Klasa 4 szkoły podstawowej
Zakres materiału dla klas 1-3 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:
- baśń, legenda, komiks
- cechy wiersza: rym, rytm, wers, strofa
- epitet, ożywienie, porównanie
- autor, narrator, bohater, czas i miejsce zdarzeń
- wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne
3. Lektury:
- Hans Christian Andersen, „Baśnie” - wybór: „Latający kufer”, „Świniopas”, „Nowe szaty cesarza”
II. Nauka o języku:
- głoska, litera, sylaba
- wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące
- komunikat, nadawca, odbiorca
- rzeczownik - rodzaj, liczba, przypadek
- przymiotnik - rodzaj (w l. poj. i mnogiej), liczba, przypadek
- alfabet, głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba, przenoszenie wyrazu
- wyraz bliskoznaczny
- rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne
- akapit, opis postaci, opis przedmiotu
- pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h
- wielka i mała litera
- znaki interpunkcyjne
- stosowanie zasad poprawności językowej
Klasa 5 szkoły podstawowej
Zakres materiału dla klas 1-4 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:
- gatunki literackie: baśń, legenda (cechy), nowela
- podmiot liryczny
- piosenka, refren, zwrotka, strofa wers
- porównanie, przenośnia (metafora) - uosobienie i ożywienie, wyraz dźwiękonaśladowczy
- narracja pierwszoosobowa, trzecioosobowa, narrator wszechwiedzący
- elementy świata przedstawionego
3. Lektury:
- Bolesław Prus „Katarynka”
II. Nauka o języku:
- zdanie, równoważnik zdania
- zdanie pojedyncze i złożone
- przysłówek, przyimek, wyrażenie przyimkowe, spójnik
- czasownik - osoby, liczby, czasy, rodzaje, tryby
- forma osobowa i nieosobowa czasownika; formy zakończone na -no i -to, konstrukcje czasownika ze słowem się, bezokolicznik
- podmiot, orzeczenie
- spółgłoski miękkie i twarde
- nazwy własne i pospolite
- formy wypowiedzi: list, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie
- pisownia nie z różnymi częściami mowy; pisownia cząstki by
- nieodmienne części mowy: wykrzyknik i partykuła
Klasa 6 szkoły podstawowej
Zakres materiału dla klas 1-5 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:
- gatunki literackie: powieść, legenda, baśń, bajka, mit, opowiadanie
- fikcja fantastyczna i realistyczna
- onomatopeja, uosobienie, ożywienie, metafora
- powtórzenie, rytm utworu
- podmiot liryczny, podmiot zbiorowy
- narracja pierwszoosobowa, trzecioosobowa, dialog, monolog
- elementy świata przedstawionego
- związki frazeologiczne (Biblia, mitologia grecka)
3. Lektury:
- Kusztelski Błażej, Orliński Bogusław „Nazywam się Mikołaj Kopernik”
II. Nauka o języku:
- synonimy, antonimy, wyrazy obcego pochodzenia
- rzeczowniki własne i pospolite
- rzeczowniki o nieregularnej odmianie, rzeczowniki nieodmieniające się
- rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej i tylko w liczbie mnogiej
- stopniowanie przymiotnika i przysłówka
- liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe - odmiana
- czasowniki dokonane i niedokonane
- strona czynna i bierna czasownika
- podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik
- rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne
- formy literackie: relacja, wywiad, opowiadanie
- interpunkcja zdania pojedynczego
Klasa 7 szkoły podstawowej
Zakres materiału dla klas 1-6 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:
- rodzaje i gatunki literackie - podział i cechy
- rodzaje komizmu
- tekst literacki i popularnonaukowy
- liryka: fraszka, pieśń, hymn, wiersz wolny
- apostrofa, metafora, anafora, powtórzenie
- podstawowe informacje biograficzne o Aleksandrze Fredrze
3. Lektury:
- Adam Mickiewicz, „Dziady cz. II”
II. Nauka o języku:
- zdania współrzędnie złożone - typy, wykresy
- zaimek (podział, odmiana)
- przyimek, wyrażenie przyimkowe, partykuła, wykrzyknik, spójnik
- interpunkcja w zdaniach złożonych (przecinek przed spójnikami)
- podmiot - rodzaje podmiotu
- archaizm, neologizm
- zdania bezpodmiotowe
- orzeczenie czasownikowe i imienne
- imiesłów
- wyrazy nacechowane ekspresywnie, wyrazy neutralne
- zgrubienia, zdrobnienia, homonimy
- związki frazeologiczne (Biblia, mitologia)
- głoski ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne
- akcent wyrazowy
- poprawność językowa, polszczyzna ogólna i potoczna
Klasa 8 szkoły podstawowej
Zakres materiału dla klas 1-7 szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
1. Pytania do tekstu.
2. Wiedza o literaturze:
- rodzaje literackie: epika, liryka, dramat
- gatunki: komedia, tragedia, powiastka filozoficzna, pieśń, fraszka, bajka, satyra, sonet
- środki stylistyczne: eufemizm, metafora, porównanie homeryckie, epitet
- związek frazeologiczny
- ironia romantyczna
- inwokacja
- Adam Mickiewicz - podstawowe informacje biograficzne
- podstawowe informacje na temat romantycznej wizji świata (szukanie prawdy o świecie, rola przyrody i prostego ludu oraz elementów nadprzyrodzonych)
3. Lektury:
- Juliusz Słowacki, „Balladyna”
II. Nauka o języku:
- imiesłowy, imiesłowowy równoważnik zdania
- zdania podrzędnie złożone - typy
- mowa zależna i niezależna
- budowa słowotwórcza wyrazu; wyraz podstawowy i pochodny
- skróty i skrótowce - pisownia
- wyrazy złożone
- neologizm, archaizm
- perswazja i manipulacja językowa
- upodobnienia i uproszczenia fonetyczne
- zróżnicowanie polszczyzny, gwara
- style wypowiedzi: naukowy, popularnonaukowy, potoczny
- poprawność językowa
Klasa 1 liceum ogólnokształcącego
Zakres materiału ze szkoły podstawowej.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:
- podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
- rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
- motywy, symbole, związki frazeologiczne zaczerpnięte z Mitologii
- postacie mitologiczne
- mit, rodzaje mitów, funkcje mitów
- pojęcia: topos, archetyp
- Mit o Labdakidach, Sofokles, „Antygona”
- okoliczności powstania teatru greckiego
- tragedia jako gatunek, elementy kompozycyjne tragedii
- pojęcia: tragizm, fatum, hybris, katharsis
III. Kształcenie językowe:
- akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi
- język jako system znaków
- wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
- style językowe
- relacje znaczeniowe i formalne między wyrazami (antonimia, synonimia, homonimia, polisemia)
- podstawowe zasady ortografii i interpunkcji
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego
Zakres materiału ze szkoły podstawowej i 1. klasy liceum.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:
- podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
- rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
- oświecenie - nazwa epoki, ramy czasowe, idee oświecenia, cechy literatury
- filozofia oświecenia - najważniejsi przedstawiciele i ich myśli
- trzy nurty w sztuce: klasycyzm, sentymentalizm, rokoko
- przedstawiciele polskiego oświecenia
- satyra, poemat heroikomiczny, sielanka - cechy gatunkowe
- Ignacy Krasicki - wiedza ogólna o pisarzu
- utwory: Ignacy Krasicki: „Do króla”, „Pijaństwo”, „Hymn do miłości ojczyzny”, „Monachomachia”; Franciszek Karpiński, „Laura i Filon”
III. Kształcenie językowe:
- akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi
- język jako system znaków
- wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
- style językowe
- relacje znaczeniowe i formalne między wyrazami (antonimia, synonimia, homonimia, polisemia)
- podstawowe zasady ortografii i interpunkcji
Klasa 3 liceum ogólnokształcącego
Zakres materiału ze szkoły podstawowej, 1. i 2. klasy liceum.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:
- podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
- rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
- romantyzm - ramy czasowe, charakterystyka, główne idee i hasła epoki, gatunki literatury romantycznej
- Adam Mickiewicz - wiedza ogólna o pisarzu i znajomość kalendarium twórczości,
- utwory: A. Mickiewicz: „Romantyczność”, „Lilije”, „Sonety krymskie”; JW. von Goethe, „Cierpienia młodego Wertera”
- ballada, sonet, powieść epistolarna
- bohater werteryczny, weltschmerz
III. Kształcenie językowe:
- akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi
- język jako system znaków
- wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
- style i stylizacje
- relacje znaczeniowe i formalne między wyrazami (antonimia, synonimia, homonimia, polisemia)
- podstawowe zasady ortografii i interpunkcji
Klasa 4 liceum ogólnokształcącego
Zakres materiału ze szkoły podstawowej, 1., 2. i 3. klasy liceum.
I. Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
II. Epoka i teksty z epoki:
- podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
- rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
- pozytywizm - ramy czasowe, nazwa epoki, charakterystyka, główne idee i hasła epoki, gatunki literatury pozytywistycznej
- filozofia pozytywizmu - przedstawiciele i kierunki filozoficzne
- B. Prus, „Lalka”
III. Kształcenie językowe:
- akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi
- język jako system znaków
- wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
- style i stylizacje
- relacje znaczeniowe i formalne między wyrazami (antonimia, synonimia, homonimia, polisemia)
- podstawowe zasady ortografii i interpunkcji