Klasa 4 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie) i przymiotniki dzierżawcze, saxon genetive,
- czasownik "be", "have got", "can",
- zaimki wskazujące "this/that; these/those",
- konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
- liczba mnoga rzeczowników,
- liczebniki główne do 100,
- zaimki pytającei, tworzenie pytań szczegółowych,
- pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
- zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie present simple i present continuous,
- rodzajniki: a/an,
- podstawowe przyimki miejsca i czasu.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- pozdrawianie, przedstawianie siebie i innej osoby,
- informacja o wieku i miejsce zamieszkania, adres, dane personalne,
- wyrażanie czasu, zegar, pora dnia,
- człowiek, wygląd zewnętrzny, części ciała,
- zwierzęta dzikie i domowe, ich charakterystyczne cechy i umiejętności,
- dni tygodnia, nazwy miesięcy i pór roku, rozpoznawanie pór roku,
- klasa szkolna, wyposażenie ucznia,
- przedmioty szkolne,
- nazwy pomieszczeń w mieszkaniu i domu, meble i przedmioty w domu,
- spędzanie wolnego czasu, wakacje, nasze ulubione zajęcia,
- charakterystyczne miejsca w mieście,
- przyroda wokół nas,
- kraje i narodowości, święta i tradycje,
- nazwy popularnych zawodów,
- moja rodzina, mój dzień, moje zajęcia i zabawy, mój czas wolny,
- podstawowe zwroty grzecznościowe.
Klasa 5 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zzakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- rodzajnik nieokreślony "a/an" i określony "the", some/any,
- zaimki dzierżawcze,
- przyimki miejsca i czasu,
- liczebniki główne i porządkowe,
- czasy teraźniejsze: present simple i present continuous,
- czas past simple czasowników regularnych oraz "be",
- przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu,
- tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
- słowa łączące,
- nieregularna liczba mnoga rzeczowników,
- stopień wyższy i najwyższy przymiotnika, porównania z "as ... as".
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- mój pokój,
- zajęcia w wolnym czasie, hobby, sport, programy telewizyjne, wakacje,
- ubrania,
- codzienne czynności, obowiązki domowe,
- my i ludzie wokół nas,
- cechy człowieka: wzrost, fryzura, oczy,
- pogoda i zjawiska atmosferyczne,
- jedzenie: owoce i warzywa, codzienne posiłki,
- praca człowieka,
- kraje, narodowości i ich języki,
- cechy geograficzne,
- formułowanie propozycji i reakcja na nie,
- środki transportu, jak docieramy do szkoły i na wakacje,
- najważniejsze święta i tradycje w Polsce i Wielkiej Brytanii,
- formułowanie daty.
Klasa 6 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
- czasy gramatyczne: past simple (czasowniki regularne i nieregularne), future simple, wyrażenie "be going to", used to, czasowniki "stative verbs",
- przysłówki, tworzenie i stopniowanie przysłówków,
- nieregularne przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym,
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
- "many/much, some/any/no", (a) few/(a) little, a lot of,
- pytania: "How much?", "How many?",
- czasownik "have", "should", "have got", "have to", "must" i "mustn’t",
- zaimki zwrotne,
- przyimki ruchu,
- wyrażenia z make i do.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
- wyrażanie swojego hobby i zainteresowań,
- grzeczne prośby i propozycje i reakcja na nie,
- praca człowieka, zawody,
- żywność i napoje, tradycyjne jedzenie,
- sklepy i zakupy,
- muzyka i instrumenty muzyczne,
- ceny; pieniądze brytyjskie i amerykańskie,
- środowisko, w którym żyjemy,
- sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe,
- świat i charakterystyczne krajobrazy,
- pytanie o drogę i udzielanie odpowiedzi,
- przymiotniki o przeciwnym znaczeniu,
- życzenia i gratulacje, reakcja na nie,
- zdrowie – podstawowe dolegliwości.
Klasa 7 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- wyrażanie przyszłości – porównanie użycia: future simple, present continuous i "be going to",
- porównanie czasów: present simple i present continuous,
- czas past continuous, present perfect,
- porównanie czasów: past simple i past continuous,
- when, while, as, during,
- czasowniki modalne: "should, can, could, must, would, may, shall",
- some/any/no + thing, body, one, where,
- tryb rozkazujący,
- przymiotniki z końcówką –ed i –ing,
- spójniki,
- zdania warunkowe I typu, zdania czasowe,
- podstawowe "phrasal verbs".
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- praca, zawody i czynności z nimi związane,
- opis wyglądu i osobowości człowieka, opis ubrań,
- uczucia i emocje,
- wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
- jedzenie i jego składniki,
- sprzęt sportowy,
- zdrowie, choroby, ich objawy i leczenie, wypadki,
- w kinie, typy filmów,
- prośba o radę, udzielenie rady,
- wyrażanie próśb, podziękowań i przeprosin, reakcja na nie,
- użycie czasowników "make", "do", "take" i "have",
- spędzanie wolnego czasu.
Klasa 8 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- czasy: present perfect simple i present perfect continuous,
- porównanie czasów: present perfect simple, past simple, present simple,
- czasowniki modalne,
- strona bierna w czasach simple,
- bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej,
- "phrasal verbs",
- zdania warunkowe II typu,
- zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
- "enough" z przymiotnikiem i rzeczownikiem, too.
2. Słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- zgadzanie/ nie zgadzanie się z czyimś zdaniem,
- prośba o pomoc i pozwolenie, reakcja na nie,
- środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
- podróże i wakacje,
- ważne elementy geografii Wielkiej Brytanii i USA,
- dziedziny kultury,
- życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
- święta i uroczystości,
- edukacja, rodzaje szkół.
Klasa 1 liceum ogólnokształcącego (po szkole podstawowej)
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect),
- konstrukcje czasownikowe np.: like / hate+ gerund; would like/ would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too / enough, so/ such (a),
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
- question tags,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone (phrasal verbs),
- mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące,
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.,
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przyimki,
- liczebniki (główne i porządkowe).
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety),
- dom: miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka),
- edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty),
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu, poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia),
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu),
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania),
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
- środowisko naturalne i przyroda (pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne).
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście),
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego (po szkole podstawowej)
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w klasie pierwszej i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect),
- konstrukcje czasownikowe np.: like / hate + gerund; would like/ would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too / enough, so/ such (a),
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
- question tags,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone (phrasal verbs),
- mowa zależna -zdania twierdzące i przeczące,
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.,
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przyimki,
- liczebniki (główne i porządkowe).
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania, ubiór),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy),
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie),
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania,
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
- środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne).
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego (po gimnazjum)
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w klasie I i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
1. Gramatyka:
- zdania warunkowe typu 3,
- strona bierna w czasach przyszłych i z czasownikami modalnymi,
- mowa zależna - polecenia i zakazy, zdania pytające,
- rzeczowniki abstrakcyjne, tworzenie rzeczowników od innych części mowy,
- konstrukcja typu ‘the sooner the better /more and more,
- pytania z przyimkiem na końcu,
- forma causative czasowników have / get(have something done),
- zdania przydawkowe definiujace i wtrącone (defining and non-defining relative clauses),
- wyrażenia z both... and, either ... or ..., neither ... nor ... either ... or, itp.,
- zdania podrzędnie złożone,
- zdania wykrzyknikowe,
- określanie godziny, daty, miary, wagi.
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy),
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie),
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania),
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
- środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne),
- nauka i technika (urządzenia techniczne, komputer, telefon, inne zwroty).
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 3 liceum ogólnokształcącego (po gimnazjum)
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w klasie II i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
1. Gramatyka:
- czasy Future Perfect Continuous, Past Perfect Continuous,
- zdania warunkowe typu mieszanego,
- strona bierna - wyrażenia typu: It is said/ She is said to be/have been; z czasownikami see, hear, make i help,
- zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d,
- sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.,
- zdania warunkowe typu mieszanego,
- czasowniki modalne z bezokolicznikiem zwykłym, zwykłym ciągłym, perfektywnym, perfektywnym ciągłym,
- zdania z podmiotem „it” i „there” w konstrukcjach typu ‘It’s no use...’, ‘There’s no point...’,
- inwersja stylistyczna i inne formy emfatyczne,
- tryb łączący np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though,
- przysłówki o dwóch znaczeniowo różniących się formach, np. hard-hardly, late-lately.
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy),
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie),
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania),
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
- środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne),
- nauka i technika (badania naukowe).
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszeni.