego,
- budowa plemnika.
2. Żeński układ rozrodczy:
- budowa i funkcje żeńskiego układu rozrodczego,
- budowa komórki jajowej.
3. Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego.
4. Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin.
5. Higiena i choroby układu rozrodczego.
Klasa 8 szkoły podstawowej
Zakres materiału klasy 7 szkoły podstawowej oraz:
I. Ekologia:
1. Zależności występujące między organizmami:
- oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne,
- pojęcia: konkurencja, drapieżnictwo, pasożytnictwo, roślinożerność, mutualizm, komensalizm, protookoperacja,
- konkurencja: zasoby, o które konkurują organizmy; konkurencja międzygatunkowa i wewnątrzgatunkowa, przykłady konkurencji,
- pasożytnictwo: pasożyty zewnętrzne i wewnętrzne, przystosowania do pasożytniczego trybu życia, przykłady pasożytniczych roślin i grzybów,
- drapieżnictwo: przystosowania do trybu życia drapieżnika i ofiary, sposoby polowania i obrony, rośliny drapieżne),
- roślinożerność: przykłady roślinożernych roślin i zwierząt, przystosowania przeżuwaczy do roślinożerności, obrona przed roślinożercami),
- przykłady organizmów, których łączy zależność nieantagonistyczna,
- przykłady organizmów, których łączy zależność antagonistyczna.
2. Czym jest ekosystem?
- składniki ekosystemu,
- rodzaje i przykłady ekosystemów,
- struktura piętrowa lasu,
- sukcesja pierwotna i wtórna.
3. Zależności pokarmowe:
- łańcuch pokarmowy,
- podstawowe poziomy troficzne,
- rola destruentów w ekosystemie,
- sieć pokarmowa,
- zakłócenie równowagi ekosystemu.
4. Materia i energia w ekosystemie:
- krążenie materii w przyrodzie,
- przepływ energii w ekosystemie,
- obieg węgla,
- piramidy ekologiczne.
II. Człowiek i środowisko:
1. Różnorodność biologiczna.
2. Zanieczyszczenie i ochrona atmosfery:
- przyczyny i skutki: kwaśnych opadów, globalnego ocieplenia, dziury ozonowej, smogu,
- ochrona atmosfery.
3. Zanieczyszczenie wód: źródła, metody oczyszczania ścieków, sposoby zmniejszania zanieczyszczeń wód.
4. Zagrożenia i ochrona gleb.
5. Negatywne skutki wprowadzenia do ekosystemów obcych gatunków.
6. Przykłady wymarłych gatunków.
7. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody: zasoby przyrody (niewyczerpywalne i wyczerpywalne), zasada zrównoważonego rozwoju.
8. Formy ochrony przyrody:
- ochrona obszarowa, indywidualna i gatunkowa,
- Parki Narodowe w Polsce - położenie, rok powstania, symbol, obszar,
- pojęcia rezerwatu przyrody, pomnika przyrody, parku krajobrazowego, otuliny, użytek ekologiczny, stanowisko dokumentacyjne,
- obszary sieci Natura 2000,
- rodzaje ochrony gatunkowej: ścisła i częściowa,
- gatunki chronione w Polsce,
- czynna i bierna ochrona przyrody.
9. Cel ochrony przyrody i ochrony środowiska.