Banner multitest

Biologia

Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej oraz I, II i III liceum ogólnokształcącego do wzięcia udziału w konkursie biologicznym MULTITEST.

Konkurs odbędzie się 25-10-2024 r. Oprócz konkursu z biologii w dniach 21-10-2024 r. - 25-10-2024 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, języka hiszpańskiego, matematyki, historii, chemii, fizyki, przyrody i geografii.

Konkurs ma formę testu jednokrotnego wyboru składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane są 4 warianty odpowiedzi. Konkurs z biologii trwa 60 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.

Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że treści zawarte w zakresach tematycznych testów wcześniejszych, mogą wystąpić w testach późniejszych.

Zakres tematyczny testów z biologii dla szkoły średniej obejmuje treści nauczania w zakresie rozszerzonym.

Ulotka informacyjna - MULTITEST biologia


 Klasa 5 szkoły podstawowej

  1. Treści zawarte w programie nauczania przyrody.
  2. Biologia - nauka o życiu:
    • dziedziny biologii,
    • cechy, budowa i czynności życiowe organizmów,
    • organizmy jedno- i wielokomórkowe,
  3. Sposoby poznawania biologii:
    • obserwacja,
    • doświadczenie,
    • metoda naukowa,
  4. Obserwacje mikroskopowe:
    • budowa mikroskopu optycznego,
    • zasady obserwowania preparatu mikroskopowego,
    • obliczanie powiększenia mikroskopu,
  5. Składniki chemiczne organizmów.
  6. Budowa komórki zwierzęcej oraz innych komórek.

Klasa 6 szkoły podstawowej

  1. Treści nauczania zawarte w programie nauczania biologii w klasie 5.
  2. Królestwo zwierząt:
    • wspólne cechy zwierząt,
    • komórka zwierzęca,
    • budowa organizmu zwierzęcego,
    • grupy zwierząt,
    • kręgowce, bezkręgowce,
  3. Tkanka nabłonkowa, mięśniowa i nerwowa u zwierząt:
    • rodzaje tkanek zwierzęcych,
    • budowa i funkcje tkanki nabłonkowej,
    • budowa i funkcje tkanki mięśniowej,
    • budowa i funkcje tkanki nerwowej,
  4. Tkanka łączna:
    • rodzaje i miejsca występowania tkanki łącznej,
    • funkcje tkanki kostnej, chrzęstnej oraz tłuszczowej,
    • cechy charakterystyczne budowy poszczególnych tkanek,
    • krew, składniki krwi oraz ich znaczenie,
  5. Parzydełkowce.
  6. Płazińce.
  7. Nicienie.
  8. Pierścienice.

Klasa 7 szkoły podstawowej

ZAGADNIENIA Z KLASY VI oraz:

I. Skóra - powłoka organizmu:

1. Budowa i funkcje skóry.
2. Wytwory naskórka.
3. Dolegliwości i choroby skóry.
4. Oparzenia i odmrożenia.

II. Aparat ruchu:

1. Aparat ruchu. Budowa szkieletu:

  • szkielet człowieka,
  • kształty kości,
  • rozpoznawanie kości.

2. Budowa szkieletu osiowego:

  • budowa czaszki: mózgoczaszki i trzewioczaszki,
  • czaszka noworodka,
  • odcinki kręgosłupa,
  • budowa klatki piersiowej.

3. Szkielet kończyn oraz ich obręczy:

  • kości kończyny górnej i obręczy barkowej,
  • kości kończyny dolnej i obręczy miednicznej,
  • rodzaje połączeń kości,
  • budowa stawu,
  • rodzaje stawów.

4. Kości - elementy składowe szkieletu:

  • budowa fizyczna i chemiczna kości długiej,
  • funkcje kości, cechy budowy fizycznej umożliwiające spełnienie tych funkcji.

5. Choroby aparatu ruchu, urazy mechaniczne, wady postawy.

III. Organizm człowieka jako funkcjonalna całość:

1. Poziomy organizacji ciała człowieka.
2. Rodzaje tkanek zwierzęcych (budowa i funkcje).
3. Funkcje układów narządów człowieka.

Klasa 8 szkoły podstawowej

Zagadnienie z klasy 7

I. Równowaga wewnętrzna organizmu:

1. Współdziałanie układów narządów w utrzymaniu homeostazy:

  • regulacja temperatury ciała,
  • regulacja stężenia glukozy we krwi,
  • mechanizmy obrony organizmu przed wychłodzeniem i przegrzaniem,
  • regulacja ilości wody w organizmie.

2. Choroby jako efekt zaburzenia homeostazy (czynniki wywołujące choroby zakaźne).

II. Układ rozrodczy:

1. Męski układ rozrodczy:

  • cechy płciowe męskie (I, II i III -rzędowe),
  • budowa i funkcje narządów męskiego układu rozrodczego,
  • budowa plemnika,
  • wpływ męskich hormonów płciowych na budowę i rozwój organizmu.

2. Żeński układ rozrodczy:

  • budowa i funkcje narządów żeńskiego układu rozrodczego,
  • budowa komórki jajowej.

3. Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego:

  • żeńskie hormony płciowe,
  • przebieg cyklu miesiączkowego.

4. Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin.

Zagadnienie z klasy 8

I. Genetyka

1. Czym jest genetyka?

  • cechy dziedziczne i niedziedziczne

2. Nośnik informacji genetycznej - DNA:

  • budowa i rola DNA,
  • budowa i rola RNA,
  • rodzaje kwasu RNA,
  • budowa chromosomu.

3. Podziały komórkowe:

  • mitoza i mejoza - przebieg, znaczenie,
  • komórka haploidalna i diploidalna.

4. Podstawowe prawa dziedziczenia. Dziedziczenie cech u człowieka:

  • wersje genu: allele dominujące i recesywne,
  • fenotyp i genotyp,
  • homozygota dominująca i recesywna, heterozygota,
  • prawo czystości gamet,
  • rozwiązywanie krzyżówek genetycznych - I prawo Mendla.

5. Dziedziczenie płci u człowieka:

  • zasada dziedziczenia płci,
  • rozwiązywanie krzyżówek genetycznych przedstawiających choroby sprzężone z płcią: hemofilię oraz daltonizm,
  • genotypy osób zdrowych i chorych na hemofilię i daltonizm.

Klasa 1 liceum ogólnokształcącego

1. Znaczenie nauk biologicznych:

  • biologia jako nauka o życiu
  • systematyka organizmów - jednostki klasyfikacji
  • wspólne cechy organizmów
  • współczesne osiągnięcia biologiczne
  • znaczenie nauk biologicznych w różnych dziedzinach życia
  • wiarygodność informacji

2. Zasady prowadzenia badań biologicznych:

  • metody naukowe stosowane w biologii
  • zasady przeprowadzania obserwacji i doświadczeń
  • próba badawcza i kontrolna (pozytywna i negatywna)
  • dokumentowanie badań biologicznych, dane jakościowe i dane ilościowe (tabele, wykresy)
  • analiza wyników badań

3. Obserwacje biologiczne:

  • powiększenie, zdolność rozdzielcza mikroskopu
  • budowa oraz zasady działania mikroskopów optycznego i elektronowego
  • rodzaje mikroskopów elektronowych
  • zasady mikroskopowania i przygotowywania preparatów mikroskopowych

4. Skład chemiczny organizmów. Makro- i mikroelementy:

  • pierwiastki chemiczne
  • pierwiastki biogenne
  • makro- i mikroelementy
  • oddziaływania i wiązania chemiczne
  • związki nieorganiczne i organiczne
  • substancje hydrofilowe i hydrofobowe
  • sole mineralne

5. Znaczenie wody dla organizmów:

  • woda jako składnik organizmu
  • właściwości wody i znaczenie wody dla organizmów

6. Węglowodany - budowa i znaczenie:

  • budowa węglowodanów
  • podział węglowodanów na monosacharydy, disacharydy i polisacharydy
  • przemiany glukozy
  • wiązanie O-glikozydowe
  • budowa, przykłady i funkcje monosacharydów, disacharydów i polisacharydów
  • występowanie i znaczenie węglowodanów
  • wykrywanie monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym

7. Aminokwasy. Właściwości i wykrywanie białek:

  • rodzaje aminokwasów (białkowe, niebiałkowe)
  • budowa i właściwości aminokwasów białkowych
  • określanie postaci jonowej aminokwasów*
  • aminokwasy obojętne, kwasowe i zasadowe*
  • aminokwasy hydrofilowe
  • i hydrofobowe*
  • powstawanie i wykrywanie wiązań peptydowych
  • poziomy organizacji białek
  • podział i funkcje białek
  • wpływ wybranych czynników fizykochemicznych na białka
  • badanie wpływu różnych substancji i wysokiej temperatury na mieszaninę białka z wodą

8. Lipidy - budowa i znaczenie:

  • podział lipidów ze względu na budowę cząsteczki
  • budowa i funkcje lipidów prostych
  • kwasy tłuszczowe nasycone
  • i nienasycone
  • budowa i funkcje lipidów złożonych
  • budowa i funkcje lipidów izoprenowych
  • obserwacja lipidów w nasionach słonecznika

9. Budowa i funkcja kwasów nukleinowych:

  • budowa i funkcje nukleotydów
  • rodzaje nukleotydów
  • dinukleotydy a witaminy*
  • rodzaje kwasów nukleinowych
  • zasada komplementarności
  • budowa i funkcje DNA
  • replikacja DNA
  • budowa i funkcje RNA

Klasa 2 liceum ogólnokształcącego

1. Bezkomórkowe czynniki zakaźne.

  • Wirusy - molekularne pasożyty:
    - budowa i formy morfologiczne wirusów
    - przebieg infekcji wirusowej
    - cykle: lityczny i lizogeniczny
    - cykle infekcyjne wirusa DNA i retrowirusa
    - odwrotna transkrypcja
    - znaczenie wirusów
    - choroby wirusowe człowieka (wścieklizna, AIDS, choroba Heinego-Medina, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra, ospa, różyczka, świnka, WZW typu A, B i C)
    - profilaktyka i leczenie chorób wirusowych
    - wirusy onkogenne
  • Wiroidy i priony - swoiste czynniki infekcyjne:
    - budowa wiroidów i prionów
    - wiroidy i priony jako czynniki infekcyjne

2. Różnorodność prokariontów, protistów, grzybów i porostów.

  • Klasyfikowanie organizmów:
    - zadania systematyki
    - nazewnictwo binominalne (dwuimienne)
    - systemy klasyfikacji: naturalne i sztuczne
    - metody fenetyczne i filogenetyczne klasyfikacji organizmów
    - narządy analogiczne i homologiczne
    - drzewo rodowe organizmów
    - dwudzielne klucze do oznaczania gatunków królestwa organizmów
  • Organizmy prokariotyczne - bakterie i archeowce:
    - wielkość i formy bakterii
    - budowa komórki bakteryjnej
    - budowa ściany komórkowej bakterii Gram-dodatnich i Gram-ujemnych
    - zdolność wiązania azotu atmosferycznego przez niektóre bakterie
    - sposoby odżywiania się bakterii
    - oddychanie beztlenowe i tlenowe bakterii
    - formy przetrwalnikowe bakterii
    - ruch u bakterii
    - rozmnażanie się bakterii
    - procesy płciowe bakterii
    - przystosowania archeowców do ekstremalnych warunków życia
    - przegląd systematyczny bakterii
    - znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka
    - wybrane choroby bakteryjne człowieka (gruźlica, tężec, borelioza, salmonelloza, kiła, rzeżączka)
    - leczenie chorób bakteryjnych

Klasa 3 liceum ogólnokształcącego

1. Miejsce człowieka w systemie klasyfikacji organizmów:

  • systematyka człowieka
  • unikatowe cechy człowieka
  • pokrewieństwo między człowiekiem a innymi zwierzętami

2. Hierarchiczna budowa organizmu człowieka:

  • poziomy organizacji budowy ciała
  • układy narządów
  • i ich funkcje
  • współpraca między układami narządów

3. Homeostaza:

  • definicja homeostazy
  • mechanizmy homeostatyczne
  • termoregulacja
  • stałocieplność
  • endotermiczność
  • termogeneza
  • utrzymywanie prawidłowego ciśnienia krwi
  • osmoregulacja
  • rytmy biologiczne
  • rytm dobowy
  • zegar biologiczny

4. Układ powłokowy:

  • układ powłokowy u zwierząt
  • funkcje powłoki ciała
  • powłoki ciała u zwierząt bezkręgowych
  • powłoki ciała strunowców
  • skóra kręgowców
  • wytwory skóry właściwej
  • wytwory naskórka
  • skóra kręgowców

5. Budowa i funkcje skóry:

  • budowa skóry
  • budowa naskórka i jego funkcje
  • tkanka podskórna i jej funkcje
  • funkcje skóry
  • wytwory naskórka
  • gruczoły naskórka
  • udział skóry w odbiorze bodźców
  • udział skóry w termoregulacji
  • rola skóry w syntezie witaminy D3

6. Higiena i choroby skóry:

  • zasady higieny skóry
  • diagnostyka chorób skóry
  • wpływ nadmiaru promieniowania słonecznego na skórę
  • oparzenia słoneczne
  • fotostarzenie się skóry
  • choroby skóry

7. Układ ruchu:

  • ruch u zwierząt
  • ruch rzęskowy
  • ruch mięśniowy
  • szkielet zewnętrzny
  • szkielet wewnętrzny
  • szkielet hydrauliczny
  • poruszanie się zwierząt
  • w środowisku lądowym i wodnym
  • lot czynny i lot aktywny

8. Budowa i funkcje szkieletu:

  • podział układu ruchu
  • budowa i funkcje szkieletu
  • właściwości kości a ich funkcje
  • elementy szkieletu osiowego
  • szkielet kończyn
  • podział kości
  • budowa zewnętrzna i budowa wewnętrzna kości długiej
  • Rodzaje połączeń kości
  • podział połączeń kości
  • rodzaje i budowa połączeń ścisłych
  • budowa stawu i funkcje budujących go elementów
  • rodzaje stawów

9. Elementy szkieletu:

  • budowa i rola elementów szkieletu osiowego
  • budowa czaszki
  • elementy mózgoczaszki
  • i twarzoczaszki
  • zatoki przynosowe
  • budowa kręgosłupa i kręgu
  • rodzaje kręgów
  • naturalne krzywizny kręgosłupa
  • budowa i funkcje klatki piersiowej
  • budowa obręczy barkowej i wolnej kończyny górnej
  • budowa obręczy miednicowej i wolnej kończyny dolnej

10. Budowa i funkcjonowanie układu mięśniowego:

  • mięśnie szkieletowe i ich podział
  • przykłady mięśni szkieletowych i ich funkcje
  • hierarchiczna budowa mięśnia szkieletowego
  • budowa sarkomeru
  • współdziałanie i antagonizm mięśni szkieletowych
  • molekularny mechanizm skurczu mięśnia
  • źródła energii dla mięśni
  • włókna mięśniowe
  • dług tlenowy
  • rodzaje skurczów mięśniowych
  • jednostka motoryczna mięśnia

11. Higiena i choroby układu ruchu:

  • wpływ diety i aktywności fizycznej na układ ruchu
  • doping i jego wpływ na organizm
  • choroby i zaburzenia układu ruchu
  • profilaktyka zaburzeń i chorób układu ruchu

12. Układ pokarmowy:

  • odżywianie się zwierząt
  • sposoby pobierania pokarmu
  • trawienie zewnątrzkomórkowe
  • trawienie wewnątrzkomórkowe
  • podział zwierząt ze względu na wielkość i stan skupienia spożywanego pokarmu
  • ewolucja układu pokarmowego
  • podział zwierząt ze względu na rodzaj spożywanego pokarmu
  • porównanie długości przewodów pokarmowych roślinożercy i drapieżnika
  • przystosowania zwierząt do rodzaju spożywanego pokarmu

13. Organiczne składniki pokarmowe:

  • sacharydy jako główne źródło energii
  • podział węglowodanów na przyswajalne i nieprzyswajalne
  • błonnik pokarmowy i jego funkcja
  • białka jako budulec organizmu
  • podział aminokwasów na endogenne i egzogenne
  • białka pełnowartościowe i niepełnowartościowe
  • źródła białek dla organizmu
  • funkcje tłuszczy właściwych
  • funkcje NNKT i ich źródła
  • cholesterol i jego przemiany w organizmie
  • zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe

14. Rola witamin. Nieorganiczne składniki pokarmowe:

  • podział witamin
  • zapotrzebowanie organizmu na witaminy
  • hipowitaminoza
  • awitaminoza
  • hiperwitaminoza
  • charakterystyka, funkcje i źródła witamin
  • znaczenie i właściwości wody
  • bilans wodny człowieka
  • ośrodek pragnienia
  • podział składników mineralnych na makroelementy i mikroelementy oraz ich funkcje

15. Budowa i funkcje układu pokarmowego:

  • elementy układu pokarmowego
  • funkcje przewodu pokarmowego
  • i gruczołów trawiennych
  • budowa ścian przewodu pokarmowego
  • wędrówka pokarmu w przewodzie pokarmowym
  • związek między budową poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego a pełnionymi przez nie funkcjami
  • rodzaje i budowa zębów
  • sok żołądkowy -skład i funkcje
  • wątroba jako centrum metaboliczne organizmu
  • żółć - skład i rola
  • sok trzustkowy - skład i funkcje
  • mikrobiom i jego rola w organizmie

16. Procesy trawienia i wchłaniania:

  • mechanizm trawienia
  • przemiany sacharydów, białek i tłuszczów
  • trawienie skrobi, białek i tłuszczów
  • enzymy trawienne i ich funkcje
  • wchłanianie produktów trawienia
  • budowa i rola kosmków jelitowych
  • mechanizm transportu substancji przez błony enterocytu
  • wpływ pH na trawienie skrobi przez amylazę ślinową
  • regulacja czynności układu pokarmowego
  • działanie ośrodków głodu i sytości

17. Zasady racjonalnego odżywiania się:

  • czynniki wpływające na zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe
  • bilans energetyczny
  • piramida zdrowego żywienia i stylu życia
  • wielkość porcji i proporcje składników posiłków
  • otyłość - przyczyny i profilaktyka
  • BMI
  • zaburzenia odżywiania

18. Choroby układu pokarmowego:

  • badania diagnostyczne chorób układu pokarmowego
  • choroby pasożytnicze, wirusowe i bakteryjne układu pokarmowego
  • zespół złego wchłaniania
  • choroba Crohna
  • choroby nowotworowe układu pokarmowego
  • dieta bezglutenowa

Dane kontaktowe

logo mobile

ul. Sęczkowa 90
03-986 Warszawa

ces@ces.edu.pl
Telefon: 22 509-80-40
Faks: 22 509-80-41

Subskrypcja

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres e-mail:

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności