Klasa 4 szkoły podstawowej
W teście, oprócz podanego zakresu tematycznego, mogą pojawić się pytania z wiedzy zawartej w programach telewizyjnych o tematyce przyrodniczej dostosowane do umiejętności ucznia. Test może mieć charakter wieloprzedmiotowy i korelować z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.
1. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
2. Sposoby poznawania przyrody:
- sposoby poznawania przyrody, różnice między eksperymentem doświadczeniem a obserwacją,
- nazwy przyrządów stosowanych w poznawaniu przyrody i ich przeznaczenie (lupa, kompas, taśma miernicza),
- przykłady wykorzystania zmysłów do prowadzenia obserwacji przyrodniczych,
- zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji i doświadczeń przyrodniczych,
- źródła wiedzy o przyrodzie.
3. Orientacja w terenie:
- kierunki główne na widnokręgu,
- kompas,
- legenda planu i mapy,
- zależność między wysokością Słońca a długością i kierunkiem cienia.
4. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody:
- składniki pogody (temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru),
- nazwy przyrządów służących do ich pomiaru, jednostki pomiaru,
- przykłady opadów i osadów atmosferycznych oraz ich stan skupienia,
- przykłady zastosowania termometru w różnych sytuacjach życia codziennego,
- zjawiska pogodowe: burza, tęcza, deszcze nawalne, huragan, zawieja śnieżna i ich następstwa oraz zasady bezpiecznego zachowania się,
- cechy pogody w różnych porach roku.