Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas IV, V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej oraz I, II, III i IV liceum ogólnokształcącego do wzięcia udziału w konkursie z języka angielskiego MULTITEST.
Konkurs odbędzie się 23-10-2024 r. Oprócz konkursu z języka angielskiego w dniach 21-10-2024 r. - 25-10-2024 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, matematyki, języka niemieckiego, języka hiszpańskiego, historii, chemii, fizyki, przyrody, biologii i geografii.
Konkurs ma formę testu jednokrotnego wyboru składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane są 4 warianty odpowiedzi. Konkurs z języka angielskiego trwa 50 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.
Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że treści zawarte w zakresach tematycznych testów wcześniejszych, mogą wystąpić w testach późniejszych.
Zakres tematyczny testów z języka angielskiego dla szkoły średniej obejmuje treści nauczania w zakresie podstawowym.
Ulotka informacyjna - MULTITEST j. angielski
Klasa 4 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie), przymiotniki dzierżawcze, dopełniacz saksoński,
- czasownik "be", "have got", "can",
- zaimki wskazujące "this/that; these/those",
- konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
- liczba mnoga rzeczowników (regularna i nieregularna),
- liczebniki główne do 100,
- zaimki pytające, tworzenie pytań szczegółowych,
- pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
- zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie present simple i present continuous,
- przedimek określony i nieokreślony: a/an, the,
- podstawowe przyimki miejsca i czasu.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- pozdrawianie, przedstawianie siebie i innej osoby,
- informacja o wieku i miejsce zamieszkania, adres, dane personalne,
- wyrażanie czasu, zegar, pora dnia,
- człowiek, wygląd zewnętrzny, części ciała,
- zwierzęta dzikie i domowe, ich charakterystyczne cechy i umiejętności,
- dni tygodnia, nazwy miesięcy i pór roku, rozpoznawanie pór roku,
- klasa szkolna, wyposażenie ucznia,
- przedmioty szkolne,
- nazwy pomieszczeń w mieszkaniu i domu, meble i przedmioty w domu,
- spędzanie wolnego czasu, wakacje, nasze ulubione zajęcia,
- charakterystyczne miejsca w mieście,
- przyroda wokół nas,
- kraje i narodowości, święta i tradycje,
- nazwy popularnych zawodów,
- moja rodzina, mój dzień, moje zajęcia i zabawy, mój czas wolny,
- podstawowe zwroty grzecznościowe.
Klasa 5 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- określniki some/any, no,
- zaimki dzierżawcze,
- przyimki miejsca i czasu,
- liczebniki główne i porządkowe,
- czas past simple czasowników regularnych oraz czasownika "be",
- przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu,
- tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
- spójniki
- słowa łączące,
- stopień wyższy i najwyższy przymiotnika, porównania z "as ... as",
- przedimki przed imionami własnymi (nazwy geograficzne, państwa itd.).
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- mój pokój,
- zajęcia w wolnym czasie, hobby, sport, programy telewizyjne, wakacje,
- ubrania,
- codzienne czynności, obowiązki domowe,
- my i ludzie wokół nas,
- cechy człowieka: wzrost, fryzura, oczy,
- pogoda i zjawiska atmosferyczne,
- jedzenie: owoce i warzywa, codzienne posiłki,
- praca człowieka,
- kraje, narodowości i ich języki,
- cechy geograficzne,
- formułowanie propozycji i reakcja na nie,
- środki transportu, jak docieramy do szkoły i na wakacje,
- najważniejsze święta i tradycje w Polsce i Wielkiej Brytanii,
- wyrażenia z make/do/take.
Klasa 6 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
- czasy gramatyczne: past simple (czasowniki regularne i nieregularne), future simple, wyrażenie "be going to", used to, czasowniki "stative verbs",
- przysłówki, tworzenie i stopniowanie przysłówków,
- nieregularne przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym,
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
- "many/much, some/any/no", (a) few/(a) little, a lot of,
- pytania: "How much?", "How many?",
- czasownik "should", "have to", "must" i "mustn’t",
- zaimki zwrotne,
- przyimki ruchu,
- liczebniki porządkowe, ułamki.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
- grzeczne prośby i propozycje i reakcja na nie,
- praca człowieka, zawody,
- żywność i napoje, tradycyjne jedzenie,
- sklepy i zakupy,
- muzyka i instrumenty muzyczne, rodzaje instrumentów,
- ceny; pieniądze brytyjskie i amerykańskie,
- środowisko, w którym żyjemy,
- sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe,
- świat i charakterystyczne krajobrazy,
- pytanie o drogę i udzielanie odpowiedzi,
- przymiotniki o przeciwnym znaczeniu,
- życzenia i gratulacje, reakcja na nie,
- zdrowie - podstawowe dolegliwości.
