Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz I, II i III liceum ogólnokształcącego do wzięcia udziału w konkursie z języka hiszpańskiego MULTITEST.
Konkurs odbędzie się 23-10-2025 r. Oprócz konkursu z języka hiszpańskiego w dniach 20-10-2025 r. - 24-10-2025 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, matematyki, historii, chemii, fizyki, przyrody, biologii i geografii.
Konkurs ma formę testu jednokrotnego wyboru składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane są 4 warianty odpowiedzi. Konkurs z języka hiszpańskiego trwa 50 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.
Na każdym etapie edukacyjnym obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że zagadnienia poruszone w bieżących testach mogą nawiązywać do treści z wcześniejszych lat nauki.
Zakres tematyczny testów z języka hiszpańskiego dla szkoły średniej obejmuje treści nauczania w zakresie podstawowym.
Ulotka informacyjna - MULTITEST j. hiszpański
Klasa 7 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- rodzajnik określony i nieokreślony w lp. i lmn.
 - zaimki osobowe
 - zaimki dzierżawcze
 - odmiana czasowników nieregularnych: ser, tener, ir, saber
 - pytania z zaimkami cómo, cuántos/as, de qué color, qué, quién, dónde, de dónde, a qué hora, cuál, por qué
 - liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
 - spójniki y, pero
 - zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. una camiseta amarilla
 - odmiana czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
 - odmiana czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
 - odmiana czasowników nieregularnych (z wymianą samogłoskową): acostarse, dormir, querer, preferir, jugar itp.
 - przyimki miejsca
 - tworzenie gerundio
 - omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR + bezokolicznik
 - przysłówki mucho, poco
 - określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
 - wyrażanie konieczności za pomocą parafrazy TENER QUE + bezokolicznik
 - odmiana czasowników w czasie pretérito perfecto
 
2. Słownictwo i komunikacja:
- powitania i pożegnania
 - przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
 - liczebniki główne 1-1000
 - rodzina
 - wygląd zewnętrzny
 - charakter
 - kolory
 - opis ubioru
 - meble i pokoje
 - opis położenia z użyciem está/hay
 - przybory szkolne
 - części ciała
 - żywność
 - pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
 - upodobania me/te/le gusta/n
 - określanie położenia
 - pytanie i podawanie godzin
 - pory dnia, pory roku
 - dni tygodnia, miesiące, daty
 - pogoda
 - rozkład dnia np. A las siete me levanto.
 - czas wolny
 - sporty
 - przedmioty szkolne
 - środki lokomocji
 - zwierzęta domowe i dzikie
 - narodowości, języki, nazwy krajów
 - pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
 - miejsca w mieście
 - zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca
- ¿Cómo llego al parque?
- Sigues todo recto por la calle América, pasas el banco y giras a la derecha. - przepisy kulinarne
- Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezclamos todos los ingredientes. - dialog w restauracji
 - obowiązki
 - określanie częstotliwości
 - wakacje
 - tradycje świąteczne związane z Día de Muertos, Navidad, Reyes Magos
 
Klasa 8 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału klasy 7
 - tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú
 - porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
 - zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
 - zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
 - odmiana czasowników z końcówką AR w pretérito indefinido
 
2. Słownictwo i komunikacja:
- zakres materiału klasy 7
 - podróże
 - zdrowie
- określanie samopoczucia tener, estar, me duele
- określanie leczenia tener que, deber - określanie częstotliwości
 - wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
 - podróże
- kupowanie biletu
- opowiadanie o planach - u lekarza
- wyrażanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z czasownikami: tener, estar, me duele
- określanie leczenia przy użyciu czasowników: tener que, deber
- określanie częstotliwości - wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
 - współczesne technologie: komputer i smartfon
 - tradycje świąteczne związane z Año Nuevo
 
Klasa 1 liceum ogólnokształcącego
1. Gramatyka:
- czas teraźniejszy trybu oznajmującego czasowników regularnych, czasowników częściowo nieregularnych (np. z przegłosem i obocznością spółgłoskową) oraz całkowicie nieregularnych
 - rodzajniki określone i nieokreślone
 - zaimki dzierżawcze: mi, tu, su, itp.
 - zaimki osobowe i wskazujące
 - forma grzecznościowa: usted
 - użycie czasowników/peryfraz: necesitar, tener que, haber que, estar + gerundio, ir + a
 - użycie czasownika: gustar
 - zaimki pytajne, np. quién, dónde, de dónde
 - liczebniki 0-100
 - rodzaj męski i żeński oraz tworzenie liczby mnogiej
 - stopniowanie przymiotników
 - przysłówki: mucho, poco, muy
 - zaimki nieokreślone: alguno, ninguno i ich forma
 - użycie czasowników: estar oraz haber do opisu lokalizacji
 
2. Słownictwo i komunikacja:
- dane osobowe, opis osoby, wygląd i cechy charakteru
 - czynności dnia codziennego
 - pory dnia, miesiące, dni tygodnia
 - członkowie rodziny, zawody
 - przedstawianie siebie i innych osób
 - udzielanie informacji na temat zainteresowań
 - proponowanie form spędzania czasu wolnego
 - podstawowy dialog u lekarza
 - podstawowy dialog w restauracji i sklepie
 - podstawowy dialog na ulicy - pytanie o drogę
 - udzielanie rad i odradzanie
 - pytanie o samopoczucie i odpowiedzi na te pytania
 - znajomość nazw krajów hiszpańskojęzycznych i ich stolic
 
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego
Zagadnienia z klasy 1 oraz:
1. Gramatyka:
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym złożonym, tj. Pretérito Perfecto
 - dopełnienia bliższe i dalsze
 - użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
 - zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
 - zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
 - liczebniki 0-1000
 - liczebniki porządkowe
 - bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
 - przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
 - spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
 - wyrażenia: por eso, así que
 - rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
 - użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
 
2. Słownictwo i komunikacja:
- nazwy pomieszczeń, mebli, sprzętów domowych
 - opis drogi, mieszkania, domu, miejsca zamieszkania
 - opis zjawisk atmosferycznych
 - wyrażanie emocji, opinii
 - pytania o zainteresowanie, plany na przyszłość
 - podstawowe słownictwo związane ze światem sportu
 - słownictwo związane z podróżą i wakacjami na plaży
 - słownictwo związane z organizowaniem imprez
 - słownictwo związane z nauką w szkole i poza nią
 - znajomość flag krajów hiszpańskojęzycznych
 
Klasa 3 liceum ogólnokształcącego
Zagadnienia z klasy 1 i 2 oraz:
1. Gramatyka:
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym prostym, tj. Pretérito Indefinido
 - odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym ciągłym, tj. Pretérito Imperfecto
 - odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przyszłym prostym, tj. Futuro Imperfecto
 - odmiana czasowników w trybie rozkazującym twierdzącym i przeczącym w 2. i 3. os. l. poj.
 - podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
 - dopełnienia bliższe i dalsze
 - użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
 - zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
 - zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
 - liczebniki porządkowe
 - bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
 - przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
 - spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
 - wyrażenia: por eso, así que
 - rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
 - użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
 - stopniowanie przymiotników regularnych i nieregularnych oraz superlativo absoluto, np. altísimo
 - zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que se va de vacaciones.
 
2. Słownictwo i komunikacja:
- słownictwo związane z pracą i zatrudnieniem, np. emplear, desempleo, contratar
 - podstawowe słownictwo związane z pracą w biurze i nauką w domu
 - opisywanie rutyny z przeszłości, osób i przedmiotów w przeszłości
 - opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości przy użyciu czasów przeszłych
 - przewidywanie wydarzeń z przyszłości
 - opisywanie swoich marzeń i planów na przyszłość
 - znajomość nazw krajów sąsiadujących z krajami hiszpańskojęzycznymi
 
				

