I. POZIOM 1 (klasy I-III szkoły podstawowej)
Uczestników konkursu obowiązuje znajomość zasad ortograficznych i umiejętność stosowania ich w zakresie:
1. użycia litery ó
- gdy wymienia się na o, e lub a (np. lód – lody, pióro – pierze, wrócić – wracać)
- w końcówce -ów (np. lodów)
- w przyrostkach –ów, -ówna, -ówka (np. widokówka)
- na początku wyrazu (np. ósmy)
- gdy nie wymienia się na inną głoskę, w wyrazach popularnych w środowisku dziecka, np. wiewiórka
2. użycia litery u:
- w przyrostkach –uch, -uchna, -unek, -usia, -us, -uszek, -utki) itp. (np. malutki)
- w formach czasu teraźniejszego (np. maluję, rysujesz, stosuje)
- w wyrazach typu: zsuwać, skuwka...
- w innych wyrazach popularnych w środowisku dziecka (np. trudny)
3. użycia litery ą
- w wyrazach rodzimych i spolszczonych (np. wąż)
- w końcówkach N. i B. liczby pojedynczej (np. z klasą, moją klasę)
- w czasownikach czasu teraźniejszego (idą, piszą...)
4. użycia litery ę
- w wyrazach rodzimych i spolszczonych (np. prędko)
- w końcówkach B. liczby pojedynczej (np. mamę)
- w czasownikach czasu teraźniejszego (np. idę, piszę)
5.użycia końcówki -om
- w C. liczby mnogiej (np. słowom, oczom)
6. użycia liter i, j
- gdy i oznacza miękkość głoski (np. miska, ciastko)
- na początku wyrazu (np. igła, jabłko)
- po samogłoskach, zgodnie z wymową (np. kajak, liczba)
- gdy j występuje po przedrostku (np. nadjechać, objąć)
7. użycia spółgłosek miękkich (np. ćma, cichy)
8. użycia litery ż
- gdy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s (np. drużyna, książka)
- w innych wyrazach popularnych w środowisku dziecka (np. żaba)
9. użycia litery rz
- gdy wymienia się na r (np. mierzyć)
- w zakończeniach -arz, -erz (np. pisarz, rycerz)
- po spółgłoskach (np. wrzask), wyjątki: pszczoła, pszenica, kształt
- w innych wyrazach popularnych w środowisku dziecka (np. jarzębina)
10. użycia litery ch
- gdy wymienia się na sz (np. mucha)
- na końcu wyrazu (np. puch, o liczbach), wyjątek: druh
11. użycia litery h
- gdy wymienia się na g, ż, z (np. wahadło)
- w innych wyrazach popularnych w środowisku dziecka (np. huśtawka, hamulec)
12. użycia wielkiej litery
- na początku zdania
- w nazwach własnych (np. Maria, Burek, Francja, Mars)
- w nazwach mieszkańców państw (np. Polak)
- w nazwach geograficznych (np. Karpaty, Morze Bałtyckie)
- ze względów grzecznościowych (pisownia zaimków Ty, Twój w listach)
13. użycia małej litery
- w wyrazach pospolitych (np. dom, łąka)
- w nazwach: dni tygodnia, miesięcy, pór roku, tańców, roślin, zwierząt, stron świata (np. czwartek, polonez, kaktus, południe)
- w przymiotnikach utworzonych od nazw własnych (np. polski)
14. pisowni bezokoliczników
15. pisowni rozdzielnej
- nie z czasownikami (np. nie przyszedł)
16. pisowni łącznej
- nie z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu równym (np. nieduży)
- nie z rzeczownikami (np. niebezpieczeństwo)
17. dzielenia wyrazów
- zgodnie z podziałem na sylaby (np. ko-ro-na), bez podziału morfologicznego
18. różnic między pisownią a wymową ze względu na budowę słowotwórczą wyrazu (np. żabka bo żaba)
19. stosowania znaków interpunkcyjnych
- kropka, wykrzyknik, pytajnik – na końcu wypowiedzenia
- przecinek w zdaniu pojedynczym i złożonym
20. korzystania ze słownika ortograficznego
II. POZIOM 2 (klasy IV-VI szkoły podstawowej)
Uczestników konkursu obowiązuje znajomość zasad ortograficznych i umiejętność stosowania ich, zgodnie ze stanem ujętym w Nowym Słowniku Ortograficznym PWN, Warszawa 1996, w zakresie:
1. użycia litery ó
- gdy wymienia się na o, e lub a (np. lód – lody, pióro – pierze, wrócić – wracać)
- w końcówce -ów (np. lodów)
- w przyrostkach –ów, -ówna, -ówka (np. widokówka)
- na początku wyrazu (np. ósmy)
- gdy nie wymienia się na inną głoskę, w wyrazach popularnych w środowisku ucznia, np. mózg
2. użycia litery u
- w przyrostkach –uch, -uchna, -unek, -usia, -us, -uszek, -utki itp. (np. pakunek)
- w formach czasu teraźniejszego (np. maluję, rysujesz, stosuje)
- w wyrazach typu: zsuwać, skuwka...
- w innych wyrazach popularnych w środowisku ucznia (np. mrugać)
3. użycia litery ą
- w wyrazach rodzimych i spolszczonych (np. wąż, kąpiel)
- w końcówkach N. i B. liczby pojedynczej (np. z klasą, moją klasę)
- w czasownikach czasu teraźniejszego (idą, piszą...)
- w czasownikach czasu przeszłego przed spółgłoską l, ł (np. wziął)
4. użycia litery ę
- w wyrazach rodzimych i spolszczonych (np. prędko, trębacz)
- w końcówkach B. liczby pojedynczej (np. mamę)
- w rzeczownikach typu cielę, kocię...
- w czasownikach czasu teraźniejszego (np. idę, piszę)
- w czasownikach czasu przeszłego przed spółgłoską l, ł (np. zmięła, płynęli)
5. połączeń om,on, em, en
- w wyrazach zapożyczonych (np. tempo, renta, sonda)
- w wyrazach rodzimych przed przyrostkami –ka, -ko (np. kromka, łazienka)
6. użycia końcówki -om
- w C. liczby mnogiej (np. słowom, oczom)
7. użycia liter i, j
- gdy i oznacza miękkość głoski (np. miska, ciastko)
- na początku wyrazu (np. igła, jabłko)
- po samogłoskach, zgodnie z wymową (np. kajak, liczba)
- gdy j występuje po przedrostku (np. nadjechać, objąć)
- w D., C., Ms. rzeczowników żeńskich zakończonych na –ja lub –ia (np. edukacji, alei, ziemi, akademii)
8. użycia spółgłosek miękkich (np. ćma, cichy)
9. użycia litery ż
- gdy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s (np. drużyna, księga)
- po literach r, l, ł (np. rżenie, ulżyć)
- w innych wyrazach popularnych w środowisku ucznia (np. żyrandol)
- po przedrostkach zakończonych na spółgłoskę (np. obżartuch, odżałować)
10. użycia litery rz
- gdy wymienia się na r (np. mierzyć)
- w zakończeniach –arz, -erz, -mierz, -mistrz (np. pisarz, rycerz, zegarmistrz)
- po spółgłoskach (np. wrzask); wyjątki: pszczoła, pszenica, kształt, bukszpan, Pszyna
- w innych wyrazach popularnych w środowisku ucznia (np. urząd)
11. użycia litery ch
- gdy wymienia się na sz (np. mucha)
- na końcu wyrazu (np. puch, o liczbach); wyjątek: druh
- po literze s (np. schodzić, schron)
- w innych wyrazach popularnych w środowisku ucznia (np. ochotnik)
12. użycia litery h
- gdy wymienia się na g, ż, z (np. wahadło)
- w innych wyrazach popularnych w środowisku ucznia (np. harmider, czyhać)
13. pisowni przedrostków
- z przed spółgłoską dźwięczną (np. zbić), przed literami s, si, sz, dź (np. zsadzić, zsinieć, zszyć, zdzielić)
- s przed spółgłoską bezdźwięczną (np. sfrunąć)
- ś przed głoską ci (np. ściszyć)
- pisownia innych przedrostków (wz-, ws-, roz-, ob-, itp.)
14. pisowni bezokoliczników
15. użycia wielkiej litery
- na początku zdania
- w nazwach własnych (np. Maria, Burek, Francja, Mars)
- w nazwach mieszkańców państw, narodów, terenów geograficznych (np. Polak, Indianin, Kaszub)
- w nazwach świąt (np. Nowy Rok)
- w tytułach książek i czasopism (np. „W pustyni i w puszczy”)
- w nazwach geograficznych (np. góry Karpaty, Morze Bałtyckie)
- w nazwach ulic, placów, rynków itp. (np. ulica Mikołajska, plac Trzech Krzyży)
- w nazwach urzędów, władz, instytucji, szkół itp. (np. Uniwersytet Jagielloński)
- ze względów grzecznościowych (pisownia zaimków Ty, Twój w listach)
16. użycia małej litery
- w wyrazach pospolitych lub używanych w znaczeniu pospolitym (np. dom, bank, uniwersytet, sejm)
- w nazwach: dni tygodnia, miesięcy, pór roku, tańców, obrzędów, roślin, zwierząt, stron świata (np. czwartek, polonez, kaktus, południe, andrzejki)
- w nazwach wydarzeń historycznych (np. bitwa pod Grunwaldem)
- w przymiotnikach utworzonych od nazw własnych (np. polski)
17. pisowni rozdzielnej
- nie z czasownikami (np. nie przyszedł)
- nie z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (np. nie lepszy, nie najlepiej)
- bym, byś, by po wyrazach można, niepodobna, trzeba, warto, wolno (np. Warto by to zrobić.)
18. pisowni łącznej
- nie z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu równym (np. nieduży)
- nie z rzeczownikami (np. niebezpieczeństwo)
- -bym, -byś, -by z osobowymi formami czasownika (np. zdjąłby)
- przyimków złożonych (np. spośród, znad)
- wyrażeń przyimkowych
- wyrazów niepodobna (w znaczeniu: nie można, jest trudno), niedowidzi, niedosłyszy, niepokoi, niewoli (w znaczeniu: pozbawia wolności)
19. dzielenia wyrazów
- zgodnie z podziałem na sylaby (np. ko-ro-na)
- zgodnie z kryterium morfologicznym (np. pod-ręcz-nik)
20. różnic między pisownią a wymową ze względu na budowę słowotwórczą wyrazu (np. żabka bo żaba)
21. stosowania znaków interpunkcyjnych
- kropka, wykrzyknik, pytajnik – na końcu wypowiedzenia
- przecinek w zdaniu pojedynczym oraz w zdaniu współrzędnie i podrzędnie złożonym
22. korzystania ze słownika ortograficznego
III. POZIOM 3 (klasy VII-VIII szkoły podstawowej)
Uczestników konkursu obowiązuje znajomość podstawowych zasad pisowni polskiej (fonetycznej, morfologicznej, historycznej i konwencjonalnej) oraz umiejętność stosowania ich, zgodnie ze stanem ujętym w Nowym Słowniku Ortograficznym PWN, Warszawa 1996, w zakresie:
1. użycia litery ó
- gdy wymienia się na o, e lub a (np. lód – lody, pióro – pierze, wrócić – wracać)
- w końcówce -ów (np. lodów)
- w przyrostkach –ów, -ówna, -ówka (np. widokówka)
- na początku wyrazu (np. ósmy)
- gdy nie wymienia się na inną głoskę, np. mózg, ogólny
2. użycia litery u
- w przyrostkach –uch, -uchna, -unek, -usia, -us, -uszek, -utki itp. (np. pakunek)
- w formach czasu teraźniejszego (np. maluję, rysujesz, stosuje)
- w wyrazach typu: zsuwać, skuwka...
- w innych wyrazach (np. strugać, lutnia)
3. użycia litery ą
- w wyrazach rodzimych i spolszczonych (np. wąż, kąpiel)
- w końcówkach N. i B. liczby pojedynczej (np. z klasą, moją klasę)
- w czasownikach czasu teraźniejszego (idą, piszą...)
- w czasownikach czasu przeszłego przed spółgłoską l, ł (np. wziął)
4. użycia litery ę
- w wyrazach rodzimych i spolszczonych (np. prędko, trębacz)
- w końcówkach B. liczby pojedynczej (np. mamę)
- w rzeczownikach typu cielę, kocię...
- w czasownikach czasu teraźniejszego (np. idę, piszę)
- w czasownikach czasu przeszłego przed spółgłoską l, ł (np. zmięła, płynęli)
5. połączeń om,on, em, en
- w wyrazach zapożyczonych (np. tempo, renta, sonda)
- w wyrazach rodzimych przed przyrostkami –ka, -ko (np. kromka, łazienka)
6. użycia końcówki -om
- w C. liczby mnogiej (np. słowom, oczom)
7. użycia liter i, j
- gdy i oznacza miękkość głoski (np. miska, ciastko)
- na początku wyrazu (np. igła, jabłko)
- po samogłoskach, zgodnie z wymową (np. kajak, liczba)
- gdy j występuje po przedrostku (np. nadjechać, objąć)
- w D., C., Ms. rzeczowników żeńskich zakończonych na –ja lub –ia (np. edukacji, alei, ziemi, akademii)
8. użycia spółgłosek miękkich (np. ćma, cichy)
9. użycia litery ż
- gdy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s (np. drużyna, księga)
- po literach r, l, ł (np. rżenie, ulżyć)
- po literze n w wyrazach zapożyczonych (np. aranżacja)
- w innych wyrazach (np. żyrandol, gżegżółka)
- po przedrostkach zakończonych na spółgłoskę (np. obżartuch, odżałować)
- w partykule –że (np. chodźże)
10. użycia litery rz
- gdy wymienia się na r (np. mierzyć)
- w zakończeniach –arz, -erz, -mierz, -mistrz (np. pisarz, rycerz, zegarmistrz)
- po spółgłoskach (np. wrzask); wyjątki: pszczoła, pszenica, kształt, bukszpan, Pszyna
- w innych wyrazach (np. urząd)
11. użycia litery ch
- gdy wymienia się na sz (np. mucha)
- na końcu wyrazu (np. puch, o liczbach); wyjątek: druh
- po literze s (np. schodzić, schron)
- w innych wyrazach (np. ochotnik)
12. użycia litery h
- gdy wymienia się na g, ż, z (np. wahadło)
- w innych wyrazach (np. harmider, czyhać)
13. pisowni przedrostków
- z przed spółgłoską dźwięczną (np. zbić, zhańbić), przed literami s, si, sz, dź (np. zsadzić, zsinieć, zszyć, zdzielić)
- s przed spółgłoską bezdźwięczną (np. sfrunąć)
- ś przed głoską ci (np. ściszyć)
- pisownia innych przedrostków (wz-, ws-, roz-, ob.-, itp.)
14. pisowni przymiotników zakończonych na –ski, -cki, -dzki (np. przemyski, inteligencki, szwedzki)
15. pisowni rzeczowników zakończonych na –stwo, -ctwo, -dztwo (np. żelastwo, lotnictwo, śledztwo)
16. pisowni wybranych form koniugacyjnych, w tym imiesłowów
17. użycia wielkiej litery
- na początku zdania
- w nazwach własnych (np. Maria, Burek, Francja, Mars)
- w nazwach mieszkańców państw, narodów, terenów geograficznych (np. Polak, Indianin, Kaszub)
- w nazwach świąt (np. Nowy Rok)
- w tytułach książek i czasopism (np. „W pustyni i w puszczy”)
- w nazwach geograficznych (np. góry Karpaty, Morze Bałtyckie)
- w nazwach ulic, placów, rynków itp. (np. ulica Mikołajska, plac Trzech Krzyży)
- w nazwach urzędów, władz, instytucji, szkół itp. (np. Uniwersytet Jagielloński)
- ze względów grzecznościowych (pisownia zaimków Ty, Twój w listach)
18. użycia małej litery
- w wyrazach pospolitych lub używanych w znaczeniu pospolitym (np. dom, bank, uniwersytet, sejm)
- w nazwach: dni tygodnia, miesięcy, pór roku, tańców, obrzędów, roślin, zwierząt, stron świata, wyrobów przemysłowych (np. czwartek, polonez, kaktus, południe, andrzejki, fiat)
- w nazwach wydarzeń historycznych (np. bitwa pod Grunwaldem)
- w nazwach tytułów naukowych (np. magister)
- w nazwach mieszkańców miast, osiedli, wsi (np. wrocławianin, żoliborzanin)
- w nazwach okręgów administracyjnych (np. województwo małopolskie)
- w przymiotnikach utworzonych od nazw własnych (np. polski)
19. pisowni rozdzielnej
- nie z czasownikami (np. nie przyszedł)
- nie z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (np. nie lepszy, nie najlepiej)
- bym, byś, by po wyrazach można, niepodobna, trzeba, warto, wolno (np. Warto by to zrobić.)
- w zestawieniach dwu lub więcej wyrazów (np. dzień dobry)
- w połączeniu przysłówka z przymiotnikiem lub imiesłowem przymiotnikowym (np. świeżo malowany) ale: jasnowidzący itp.
20. pisowni łącznej
- nie z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu równym (np. nieduży)
- nie z rzeczownikami (np. niebezpieczeństwo)
- -bym, -byś, -by z osobowymi formami czasownika (np. zdjąłby)
- przyimków złożonych (np. spośród, znad)
- wyrazów niepodobna (w znaczeniu: nie można, jest trudno), niedowidzi, niedosłyszy, niepokoi, niewoli (w znaczeniu: pozbawia wolności)
- pisowni przymiotników złożonych (np. jasnoniebieski)
- pisowni wyrazów pospolitych z przedrostkami (np. aspołeczny, minispódniczka)
21. pisowni wyrażeń przyimkowych (np. w ogóle, wniwecz)
22. pisowni przysłówków złożonych
23. pisowni cząstki -bym, -byś, -by z partykułami i spójnikami (np. czyżbym, jeżeliby)
24. pisowni nie z imiesłowami przymiotnikowymi i przysłówkowymi (np. niepalący, nie widząc)
25. pisowni z łącznikiem (np. biało-czerwony, czary-mary, XX-lecie)
26. dzielenia wyrazów
- zgodnie z podziałem na sylaby (np. ko-ro-na)
- zgodnie z kryterium morfologicznym (np. pod-ręcz-nik)
- dzielenie wyrazów złożonych i wyrazów obcych (np. mało-solny, foto-grafia)
27. pisowni skrótów i skrótowców (np. prof., dag, UJ)
28. pisowni obcych nazw własnych (np. książka Hemingwaya)
29. pisowni dat
30. stosowania znaków interpunkcyjnych
- kropka, wykrzyknik, pytajnik – na końcu wypowiedzenia
- przecinek w zdaniu pojedynczym oraz w zdaniu współrzędnie i podrzędnie złożonym
- zapis mowy niezależnej
- dwukropek i wielokropek
31. korzystania ze słownika ortograficznego
IV. POZIOM 4 (klasy I-IV liceum ogólnokształcącego)
Uczestników konkursu obowiązuje znajomość podstawowych zasad pisowni polskiej (fonetycznej, morfologicznej, historycznej i konwencjonalnej) oraz umiejętność stosowania ich, zgodnie ze stanem ujętym w Nowym Słowniku Ortograficznym PWN, Warszawa 1996, w zakresie:
1. użycia litery ó
- gdy wymienia się na o, e lub a (np. lód – lody, pióro – pierze, wrócić – wracać)
- w końcówce -ów (np. lodów)
- w przyrostkach –ów, -ówna, -ówka (np. widokówka)
- na początku wyrazu (np. ósmy)
- gdy nie wymienia się na inną głoskę, np. mózg, ogólny
2. użycia litery u
- w przyrostkach –uch, -uchna, -unek, -usia, -us, -uszek, -utki itp. (np. pakunek)
- w formach czasu teraźniejszego (np. maluję, rysujesz, stosuje)
- w wyrazach typu: zsuwać, skuwka...
- w innych wyrazach (np. strugać, lutnia)
3. użycia litery ą
- w wyrazach rodzimych i spolszczonych (np. wąż, kąpiel)
- w końcówkach N. i B. liczby pojedynczej (np. z klasą, moją klasę)
- w czasownikach czasu teraźniejszego (idą, piszą...)
- w czasownikach czasu przeszłego przed spółgłoską l, ł (np. wziął)
4. użycia litery ę
- w wyrazach rodzimych i spolszczonych (np. prędko, trębacz)
- w końcówkach B. liczby pojedynczej (np. mamę)
- w rzeczownikach typu cielę, kocię...
- w czasownikach czasu teraźniejszego (np. idę, piszę)
- w czasownikach czasu przeszłego przed spółgłoską l, ł (np. zmięła, płynęli)
5. połączeń om,on, em, en
- w wyrazach zapożyczonych (np. tempo, renta, sonda)
- w wyrazach rodzimych przed przyrostkami –ka, -ko (np. kromka, łazienka)
6. użycia końcówki -om
- w C. liczby mnogiej (np. słowom, oczom)
7. użycia liter i, j
- gdy i oznacza miękkość głoski (np. miska, ciastko)
- na początku wyrazu (np. igła, jabłko)
- po samogłoskach, zgodnie z wymową (np. kajak, liczba)
- gdy j występuje po przedrostku (np. nadjechać, objąć)
- w D., C., Ms. rzeczowników żeńskich zakończonych na –ja lub –ia (np. edukacji, alei, ziemi, akademii)
8. użycia spółgłosek miękkich (np. ćma, cichy)
9. użycia litery ż
- gdy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s (np. drużyna, księga)
- po literach r, l, ł (np. rżenie, ulżyć)
- po literze n w wyrazach zapożyczonych (np. aranżacja)
- w innych wyrazach (np. żyrandol, gżegżółka)
- po przedrostkach zakończonych na spółgłoskę (np. obżartuch, odżałować)
- w partykule –że (np. chodźże)
10. użycia litery rz
- gdy wymienia się na r (np. mierzyć)
- w zakończeniach –arz, -erz, -mierz, -mistrz (np. pisarz, rycerz, zegarmistrz)
- po spółgłoskach (np. wrzask); wyjątki: pszczoła, pszenica, kształt, bukszpan, Pszyna
- w innych wyrazach (np. urząd)
11. użycia litery ch
- gdy wymienia się na sz (np. mucha)
- na końcu wyrazu (np. puch, o liczbach); wyjątek: druh
- po literze s (np. schodzić, schron)
- w innych wyrazach (np. ochotnik)
12. użycia litery h
- gdy wymienia się na g, ż, z (np. wahadło)
- w innych wyrazach (np. harmider, czyhać)
13. pisowni przedrostków
- z przed spółgłoską dźwięczną (np. zbić, zhańbić), przed literami s, si, sz, dź (np. zsadzić, zsinieć, zszyć, zdzielić)
- s przed spółgłoską bezdźwięczną (np. sfrunąć)
- ś przed głoską ci (np. ściszyć)
- pisownia innych przedrostków (wz-, ws-, roz-, ob.-, itp.)
14. pisowni przymiotników zakończonych na –ski, -cki, -dzki (np. przemyski, inteligencki, szwedzki)
15. pisowni rzeczowników zakończonych na –stwo, -ctwo, -dztwo (np. żelastwo, lotnictwo, śledztwo)
16. pisowni wybranych form koniugacyjnych, w tym imiesłowów
17. użycia wielkiej litery
- na początku zdania
- w nazwach własnych (np. Maria, Burek, Francja, Mars)
- w nazwach mieszkańców państw, narodów, terenów geograficznych (np. Polak, Indianin, Kaszub)
- w nazwach świąt (np. Nowy Rok)
- w tytułach książek i czasopism (np. „W pustyni i w puszczy”)
- w nazwach geograficznych (np. góry Karpaty, Morze Bałtyckie)
- w nazwach ulic, placów, rynków itp. (np. ulica Mikołajska, plac Trzech Krzyży)
- w nazwach urzędów, władz, instytucji, szkół itp. (np. Uniwersytet Jagielloński)
- ze względów grzecznościowych (pisownia zaimków Ty, Twój w listach)
18. użycia małej litery
- w wyrazach pospolitych lub używanych w znaczeniu pospolitym (np. dom, bank, uniwersytet, sejm)
- w nazwach: dni tygodnia, miesięcy, pór roku, tańców, obrzędów, roślin, zwierząt, stron świata, wyrobów przemysłowych (np. czwartek, polonez, kaktus, południe, andrzejki, fiat)
- w nazwach wydarzeń historycznych (np. bitwa pod Grunwaldem)
- w nazwach tytułów naukowych (np. magister)
- w nazwach mieszkańców miast, osiedli, wsi (np. wrocławianin, żoliborzanin)
- w nazwach okręgów administracyjnych (np. województwo małopolskie)
- w przymiotnikach utworzonych od nazw własnych (np. polski)
19. pisowni rozdzielnej
- nie z czasownikami (np. nie przyszedł)
- nie z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (np. nie lepszy, nie najlepiej)
- bym, byś, by po wyrazach można, niepodobna, trzeba, warto, wolno (np. Warto by to zrobić.)
- w zestawieniach dwu lub więcej wyrazów (np. dzień dobry)
- w połączeniu przysłówka z przymiotnikiem lub imiesłowem przymiotnikowym (np. świeżo malowany) ale: jasnowidzący itp.
20. pisowni łącznej
- nie z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu równym (np. nieduży)
- nie z rzeczownikami (np. niebezpieczeństwo)
- -bym, -byś, -by z osobowymi formami czasownika (np. zdjąłby)
- przyimków złożonych (np. spośród, znad)
- wyrazów niepodobna (w znaczeniu: nie można, jest trudno), niedowidzi, niedosłyszy, niepokoi, niewoli (w znaczeniu: pozbawia wolności)
- pisowni przymiotników złożonych (np. jasnoniebieski)
- pisowni wyrazów pospolitych z przedrostkami (np. aspołeczny, minispódniczka)
21. pisowni zrostów i zestawień
22. pisowni wyrażeń przyimkowych (np. w ogóle, wniwecz)
23. pisowni przysłówków złożonych
24. pisowni cząstki -bym, -byś, -by z partykułami i spójnikami (np. czyżbym, jeżeliby)
25. pisowni nie z imiesłowami przymiotnikowymi i przysłówkowymi (np. niepalący, nie widząc)
26. pisowni z łącznikiem (np. biało-czerwony, czary-mary, XX-lecie)
27. dzielenia wyrazów
- zgodnie z podziałem na sylaby (np. ko-ro-na)
- zgodnie z kryterium morfologicznym (np. pod-ręcz-nik)
- dzielenie wyrazów złożonych i wyrazów obcych (np. mało-solny, foto-grafia)
28. pisowni skrótów i skrótowców, w tym skrótów z j. łacińskiego (np. prof., dag, UJ, ib.)
29. pisowni obcych nazw własnych (np. książka Hemingwaya)
30. pisowni dat
31. stosowania znaków interpunkcyjnych
- kropka, wykrzyknik, pytajnik – na końcu wypowiedzenia
- przecinek w zdaniu pojedynczym oraz w zdaniu współrzędnie i podrzędnie złożonym
- zapis mowy niezależnej
- dwukropek i wielokropek
32. korzystania ze słownika ortograficznego