Banner multitest

Język angielski

Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas IV, V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej oraz I, II, III i IV liceum ogólnokształcącego do wzięcia udziału w konkursie z języka angielskiego MULTITEST.

Konkurs odbędzie się 25-10-2023 r. Oprócz konkursu z języka angielskiego w dniach 23-10-2023 r. - 27-10-2023 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, matematyki, języka niemieckiego, języka hiszpańskiego, historii, chemii, fizyki, przyrody, biologii i geografii.

Konkurs ma formę testu wielokrotnego wyboru składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane są 4 warianty odpowiedzi. Konkurs z języka angielskiego trwa 50 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.

Ulotka informacyjna - MULTITEST j. angielski


Klasa 4 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie), przymiotniki dzierżawcze, dopełniacz saksoński,
  • czasownik "be", "have got", "can",
  • zaimki wskazujące "this/that; these/those",
  • konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
  • liczba mnoga rzeczowników (regularna i nieregularna),
  • liczebniki główne do 100,
  • zaimki pytające, tworzenie pytań szczegółowych,
  • pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
  • zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie present simple i present continuous,
  • przedimek określony i nieokreślony: a/an, the
  • podstawowe przyimki miejsca i czasu.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • pozdrawianie, przedstawianie siebie i innej osoby,
  • informacja o wieku i miejsce zamieszkania, adres, dane personalne,
  • wyrażanie czasu, zegar, pora dnia,
  • człowiek, wygląd zewnętrzny, części ciała,
  • zwierzęta dzikie i domowe, ich charakterystyczne cechy i umiejętności,
  • dni tygodnia, nazwy miesięcy i pór roku, rozpoznawanie pór roku,
  • klasa szkolna, wyposażenie ucznia,
  • przedmioty szkolne,
  • nazwy pomieszczeń w mieszkaniu i domu, meble i przedmioty w domu,
  • spędzanie wolnego czasu, wakacje, nasze ulubione zajęcia,
  • charakterystyczne miejsca w mieście,
  • przyroda wokół nas,
  • kraje i narodowości, święta i tradycje,
  • nazwy popularnych zawodów,
  • moja rodzina, mój dzień, moje zajęcia i zabawy, mój czas wolny,
  • podstawowe zwroty grzecznościowe.

Klasa 5 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
  • some/any, no,
  • zaimki dzierżawcze,
  • przyimki miejsca i czasu,
  • liczebniki główne i porządkowe,
  • czas past simple czasowników regularnych oraz "be",
  • przysłówki częstotliwości, pozycja przysłówka w zdaniu,
  • tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
  • słowa łączące,
  • stopień wyższy i najwyższy przymiotnika, porównania z "as ... as".

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zakres materiału dla klasy IV szkoły podstawowej,
  • mój pokój,
  • zajęcia w wolnym czasie, hobby, sport, programy telewizyjne, wakacje,
  • ubrania,
  • codzienne czynności, obowiązki domowe,
  • my i ludzie wokół nas,
  • cechy człowieka: wzrost, fryzura, oczy,
  • pogoda i zjawiska atmosferyczne,
  • jedzenie: owoce i warzywa, codzienne posiłki,
  • praca człowieka,
  • kraje, narodowości i ich języki,
  • cechy geograficzne,
  • formułowanie propozycji i reakcja na nie,
  • środki transportu, jak docieramy do szkoły i na wakacje,
  • najważniejsze święta i tradycje w Polsce i Wielkiej Brytanii,
  • wyrażenia z make/do/take.

Klasa 6 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
  • czasy gramatyczne: past simple (czasowniki regularne i nieregularne), future simple, wyrażenie "be going to", used to, czasowniki "stative verbs",
  • przysłówki, tworzenie i stopniowanie przysłówków,
  • nieregularne przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym,
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
  • "many/much, some/any/no", (a) few/(a) little, a lot of,
  • pytania: "How much?", "How many?",
  • czasownik "should", "have to", "must" i "mustn’t",
  • zaimki zwrotne,
  • przyimki ruchu,
  • wyrażenia z make i do.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zakres materiału dla klasy IV, V szkoły podstawowej,
  • grzeczne prośby i propozycje i reakcja na nie,
  • praca człowieka, zawody,
  • żywność i napoje, tradycyjne jedzenie,
  • sklepy i zakupy,
  • muzyka i instrumenty muzyczne, rodzaje instrumentów,
  • ceny; pieniądze brytyjskie i amerykańskie,
  • środowisko, w którym żyjemy,
  • sporty, umiejętności sportowe i wydarzenia sportowe,
  • świat i charakterystyczne krajobrazy,
  • pytanie o drogę i udzielanie odpowiedzi,
  • przymiotniki o przeciwnym znaczeniu,
  • życzenia i gratulacje, reakcja na nie,
  • zdrowie - podstawowe dolegliwości.

Klasa 7 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
  • wyrażanie przyszłości - porównanie użycia: future simple, present continuous i "be going to",
  • porównanie czasów: present perfect i past simple,
  • porównanie czasów: past simple i past continuous,
  • when, while, as, during,
  • czasowniki modalne: "should, can, could, must, would, may, shall",
  • wyrażenie be able to
  • some/any/no + thing, body, one, where,
  • tryb rozkazujący,
  • przymiotniki z końcówką -ed i -ing,
  • spójniki,
  • zdania warunkowe typu 0, 1, zdania czasowe,
  • podstawowe "phrasal verbs".

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • zakres materiału dla klasy IV, V i VI szkoły podstawowej,
  • praca, zawody i czynności z nimi związane,
  • opis wyglądu i osobowości człowieka, opis ubrań,
  • uczucia i emocje,
  • wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
  • jedzenie i jego składniki,
  • sprzęt sportowy,
  • zdrowie, choroby, ich objawy i leczenie, wypadki,
  • w kinie, typy filmów,
  • prośba o radę, udzielenie rady,
  • wyrażanie próśb, podziękowań i przeprosin, reakcja na nie,
  • użycie czasowników "make", "do", "take" i "have".

Klasa 8 szkoły podstawowej

1. Gramatyka:

  • zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
  • czasy: present perfect simple i present perfect continuous,
  • porównanie czasów: present perfect simple, past simple, present simple,
  • czasowniki modalne,
  • strona bierna w czasach simple,
  • bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej,
  • "phrasal verbs",
  • zdania warunkowe II typu,
  • mowa zależna dla zdań oznajmujących,
  • zdania przydawkowe definiujące i niedefiniujące, zaimki względne,
  • "enough" z przymiotnikiem i rzeczownikiem, too.

2. Słownictwo:

  • zakres materiału dla klasy IV, V, VI i VII szkoły podstawowej,
  • zgadzanie/ nie zgadzanie się z czyimś zdaniem,
  • prośba o pomoc i pozwolenie, reakcja na nie,
  • środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
  • podróże i wakacje,
  • dziedziny kultury,
  • życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
  • święta i uroczystości,
  • edukacja, rodzaje szkół.

Klasa 1 liceum ogólnokształcącego

I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.

1. Gramatyka:

  • czasy i konstrukcje - Present Simple, Present Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Future Simple, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, “used to”,
  • konstrukcja have sth done, get sth done, have sb do sth, get sb to do sth,
  • konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
  • konstrukcje z too/enough, so/such (a),
  • zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
  • przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...),
  • question tags,
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
  • czasowniki złożone,
  • mowa zależna,
  • czasowniki modalne,
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
  • przyimki miejsca i czasu,
  • liczebniki (główne i porządkowe).

2. Słownictwo:

  • człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
  • dom: miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka),
  • edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty),
  • praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
  • życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu),
  • jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania),
  • zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
  • zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
  • środowisko naturalne i przyroda (pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
  • podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne).

3. Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście),
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.

Klasa 2 liceum ogólnokształcącego

I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej oraz klasie pierwszej i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.

1. Gramatyka:

  • czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect, Past Perfect,
  • konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
  • konstrukcje z too/enough, so/such (a),
  • zdania warunkowe typu 0, 1 i 2,
  • question tags,
  • przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...),
  • zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + Ing,
  • przyimki miejsca i czasu,
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
  • czasowniki złożone,
  • mowa zależna,
  • czasowniki modalne,
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
  • przyimki,
  • liczebniki (główne i porządkowe).

2. Słownictwo:

  • człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
  • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
  • szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
  • praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
  • życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie),
  • jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania,
  • zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
  • zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
  • środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
  • podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne).

3. Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
  • podejmowanie spontanicznych decyzji,
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.

Klasa 3 liceum ogólnokształcącego

I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej, w klasie I i II liceum oraz są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.

1. Gramatyka:

  • czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous,
  • Past Perfect dla czynności i stanów przeszłych poprzedzających inne czynności i stany przeszłe lub zakończonych przed określonym momentem w przeszłości, po wyrażeniach I wish…, as if…, if only…, w konstrukcji It was the first time…,
  • Past Perfect Continuous dla czynności, które były wykonywane przez jakiś okres i poprzedzały inną czynność, po wyrażeniach I wish…, as if…, if only…,
  • konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
  • konstrukcje z too/enough, so/such (a),
  • zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i mieszane,
  • question tags,
  • przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...),
  • spójniki (so, than, that, although, though...),
  • przyimki miejsca i czasu,
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
  • czasowniki złożone (phrasal verbs),
  • zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d,
  • mowa zależna,
  • sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.,
  • czasowniki modalne,
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
  • przyimki,
  • liczebniki (główne i porządkowe).

2. Słownictwo:

  • człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
  • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia),
  • szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
  • praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
  • życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie),
  • jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania,
  • zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
  • zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
  • środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
  • podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne).
  • język - American or British English – różnice.

3. Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
  • podejmowanie spontanicznych decyzji,
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.

Klasa 4 liceum ogólnokształcącego

I. Test składa się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
II. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej, w klasie I, II i III liceum oraz są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
III. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.

1. Gramatyka:

  • czasy gramatyczne i konstrukcje: Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous, Future in the past, Used to, narrative tenses, speculation and deduction,
  • Compound nouns and possessive forms,
  • Wishes and regrets (I wish..., I regret...),
  • Whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.,
  • Comparatives (the...the...),
  • Indirect questions,
  • przymiotniki złożone typu blue-eyed,
  • Furthermore, moreover, besides, in addition etc.,
  • tryb łączący, np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though, it’s high time, wish, suppose, would rather/sooner, etc.

2. Słownictwo:

  • człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości),
  • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
  • szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły),
  • praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa),
  • życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie),
  • jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania,
  • zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja),
  • zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu),
  • środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska),
  • podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne, narodowości),
  • idiomy.

3. Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt,
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk,
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie,
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności,
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości,
  • podejmowanie spontanicznych decyzji,
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych,
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego,
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności,
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób,
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby,
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu,
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia,
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...),
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji,
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje,
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
 

Dane kontaktowe

logo mobile

ul. Sęczkowa 90
03-986 Warszawa

ces@ces.edu.pl
Telefon: 22 509-80-40
Faks: 22 509-80-41

Subskrypcja

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, wpisz swój adres e-mail:

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności