Klasa 5 szkoły podstawowej
1. Różnorodność roślin:
- budowa mchów,
- jak rozmnażają się mchy?
- gatunki mchów,
- cechy pospolitych gatunków mchów,
- budowa paproci, skrzypów i widłaków,
- gatunki paproci, skrzypów i widłaków,
- cechy pospolitych gatunków paproci, skrzypów i widłaków,
- rozpoznawanie gatunków mchów, paproci, skrzypów i widłaków,
- cechy roślin nagonasiennych,
- budowa roślin nagonasiennych,
- cykl rozwojowy rośliny nagonasiennej,
- rola roślin nagonasiennych w przyrodzie,
- rola roślin nagonasiennych dla człowieka,
- gatunki drzew i krzewów iglastych,
- cechy roślin okrytonasiennych,
- formy roślin okrytonasiennych,
- budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej,
- cykl rozwojowy rośliny okrytonasiennej,
- sposoby zapylania roślin,
- budowa owocu,
- sposoby przenoszenia owoców,
- budowa i kiełkowanie nasion,
- rozmnażanie wegetatywnie roślin,
- znaczenie roślin okrytonasiennych,
- gatunki drzew, krzewów iglastych,
- rozpoznawanie roślin okrytonasiennych i nagonasiennych.
Klasa 6 szkoły podstawowej
1. Zwierzęta kręgowe:
- charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej ryb,
- przystosowania ryb do życia w wodzie w budowie anatomicznej i morfologicznej,
- rozmnażanie i rozwój ryb,
- przegląd ryb; ryby chrzęstnoszkieletowe i kostnoszkieletowe,
- płazy - środowisko i tryb życia,
- cechy przystosowujące płazy do życia w dwóch środowiskach w budowie anatomicznej i morfologicznej,
- rozmnażanie i rozwój płazów,
- przegląd płazów,
- gady - środowisko i tryb życia,
- cechy przystosowujące gady do życia na lądzie w budowie anatomicznej i morfologicznej,
- rozmnażanie i rozwój gadów,
- przegląd gadów,
- środowiska życia i cechy morfologiczne ptaków,
- przystosowania ptaków do lotu w budowie anatomicznej i morfologicznej,
- przystosowania ptaków do różnych środowisk,
- rozmnażanie i rozwój ptaków,
- przegląd ptaków,
- ssaki - środowisko życia i cechy morfologiczne oraz cechy charakterystyczne ssaków w budowie anatomicznej,
- rozmnażanie ssaków,
- przystosowania ssaków do różnych środowisk,
- przegląd ssaków,
- nauka o rybach, płazach, gadach i ptakach.
UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 6.
Klasa 7 szkoły podstawowej
ZAGADNIENIA Z KLASY VI:
1. Świat zwierząt. Kręgowce zmiennocieplne i stałocieplne.
ZAGADNIENIA Z KLASY VII:
1. Układ pokarmowy: budowa i funkcjonowanie układu pokarmowego, zasady prawidłowego żywienia. Składniki pokarmowe (witaminy, cukry, białka, tłuszcze) oraz budowa układu pokarmowego. Trawienie i wchłanianie. Higiena i choroby układu pokarmowego.
2. Układ krążenia. Krwioobiegi. Budowa serca. Krzepnięcie krwi. Grupy krwi. Naczynia krwionośne. Choroby układu krążenia. Skład i funkcje krwi.
3. Budowa układu odpornościowego. Podział odporności. Higiena i choroby układu odpornosciowego.
4. Fizjologia człowieka. Rozmnażanie, wzrost i rozwój:
- budowa i rola żeńskiego i męskiego układu rozrodczego,
- choroby przenoszone drogą płciową,
- od poczęcia do narodzin; rozwój płodu,
- ciąża - planowanie, higiena i zagrożenia,
- od narodzin do starości,
- podstawowe metody i środki antykoncepcyjne.
UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału oraz wymaganiami edukacyjnymi dla klasy 7.
Klasa 8 szkoły podstawowej
1. Ekologia:
- podstawowe pojęcia w ekologii,
- tolerancja ekologiczna; przykłady gatunków wskaźnikowych; stenobionty i eurybionty,
- organizm a środowisko,
- interakcje między i wewnątrzpopulacyjne,
- strategie rozrodu - r i K,
- zależności pokarmowe; łańcuch spasania i detrytusowy; piramidy troficzne; sieci zależności troficznych,
- materia i energia w ekosystemie,
- cechy i struktura populacji; krzywe przeżywania i wzrostu populacji - jotowata i esowata,
- struktura i funkcjonowanie ekosystemu,
- sukcesja ekologiczna,
- zanieczyszczenia środowiska,
- gatunki inwazyjne,
- źródła i skutki zanieczyszczeń atmosfery, hydrosfery i litosfery; dziura ozonowa, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze, smog,
- odpady i ich segregacja - pojemniki do segregacji i zasady segregacji odpadów.
2. Ochrona środowiska:
- formy ochrony przyrody - znajomość parków narodowych; pojęcia rezerwatu przyrody, pomnika przyrody, parku krajobrazowego, otuliny, użytek ekologiczny, stanowisko dokumentacyjne,
- parki narodowe w Polsce - położenie, rok powstania, symbol, obszar,
- gospodarowanie odpadami; oczyszczalnie ścieków, spalarnie odpadów komunalnych.
3. Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną:
- przyczyny eliminowania organizmów, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, wprowadzanie obcych gatunków, przykłady wymarłych gatunków.
4. Sposoby ochrony przyrody:
- cele ochrony przyrody,
- ochrona obszarowa; NATURA 2000,
- ochrona indywidualna i gatunkowa; pojęcie ochrony czynnej i biernej, ex situ i in situ.
5. Elementy ewolucjonizmu ze szczególnym uwzględnieniem antropogenezy.
- mechanizmy ewolucji; rodzaje doboru naturalnego; pośrednie i bezpośrednie dowody ewolucji,
- systematyka człowieka,
- podobieństwa i różnice między człowiekiem, a małpami człekokształtnymi,
- przebieg ewolucji człowieka, swoiste cechy człowieka i innych z rodzaju Homo.
UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału oraz wymaganiami edukacyjnymi dla klasy 8.