Klasa 4 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie) i przymiotniki dzierżawcze, saxon genetive,
- czasownik "be", "have got", "can",
- zaimki wskazujące "this/that; these/those",
- konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
- liczba mnoga rzeczowników (regularna i nieregularna),
- liczebniki główne do 100,
- zaimki pytające, tworzenie pytań szczegółowych,
- pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
- zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie present simple i present continuous,
- przedimek określony i nieokreślony: a/an, the
- podstawowe przyimki miejsca i czasu.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- pozdrawianie, przedstawianie siebie i innej osoby,
- informacja o wieku i miejsce zamieszkania, adres, dane personalne,
- wyrażanie czasu, zegar, pora dnia,
- człowiek, wygląd zewnętrzny, części ciała,
- zwierzęta dzikie i domowe, ich charakterystyczne cechy i umiejętności,
- dni tygodnia, nazwy miesięcy i pór roku, rozpoznawanie pór roku,
- klasa szkolna, wyposażenie ucznia,
- przedmioty szkolne,
- nazwy pomieszczeń w mieszkaniu i domu, meble i przedmioty w domu,
- spędzanie wolnego czasu, wakacje, nasze ulubione zajęcia,
- charakterystyczne miejsca w mieście,
- przyroda wokół nas,
- kraje i narodowości, święta i tradycje,
- nazwy popularnych zawodów,
- moja rodzina, mój dzień, moje zajęcia i zabawy, mój czas wolny,
- podstawowe zwroty grzecznościowe.
Klasa 5 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- rodzajnik nieokreślony "a/an" i określony "the", some/any, no,
- zaimki dzierżawcze,
- przyimki miejsca i czasu,
- liczebniki główne i porządkowe,
- czasy teraźniejsze: present simple i present continuous,
- czas past simple czasowników regularnych oraz "be",
- przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu,
- tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
- słowa łączące,
- stopień wyższy i najwyższy przymiotnika, porównania z "as ... as".
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
- mój pokój,
- zajęcia w wolnym czasie, hobby, sport, programy telewizyjne, wakacje,
- ubrania,
- codzienne czynności, obowiązki domowe,
- my i ludzie wokół nas,
- cechy człowieka: wzrost, fryzura, oczy,
- pogoda i zjawiska atmosferyczne,
- jedzenie: owoce i warzywa, codzienne posiłki,
- praca człowieka,
- kraje, narodowości i ich języki,
- cechy geograficzne,
- formułowanie propozycji i reakcja na nie,
- środki transportu, jak docieramy do szkoły i na wakacje,
- najważniejsze święta i tradycje w Polsce i Wielkiej Brytanii,
- wyrażenia z make/do/take.
Klasa 6 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
- czasy gramatyczne: past simple (czasowniki regularne i nieregularne), future simple, wyrażenie "be going to", used to, czasowniki "stative verbs",
- przysłówki, tworzenie i stopniowanie przysłówków,
- nieregularne przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym,
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
- "many/much, some/any/no", (a) few/(a) little, a lot of,
- pytania: "How much?", "How many?",
- czasownik "have", "should", "have got", "have to", "must" i "mustn’t",
- zaimki zwrotne,
- przyimki ruchu,
- wyrażenia z make i do.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
- wyrażanie swojego hobby i zainteresowań,
- grzeczne prośby i propozycje i reakcja na nie,
- praca człowieka, zawody,
- żywność i napoje, tradycyjne jedzenie,
- sklepy i zakupy,
- muzyka i instrumenty muzyczne, rodzaje instrumentów,
- ceny; pieniądze brytyjskie i amerykańskie,
- środowisko, w którym żyjemy,
- sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe,
- świat i charakterystyczne krajobrazy,
- pytanie o drogę i udzielanie odpowiedzi,
- przymiotniki o przeciwnym znaczeniu,
- życzenia i gratulacje, reakcja na nie,
- zdrowie - podstawowe dolegliwości.
Klasa 7 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- wyrażanie przyszłości - porównanie użycia: future simple, present continuous i "be going to",
- porównanie czasów: present simple i present continuous,
- porównanie czasów: present perfect i past simple,
- porównanie czasów: past simple i past continuous,
- when, while, as, during,
- czasowniki modalne: "should, can, could, must, would, may, shall",
- some/any/no + thing, body, one, where,
- tryb rozkazujący,
- przymiotniki z końcówką -ed i -ing,
- spójniki,
- zdania warunkowe I typu, zdania czasowe,
- podstawowe "phrasal verbs".
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
- praca, zawody i czynności z nimi związane,
- opis wyglądu i osobowości człowieka, opis ubrań,
- uczucia i emocje,
- wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
- jedzenie i jego składniki,
- sprzęt sportowy,
- zdrowie, choroby, ich objawy i leczenie, wypadki,
- w kinie, typy filmów,
- prośba o radę, udzielenie rady,
- wyrażanie próśb, podziękowań i przeprosin, reakcja na nie,
- użycie czasowników "make", "do", "take" i "have",
- spędzanie wolnego czasu.
Klasa 8 szkoły podstawowej
1. Gramatyka:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- czasy: present perfect simple i present perfect continuous,
- porównanie czasów: present perfect simple, past simple, present simple,
- czasowniki modalne,
- strona bierna w czasach simple,
- bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej,
- "phrasal verbs",
- zdania warunkowe II typu,
- zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
- "enough" z przymiotnikiem i rzeczownikiem, too.
2. Słownictwo:
- zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
- zgadzanie/ nie zgadzanie się z czyimś zdaniem,
- prośba o pomoc i pozwolenie, reakcja na nie,
- środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
- podróże i wakacje,
- dziedziny kultury,
- życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
- święta i uroczystości,
- edukacja, rodzaje szkół.
Klasa 1 liceum ogólnokształcącego
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - Present Simple, Present Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Future Simple, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, “used to”,
- konstrukcja have sth done, get sth done, have sb do sth, get sb to do sth,
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too/enough, so/such (a),
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
- przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...),
- question tags,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone,
- mowa zależna,
- czasowniki modalne,
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przyimki miejsca i czasu,
- liczebniki (główne i porządkowe).
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
- dom: miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka),
- edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty),
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu),
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania),
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
- środowisko naturalne i przyroda (pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne).
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście),
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej oraz klasie pierwszej i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
1. Gramatyka:
- czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect, Past Perfect,
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too/enough, so/such (a),
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
- question tags,
- przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...),
- zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + Ing,
- przyimki miejsca i czasu,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone,
- mowa zależna,
- czasowniki modalne,
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przyimki,
- liczebniki (główne i porządkowe).
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie),
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania,
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
- środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne).
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 3 liceum ogólnokształcącego
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej, w klasie I i II liceum oraz są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
1. Gramatyka:
- czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous,
- Past Perfect dla czynności i stanów przeszłych poprzedzających inne czynności i stany przeszłe lub zakończonych przed określonym momentem w przeszłości, po wyrażeniach I wish…, as if…, if only…, w konstrukcji It was the first time…,
- Past Perfect Continuous dla czynności, które były wykonywane przez jakiś okres i poprzedzały inną czynność, po wyrażeniach I wish…, as if…, if only…,
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too/enough, so/such (a),
- zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i mieszane,
- question tags,
- przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...),
- spójniki (so, than, that, although, though...),
- przyimki miejsca i czasu,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone (phrasal verbs),
- zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d,
- mowa zależna,
- sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.,
- czasowniki modalne,
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przyimki,
- liczebniki (główne i porządkowe).
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie),
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania,
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
- środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne).
- język - American or British English – różnice.
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
Klasa 4 liceum ogólnokształcącego
I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej, w klasie I, II i III liceum oraz są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
1. Gramatyka:
- czasy gramatyczne i konstrukcje: Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous, Future in the past, Used to, narrative tenses, speculation and deduction,
- Compound nouns and possessive forms,
- Wishes and regrets (I wish..., I regret...),
- Whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.,
- Comparatives (the...the...),
- Indirect questions,
- przymiotniki złożone typu blue-eyed,
- Furthermore, moreover, besides, in addition etc.,
- tryb łączący, np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though, it’s high time, wish, suppose, would rather/sooner, etc.
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie),
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania,
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
- środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne, narodowości),
- idiomy.
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
- podejmowanie spontanicznych decyzji,
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.