Klasa 7 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- wyrażanie przyszłości - porównanie użycia: future simple, present continuous i "be going to",
- porównanie czasów: present perfect i past simple,
- porównanie czasów: past simple i past continuous,
- wyrażenia: when, while, as, during,
- czasowniki modalne: "should, can, could, must, would, may, shall",
- konstrukcja be able to,
- tryb rozkazujący,
- przymiotniki z końcówką -ed i -ing,
- spójniki,
- zdania warunkowe typu 0, 1, zdania czasowe,
- podstawowe "phrasal verbs".
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- praca, zawody i czynności z nimi związane,
- opis wyglądu i osobowości człowieka, opis ubrań,
- uczucia i emocje,
- wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
- jedzenie i jego składniki,
- sprzęt sportowy,
- zdrowie, choroby, ich objawy i leczenie, wypadki,
- w kinie, typy filmów,
- prośba o radę, udzielenie rady,
- wyrażanie próśb, podziękowań i przeprosin, reakcja na nie,
- użycie czasowników "make", "do", "take" i "have".
Klasa 8 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- czasy: present perfect simple i present perfect continuous,
- porównanie czasów: present perfect simple, past simple, present simple,
- czasowniki modalne,
- strona bierna w czasach simple,
- bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej,
- czasowniki złożone "phrasal verbs",
- zdania warunkowe II typu,
- mowa zależna dla zdań oznajmujących,
- zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
- "enough" z przymiotnikiem i rzeczownikiem, wyrażenie "too".
2. Słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- zgadzanie/ nie zgadzanie się z czyimś zdaniem,
- prośba o pomoc i pozwolenie, reakcja na nie,
- środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
- podróże i wakacje,
- dziedziny kultury,
- życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
- święta i uroczystości,
- edukacja, rodzaje szkół.
Klasa 1 liceum ogólnokształcącego
1. Gramatyka:
- Czasy i konstrukcje:
- Present Simple, Present Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Future Simple, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, “used to”.
- Konstrukcja have sth done, get sth done, have sb do sth, get sb to do sth.
- Konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.
- Konstrukcje z too/enough, so/such (a).
- Zdania warunkowe typu 0, 1 i 2.
- Przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...).
- Question tags.
- Strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych.
- Czasowniki złożone.
- Mowa zależna.
- Czasowniki modalne.
- Rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński).
- Przedimki: określony, nieokreślony, zerowy.
- Określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.
- Zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne.
- Przyimki miejsca i czasu.
- Liczebniki (główne i porządkowe).
- Mowa pośrednia (Indirect Speech).
- Zaawansowane użycie przysłówków (Adverbs).
2. Słownictwo:
- Człowiek:
- Dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości.
- Wyrażenia idiomatyczne związane z człowiekiem.
- Słownictwo związane z technologią i mediami społecznościowymi. - Dom:
- Miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka).
- Opis architektury.
- Słownictwo związane z remontami. - Edukacja:
- Szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty.
- Edukacja online i zdalna. - Praca:
- Zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa.
- Słownictwo związane z rynkiem pracy w przyszłości.
- Zawody związane z nowymi technologiami.
3. Komunikacja:
- Przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt.
- Identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście).
- Rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie.
- Opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności.
- Wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości.
- Pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych.
- Prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
- Określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności.
- Wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób.
- Wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby.
- Udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu.
- Ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia.
- Wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...).
- Proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji.
- Składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje.
- Zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
- Relacjonowanie wydarzeń.
- Przeprowadzanie wywiadów.
- Udzielanie informacji turystycznych.
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego
1. Gramatyka:
- Czasy gramatyczne i konstrukcje:
- Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect, Past Perfect.
- Konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.
- Konstrukcje z too/enough, so/such (a).
- Zdania warunkowe typu 0, 1 i 2.
- Question tags.
- Przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...).
- Zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + Ing.
- Przyimki miejsca i czasu.
- Strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych.
- Czasowniki złożone.
- Mowa zależna.
- Czasowniki modalne.
- Rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński).
- Przedimki: określony, nieokreślony, zerowy.
- Określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.
- Zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne.
- Przyimki.
- Liczebniki (główne i porządkowe).
- Zaawansowane zdania warunkowe.
- Wyrażenia czasowe.
- Szyk wyrazów w zdaniach.
2. Słownictwo:
- Człowiek:
- Dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości.
