Banner multitest

Język angielski

Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas IV, V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej oraz I, II, III i IV liceum ogólnokształcącego do wzięcia udziału w konkursie z języka angielskiego MULTITEST.

Konkurs odbędzie się 23-10-2024 r. Oprócz konkursu z języka angielskiego w dniach 21-10-2024 r. - 25-10-2024 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, matematyki, języka niemieckiego, języka hiszpańskiego, historii, chemii, fizyki, przyrody, biologii i geografii.

Konkurs ma formę testu jednokrotnego wyboru składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane są 4 warianty odpowiedzi. Konkurs z języka angielskiego trwa 50 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.

Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że treści zawarte w zakresach tematycznych testów wcześniejszych, mogą wystąpić w testach późniejszych.

Zakres tematyczny testów z języka angielskiego dla szkoły średniej obejmuje treści nauczania w zakresie podstawowym.

Ulotka informacyjna - MULTITEST j. angielski


Klasa 4 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie), przymiotniki dzierżawcze, dopełniacz saksoński,
  • czasownik "be", "have got", "can",
  • zaimki wskazujące "this/that; these/those",
  • konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
  • liczba mnoga rzeczowników (regularna i nieregularna),
  • liczebniki główne do 100,
  • zaimki pytające, tworzenie pytań szczegółowych,
  • pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
  • zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie present simple i present continuous,
  • przedimek określony i nieokreślony: a/an, the,
  • podstawowe przyimki miejsca i czasu.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • pozdrawianie, przedstawianie siebie i innej osoby,
  • informacja o wieku i miejsce zamieszkania, adres, dane personalne,
  • wyrażanie czasu, zegar, pora dnia,
  • człowiek, wygląd zewnętrzny, części ciała,
  • zwierzęta dzikie i domowe, ich charakterystyczne cechy i umiejętności,
  • dni tygodnia, nazwy miesięcy i pór roku, rozpoznawanie pór roku,
  • klasa szkolna, wyposażenie ucznia,
  • przedmioty szkolne,
  • nazwy pomieszczeń w mieszkaniu i domu, meble i przedmioty w domu,
  • spędzanie wolnego czasu, wakacje, nasze ulubione zajęcia,
  • charakterystyczne miejsca w mieście,
  • przyroda wokół nas,
  • kraje i narodowości, święta i tradycje,
  • nazwy popularnych zawodów,
  • moja rodzina, mój dzień, moje zajęcia i zabawy, mój czas wolny,
  • podstawowe zwroty grzecznościowe.

Klasa 5 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
  • określniki some/any, no,
  • zaimki dzierżawcze,
  • przyimki miejsca i czasu,
  • liczebniki główne i porządkowe,
  • czas past simple czasowników regularnych oraz czasownika "be",
  • przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu,
  • tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
  • spójniki
  • słowa łączące,
  • stopień wyższy i najwyższy przymiotnika, porównania z "as ... as",
  • przedimki przed imionami własnymi (nazwy geograficzne, państwa itd.).

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
  • mój pokój,
  • zajęcia w wolnym czasie, hobby, sport, programy telewizyjne, wakacje,
  • ubrania,
  • codzienne czynności, obowiązki domowe,
  • my i ludzie wokół nas,
  • cechy człowieka: wzrost, fryzura, oczy,
  • pogoda i zjawiska atmosferyczne,
  • jedzenie: owoce i warzywa, codzienne posiłki,
  • praca człowieka,
  • kraje, narodowości i ich języki,
  • cechy geograficzne,
  • formułowanie propozycji i reakcja na nie,
  • środki transportu, jak docieramy do szkoły i na wakacje,
  • najważniejsze święta i tradycje w Polsce i Wielkiej Brytanii,
  • wyrażenia z make/do/take.

Klasa 6 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
  • czasy gramatyczne: past simple (czasowniki regularne i nieregularne), future simple, wyrażenie "be going to", used to, czasowniki "stative verbs",
  • przysłówki, tworzenie i stopniowanie przysłówków,
  • nieregularne przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym,
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
  • "many/much, some/any/no", (a) few/(a) little, a lot of,
  • pytania: "How much?", "How many?",
  • czasownik "should", "have to", "must" i "mustn’t",
  • zaimki zwrotne,
  • przyimki ruchu,
  • liczebniki porządkowe, ułamki.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
  • grzeczne prośby i propozycje i reakcja na nie,
  • praca człowieka, zawody,
  • żywność i napoje, tradycyjne jedzenie,
  • sklepy i zakupy,
  • muzyka i instrumenty muzyczne, rodzaje instrumentów,
  • ceny; pieniądze brytyjskie i amerykańskie,
  • środowisko, w którym żyjemy,
  • sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe,
  • świat i charakterystyczne krajobrazy,
  • pytanie o drogę i udzielanie odpowiedzi,
  • przymiotniki o przeciwnym znaczeniu,
  • życzenia i gratulacje, reakcja na nie,
  • zdrowie - podstawowe dolegliwości.

Klasa 7 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
  • wyrażanie przyszłości - porównanie użycia: future simple, present continuous i "be going to",
  • porównanie czasów: present perfect i past simple,
  • porównanie czasów: past simple i past continuous,
  • wyrażenia: when, while, as, during,
  • czasowniki modalne: "should, can, could, must, would, may, shall",
  • konstrukcja be able to,
  • tryb rozkazujący,
  • przymiotniki z końcówką -ed i -ing,
  • spójniki,
  • zdania warunkowe typu 0, 1, zdania czasowe,
  • podstawowe "phrasal verbs".

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
  • praca, zawody i czynności z nimi związane,
  • opis wyglądu i osobowości człowieka, opis ubrań,
  • uczucia i emocje,
  • wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
  • jedzenie i jego składniki,
  • sprzęt sportowy,
  • zdrowie, choroby, ich objawy i leczenie, wypadki,
  • w kinie, typy filmów,
  • prośba o radę, udzielenie rady,
  • wyrażanie próśb, podziękowań i przeprosin, reakcja na nie,
  • użycie czasowników "make", "do", "take" i "have".

Klasa 8 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
  • czasy: present perfect simple i present perfect continuous,
  • porównanie czasów: present perfect simple, past simple, present simple,
  • czasowniki modalne,
  • strona bierna w czasach simple,
  • bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej,
  • czasowniki złożone "phrasal verbs",
  • zdania warunkowe II typu,
  • mowa zależna dla zdań oznajmujących,
  • zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
  • "enough" z przymiotnikiem i rzeczownikiem, wyrażenie "too".

2. Słownictwo:

  • zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
  • zgadzanie/ nie zgadzanie się z czyimś zdaniem,
  • prośba o pomoc i pozwolenie, reakcja na nie,
  • środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
  • podróże i wakacje,
  • dziedziny kultury,
  • życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
  • święta i uroczystości,
  • edukacja, rodzaje szkół.

Klasa 1 liceum ogólnokształcącego

1. Gramatyka:

  • Czasy i konstrukcje:

     - Present Simple, Present Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Future Simple, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, “used to”.
     - Konstrukcja have sth done, get sth done, have sb do sth, get sb to do sth.
     - Konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.
     - Konstrukcje z too/enough, so/such (a).
     - Zdania warunkowe typu 0, 1 i 2.
     - Przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...).
     - Question tags.
     - Strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych.
     - Czasowniki złożone.
     - Mowa zależna.
     - Czasowniki modalne.
     - Rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński).
     - Przedimki: określony, nieokreślony, zerowy.
     - Określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.
     - Zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne.
     - Przyimki miejsca i czasu.
     - Liczebniki (główne i porządkowe).
     - Mowa pośrednia (Indirect Speech).
     - Zaawansowane użycie przysłówków (Adverbs).

2. Słownictwo:

  • Człowiek:
     - Dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości.
     - Wyrażenia idiomatyczne związane z człowiekiem.
     - Słownictwo związane z technologią i mediami społecznościowymi.
  • Dom:
     - Miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka).
     - Opis architektury.
     - Słownictwo związane z remontami.
  • Edukacja:
     - Szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty.
     - Edukacja online i zdalna.
  • Praca:
     - Zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa.
     - Słownictwo związane z rynkiem pracy w przyszłości.
     - Zawody związane z nowymi technologiami.

3. Komunikacja:

  • Przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt.
  • Identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście).
  • Rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie.
  • Opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności.
  • Wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości.
  • Pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych.
  • Prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
  • Określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności.
  • Wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób.
  • Wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby.
  • Udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu.
  • Ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia.
  • Wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...).
  • Proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji.
  • Składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje.
  • Zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
  • Relacjonowanie wydarzeń.
  • Przeprowadzanie wywiadów.
  • Udzielanie informacji turystycznych.

Klasa 2 liceum ogólnokształcącego

1. Gramatyka:

  • Czasy gramatyczne i konstrukcje:
     - Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect, Past Perfect.
     - Konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.
     - Konstrukcje z too/enough, so/such (a).
     - Zdania warunkowe typu 0, 1 i 2.
     - Question tags.
     - Przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...).
     - Zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + Ing.
     - Przyimki miejsca i czasu.
     - Strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych.
     - Czasowniki złożone.
     - Mowa zależna.
     - Czasowniki modalne.
     - Rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński).
     - Przedimki: określony, nieokreślony, zerowy.
     - Określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.
     - Zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne.
     - Przyimki.
     - Liczebniki (główne i porządkowe).
     - Zaawansowane zdania warunkowe.
     - Wyrażenia czasowe.
     - Szyk wyrazów w zdaniach.

2. Słownictwo:

  • Człowiek:
     - Dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości.
     - Słownictwo związane z tożsamością i kulturą.
     - Zaawansowane wyrażenia emocjonalne.
  • Dom:
     - Miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka).
     - Zaawansowane opisy domów.
     - Słownictwo związane z ogrodnictwem.
  • Edukacja:
     - Szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty.
     - Edukacja online i zdalna.
     - Wyrażenia związane z nauką i badaniami.
  • Praca:
     - Zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa.
     - Słownictwo związane z rynkiem międzynarodowym.
     - Komunikacja biznesowa.
     - Projekty zespołowe.

3. Komunikacja:

  • Przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt.
  • Identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście).
  • Rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie.
  • Opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności.
  • Wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości.
  • Pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych.
  • Prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
  • Określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności.
  • Wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób.
  • Wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby.
  • Udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu.
  • Ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia.
  • Wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...).
  • Proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji.
  • Składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje.
  • Zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
  • Tworzenie argumentów i kontrargumentów
  • Negocjacje.

Klasa 3 liceum ogólnokształcącego

1. Gramatyka:

  • Czasy gramatyczne i konstrukcje:
     - Future Simple, Future Continuous, Future Perfect, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past Perfect, Future Perfect Continuous.
     - Konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.
     - Konstrukcje z too/enough, so/such (a).
     - Question tags.
     - Zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i 3.
     - Zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + Ing.
     - Strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych.
     - Czasowniki złożone.
     - Mowa zależna.
     - Czasowniki modalne.
     - Rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński).
     - Przedimki: określony, nieokreślony, zerowy.
     - Określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.
     - Zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne.
     - Przyimki.
     - Liczebniki (główne i porządkowe).
     - Zdania złożone.
     - Zdania wielokrotnie złożone.
     - Konstrukcje typu “wish” i “if only”.

2. Słownictwo:

  • Człowiek:
     - Dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości.
     - Słownictwo związane z kulturą i sztuką.
     - Wyrażenia związane z równością i różnorodnością.
  • Dom:
     - Miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka).
     - Słownictwo związane z ekologicznymi rozwiązaniami w domu.
     - Opis budynków historycznych i zabytkowych.
  • Edukacja:
     - Szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty.
     - Techniki uczenia się.
  • Praca:
     - Zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa.
     - Zarządzanie projektami.
     - Słownictwo związane z nowymi technologiami w pracy.

3. Komunikacja:

  • Przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt.
  • Identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście).
  • Rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie.
  • Opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności.
  • Wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości.
  • Pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych.
  • Prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
  • Określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności.
  • Wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób.
  • Wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby.
  • Udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu.
  • Ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia.
  • Wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...).
  • Proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji.
  • Składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje.
  • Zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
  • Debaty na tematy współczesne.

Klasa 4 liceum ogólnokształcącego

I. Test składa się z 4 części:

  • Rozumienie tekstu pisanego.
  • Komunikacja i słownictwo.
  • Gramatyka.
  • Wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.

II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej, w klasie I, II i III liceum oraz są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.

1. Gramatyka:

  • Czasy gramatyczne i konstrukcje:
     - Present Perfect/Present Perfect Continuous
     - Past Perfect/Past Perfect Continuous
     - Future in the past
     - Used to
     - Narrative tenses
     - Speculation and deduction
  • Compound nouns and possessive forms.
  • Wishes and regrets (I wish..., I regret...).
  • Whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.
  • Comparatives (the...the...).
  • Indirect questions.
  • Przymiotniki złożone typu blue-eyed.
  • Furthermore, moreover, besides, in addition etc.
  • Tryb łączący, np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though, it’s high time, wish, suppose, would rather/sooner, etc.
  • Inversion in conditional sentences (Had I known...).
  • Advanced passive structures (It is said that..., He is thought to...).

2. Słownictwo:

  • Człowiek: dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości.
  • Dom: miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia.
  • Szkoła: przedmioty nauczania, życie szkoły.
  • Praca: zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa.
  • Życie rodzinne i towarzyskie: członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzania wolnego czasu, relacje międzyludzkie.
  • Jedzenie: przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania.
  • Zakupy i usługi: rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja.
  • Zdrowie: dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu.
  • Środowisko naturalne i przyroda: klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska.
  • Podróżowanie i turystyka: środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne, narodowości.
  • Idiomy.

3. Komunikacja:

  • Przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt.
  • Identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk.
  • Rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie.
  • Opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności.
  • Wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości.
  • Podejmowanie spontanicznych decyzji.
  • Pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych.
  • Prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
  • Określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności.
  • Wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób.
  • Wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby.
  • Udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu.
  • Ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia.
  • Wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...).
  • Proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji.
  • Składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje.
  • Zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
  • Debating skills and expressing nuanced opinions.
  • Handling complex social interactions.
  • Interpreting and discussing cultural references.

Dane kontaktowe

logo mobile

ul. Sęczkowa 90
03-986 Warszawa

ces@ces.edu.pl
Telefon: 22 509-80-40
Faks: 22 509-80-41

Subskrypcja

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres e-mail:

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności