Klasa 5 szkoły podstawowej

1. Biologia - nauka o życiu:

  • dziedziny biologii,
  • cechy i czynności życiowe organizmów,
  • organizmy wielokomórkowe.

2. Sposoby poznawania bioligii:

  • obserwacja,
  • doświadczenie,
  • metodologia badań naukowych,
  • cechy dobrego badacza,
  • źródła wiedzy biologicznej.

3. Obserwacje mikroskopowe:

  • budowa mikroskopu optycznego,
  • sposoby przygotowania preparatów mikroskopowych,
  • inne rodzaje mikroskopów,
  • obliczanie powiększenia mikroskopu.

Klasa 6 szkoły podstawowej

1. Królestwo zwierząt:

  • wspólne cechy zwierząt,
  • komórka zwierzęca,
  • budowa organizmu zwierzęcego,
  • grupy zwierząt,
  • kręgowce, bezkręgowce,
  • gąbki – zwierzęta inne niż wszystkie.

2. Tkanka nabłonkowa, mięśniowa i nerwowa u zwierząt:

  • rodzaje tkanek zwierzęcych,
  • budowa i funkcje tkanki nabłonkowej,
  • budowa i funkcje tkanki mięśniowej,
  • budowa i funkcje komórek nerwowych.

3. Tkanka łączna:

  • rodzaje i miejsca występowania tkanki łącznej,
  • funkcje tkanki kostnej, chrzęstnej oraz tłuszczowej,
  • cechy charakterystyczne budowy poszczególnych tkanek,
  • krew, składniki krwi oraz ich znaczenie.

Klasa 7 szkoły podstawowej

1. Podstawy biologii i organizacja życia:

  • biologia nauką o życiu,
  • budowa komórki roślinnej, zwierzęcej , bakteryjnej, grzyba,
  • skład chemiczny komórki i rola związków organicznych: cukry, białka, tłuszcze,
  • pierwiastki i ich rola – mikroelementy, makroelementy – w tym pierwiastki biogenne,
  • podstawy systematyki i klasyfikacji organizmów,
  • etapy eksperymentu biologicznego; problematyka badawcza i planowanie doświadczenia.

2. Hierarchiczna budowa organizmu. Tkanki zwierzęce:

  • stopnie uorganizowania budowy organizmu człowieka (komórka, tkanka, narząd, układ narządów),
  • współdziałanie układów narządów w organizmie człowieka,
  • funkcje układów narządów,
  • budowa i funkcje tkanek: nabłonkowej, łącznej, mięśniowej i nerwowej.

3. Higiena i choroby skóry:

  • zasady higieny skóry,
  • czynniki powodujące uszkodzenia skóry,
  • wpływ słońca na zdrowie skóry,
  • dolegliwości i choroby skóry oraz ich objawy (grzybice skóry, czerniak),
  • rodzaje oparzeń i odmrożeń,
  • pierwsza pomoc przedlekarska w wypadku odmrożeń i oparzeń.

4. Budowa i funkcje skóry:

  • budowa skóry i warstwy podskórnej,
  • funkcje skóry i warstwy podskórnej,
  • budowa i rola wytworów skóry,
  • działanie receptorów skóry.

UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 7.

Klasa 8 szkoły podstawowej

1. Organizm człowieka jako funkcjonalna całość:

  • skóra jako powłoka organizmu – budowa i funkcje skóry, choroby skóry,
  • aparat ruchu człowieka – bierny i aktywny aparat ruchu, budowa, funkcje i rodzaje mięśni,
  • układ pokarmowy: odżywianie: składniki pokarmu, budowa i funkcjonowanie układu pokarmowego, zasady prawidłowego żywienia, witaminy, trawienie składników pokarmowych,
  • układ krążenia: krwioobiegi, budowa serca, krzepnięcie krwi, grupy krwi, naczynia krwionośne, choroby układu krążenia, skład i funkcje krwi.

2. Genetyka:

  • nośnik informacji genetycznej – DNA; budowa DNA i RNA,
  • cechy kodu genetycznego,
  • podstawowe prawa dziedziczenia; zadania genetyczne – I i II Prawo Mendla.

UWAGA! Szczegółowe zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału dla klasy 7 i 8.

Klasa 1 liceum ogólnokształcącego (po szkole podstawowej)

1. Znaczenie nauk biologicznych:

  • biologia jako nauka o życiu,
  • systematyka organizmów – jednostki klasyfikacji,
  • wspólne cechy organizmów,
  • współczesne osiągnięcia biologiczne,
  • znaczenie nauk biologicznych w różnych dziedzinach życia,
  • wiarygodność informacji.

2. Zasady prowadzenia badań biologicznych:

  • metody naukowe stosowane w biologii,
  • zasady przeprowadzania obserwacji i doświadczeń,
  • próba badawcza i kontrolna (pozytywna i negatywna),
  • dokumentowanie badań biologicznych, dane jakościowe i dane ilościowe (tabele, wykresy),
  • analiza wyników badań.

3. Obserwacje biologiczne:

  • obserwacje makro- i mikroskopowe,
  • budowa mikroskopu optycznego,
  • rodzaje mikroskopów (optyczny, fluorescencyjny, skaningowy, transmisyjny),
  • zasady mikroskopowania,
  • dokumentacja obserwacji mikroskopowej.

4. Skład chemiczny organizmów. Makro- i mikroelementy:

  • pierwiastki chemiczne,
  • pierwiastki biogenne,
  • makro- i mikroelementy.

5. Znaczenie wody dla organizmów:

  • woda jako składnik organizmu,
  • znaczenie wody dla organizmów.

6. Węglowodany – budowa i znaczenie:

  • budowa węglowodanów,
  • podział węglowodanów na monosacharydy, disacharydy i polisacharydy,
  • przemiany glukozy,
  • wiązanie O-glikozydowe,
  • budowa, przykłady i funkcje monosacharydów, disacharydów i polisacharydów,
  • występowanie i znaczenie węglowodanów,
  • wykrywanie monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym.

7. Białka – budulec życia:

  • budowa aminokwasów i białek,
  • związek między budową a funkcją białek,
  • podział białek na białka proste i złożone,
  • przykłady białek, ich występowanie i funkcje.

8. Właściwości i wykrywanie białek:

  • właściwości białek,
  • wpływ wybranych czynników fizykochemicznych na białka (zjawisko koagulacji i denaturacji),
  • badanie wpływu wybranych czynników fizykochemicznych na białko,
  • wykrywanie białek w materiale biologicznym (reakcja biuretowa, reakcja ksantofilowa).

9. Lipidy – budowa i znaczenie:

  • podział lipidów ze względu na budowę cząsteczki,
  • budowa i właściwości lipidów prostych,
  • kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone,
  • budowa i właściwości lipidów złożonych,
  • znaczenie biologiczne lipidów prostych i złożonych,
  • wykrywanie lipidów w materiale biologicznym.

Klasa 1 liceum ogólnokształcącego (po gimnazjum)

1. Budowa i funkcje kwasów nukleinowych:

  • DNA jako materiał genetyczny,
  • budowa DNA, pojecie nukleotydu i nukleozydu,
  • rodzaje zasad azotowych,
  • komplementarność zasad azotowych,
  • replikacja DNA,
  • budowa i funkcje RNA, rodzaje RNA,
  • kwasy nukleinowe a cechy organizmów.

2. Geny i genomy:

  • gen i genom,
  • budowa genomu bakteryjnego i eukariotycznego,
  • sekwencje pozagenowe,
  • zależność pomiędzy genem a cechą,
  • miejsca występowania DNA w różnych typach komórek,
  • struktura chromatyny, nukleosom,
  • budowa chromosomu, rodzaje chromosomów,
  • kariotyp,
  • komórki haploidalne i diploidalne,
  • wykorzystanie badań nad DNA w różnych dziedzinach życia człowieka.

3. Kod genetyczny:

  • sposób zapisu informacji genetycznej w DNA,
  • właściwości kodu genetycznego,
  • znaczenie kodu genetycznego.

4. Ekspresja genów:

  • etapy realizacji informacji genetycznej,
  • transkrypcja,
  • translacja,
  • ekspresja genów w różnych typach komórek,
  • modyfikacja białka po zakończeniu translacji,
  • związek między przestrzenną strukturą białka a pełnioną przez nie funkcją.
 

Logowanie / Rejestracja

Nazwa użytkownika   Hasło     Przypomnieć login?   Zarejestruj się  

Subskrypcja


Email
Aby otrzymywać od nas najnowsze informacje proszę dopisac swój adres e-mail:
© 2019 Centrum Edukacji Szkolnej • Wszystkie prawa zastrzeżone • Polityka prywatności