- Słownictwo związane z tożsamością i kulturą.
- Zaawansowane wyrażenia emocjonalne. - Dom:
- Miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka).
- Zaawansowane opisy domów.
- Słownictwo związane z ogrodnictwem. - Edukacja:
- Szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty.
- Edukacja online i zdalna.
- Wyrażenia związane z nauką i badaniami. - Praca:
- Zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa.
- Słownictwo związane z rynkiem międzynarodowym.
- Komunikacja biznesowa.
- Projekty zespołowe.
3. Komunikacja:
- Przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt.
- Identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście).
- Rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie.
- Opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności.
- Wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości.
- Pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych.
- Prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
- Określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności.
- Wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób.
- Wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby.
- Udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu.
- Ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia.
- Wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...).
- Proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji.
- Składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje.
- Zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
- Tworzenie argumentów i kontrargumentów
- Negocjacje.
Klasa 3 liceum ogólnokształcącego
1. Gramatyka:
- Czasy gramatyczne i konstrukcje:
- Future Simple, Future Continuous, Future Perfect, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past Perfect, Future Perfect Continuous.
- Konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.
- Konstrukcje z too/enough, so/such (a).
- Question tags.
- Zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i 3.
- Zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + Ing.
- Strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych.
- Czasowniki złożone.
- Mowa zależna.
- Czasowniki modalne.
- Rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński).
- Przedimki: określony, nieokreślony, zerowy.
- Określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.
- Zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne.
- Przyimki.
- Liczebniki (główne i porządkowe).
- Zdania złożone.
- Zdania wielokrotnie złożone.
- Konstrukcje typu “wish” i “if only”.
2. Słownictwo:
- Człowiek:
- Dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości.
- Słownictwo związane z kulturą i sztuką.
- Wyrażenia związane z równością i różnorodnością. - Dom:
- Miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka).
- Słownictwo związane z ekologicznymi rozwiązaniami w domu.
- Opis budynków historycznych i zabytkowych. - Edukacja:
- Szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty.
- Techniki uczenia się. - Praca:
- Zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa.
- Zarządzanie projektami.
- Słownictwo związane z nowymi technologiami w pracy.
3. Komunikacja:
- Przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt.
- Identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście).
- Rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie.
- Opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności.
- Wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości.
- Pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych.
- Prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
- Określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności.
- Wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób.
- Wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby.
- Udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu.
- Ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia.
- Wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...).
- Proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji.
- Składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje.
- Zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
- Debaty na tematy współczesne.
Klasa 4 liceum ogólnokształcącego
I. Test składa się z 4 części:
- Rozumienie tekstu pisanego.
- Komunikacja i słownictwo.
- Gramatyka.
- Wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej, w klasie I, II i III liceum oraz są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
1. Gramatyka:
- Czasy gramatyczne i konstrukcje:
- Present Perfect/Present Perfect Continuous
- Past Perfect/Past Perfect Continuous
- Future in the past
- Used to
- Narrative tenses
- Speculation and deduction - Compound nouns and possessive forms.
- Wishes and regrets (I wish..., I regret...).
- Whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.
- Comparatives (the...the...).
- Indirect questions.
- Przymiotniki złożone typu blue-eyed.
- Furthermore, moreover, besides, in addition etc.
- Tryb łączący, np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though, it’s high time, wish, suppose, would rather/sooner, etc.
- Inversion in conditional sentences (Had I known...).
- Advanced passive structures (It is said that..., He is thought to...).
2. Słownictwo:
- Człowiek: dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości.
- Dom: miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia.
- Szkoła: przedmioty nauczania, życie szkoły.
- Praca: zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa.
- Życie rodzinne i towarzyskie: członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzania wolnego czasu, relacje międzyludzkie.
- Jedzenie: przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania.
- Zakupy i usługi: rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja.
- Zdrowie: dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu.
- Środowisko naturalne i przyroda: klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska.
- Podróżowanie i turystyka: środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne, narodowości.
- Idiomy.
3. Komunikacja:
- Przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt.
- Identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk.
- Rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie.
- Opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności.
- Wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości.
- Podejmowanie spontanicznych decyzji.
- Pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych.
- Prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
- Określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności.
- Wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób.
- Wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby.
- Udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu.
- Ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia.
- Wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...).
- Proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji.
- Składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje.
- Zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
- Debating skills and expressing nuanced opinions.
- Handling complex social interactions.
- Interpreting and discussing cultural references.