Subskrypcja

Aby otrzymywać od nas najnowsze informacje proszę dopisac swój adres e-mail:

Zakres tematyczny Galileo - Przyroda

Klasa 4 szkoły podstawowej

We wszystkich testach, oprócz podanych zakresów tematycznych, mogą pojawić się pytania z wiedzy zawartej w programach dokumentalnych, przyrodniczych, ekologicznych, telewizyjnych, dostosowane do umiejętności ucznia z danej klasy. Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i korelują z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.

1. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia oraz:
2. Ja i moje otoczenie:

  • Czynniki pozytywne i negatywne wpływające na samopoczucie ucznia w szkole i w domu;
  • Znaczenie prawidłowego funkcjonowanie organizmu (sen, odpoczynek, odżywianie się, aktywność ruchowa);
  • Organizacja, planowanie miejsca i czasu nauki;
  • Zmysły człowieka i ich rola w poznawaniu przyrody;
  • Przyrządy ułatwiające obserwację przyrody - opis i zastosowanie;
  • Rośliny i zwierzęta hodowane przez człowieka - podstawowe zasady opieki;
  • Zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych.

3. Orientacja w terenie:

  • Wyznaczanie kierunku na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
  • Wędrówka Słońca po niebie w ciągu dnia w zależności od pory roku;
  • Plan, mapa, legenda;
  • Odległość w terenie i na mapie - podziałka liniowa;
  • Mapa poziomicowa - formy terenu i przykłady.

4. Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie:

  • Fazy rozwoju roślin;
  • Zjawiska atmosferyczne zachodzące w Polsce;
  • Stany skupienia wody i zjawiska im towarzyszące;
  • Stany skupienia ciał, ich właściwości (kształt, ściśliwość) - budowa materii, zjawisko dyfuzji;
  • Rozszerzalność cieplna ciał stałych, cieczy i gazów. Przykłady z praktyki;
  • Składniki pogody i przyrządy do ich pomiaru. Jednostki temperatury i opadów stosowane w meteorologii;
  • Cechy pogody w różnych porach roku.

5. Najbliższa okolica:

  • Elementy przyrody ożywionej i nieożywionej, krajobraz antropogeniczny;
  • Czynniki warunkujące życie na lądzie;
  • Charakterystyka ekosystemu lasu, łąki, pola uprawnego;
  • Charakterystyka organizmów samożywnych i cudzożywnych;
  • Budowa warstwowa lasu, mieszkańcy lasu;
  • Rodzaje wód powierzchniowych. Rodzaje i budowa organizmów zamieszkujących cieki wodne.

6. Człowiek a środowisko:

  • Wpływ codziennych zachowań na stan środowiska;
  • Działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;
  • Pozytywny i negatywny wpływ środowiska na zdrowie człowieka.

Klasa 5 szkoły podstawowej

1. Zakres treści programowych z klasy IV oraz:

2. Właściwości substancji:

  • Właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy i inne);
  • Substancje kruche, plastyczne, sprężyste, przewodzenie ciepła, wykorzystanie substancji odwołując się do ich właściwości;
  • Masa i objętość różnych substancji;
  • Segregacja odpadów i ich ponowne wykorzystanie powołując się na właściwości substancji.

3. Krajobrazy Polski i Europy:

  • Mapa poziomicowa i hipsometryczna - niziny, wyżyny, góry;
  • Charakterystyka wybranych krajobrazów Polski;
  • Formy ochrony przyrody w Polsce;
  • Walory turystyczne największych miast w Polsce - Warszawa, Kraków, Gdańsk;
  • Polska na mapie Europy. Sąsiedzi Polski i ich stolice;
  • Krajobraz wybranych obszarów Europy (śródziemnomorski, alpejski).

4. Organizm człowieka:

  • Układy narządów budujące organizm człowieka. Budowa i funkcje (układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy żeński i męski);
  • Etapy rozwoju człowieka - prenatalne i postnatalne;
  • Zmiany zachodzące podczas dojrzewania płciowego u dziewczynek i chłopców;
  • Spalanie i oddychanie, wymiana gazowa i jej produkty;
  • Rola zmysłów w odbieraniu wrażeń ze środowiska zewnętrznego;
  • Dźwięk - źródła, rozchodzenie się w różnych ośrodkach, jednostka, ultradźwięki, higiena słuchu, organizmy posługujące się echolokacją, zagrożenia.

5. Zdrowie i troska o nie:

  • Negatywny wpływ wybranych gatunków mikroorganizmów na zdrowie człowieka;
  • Metody przechowywania żywności;
  • Zasady prawidłowego żywienia się;
  • Higiena ciała;
  • Znaczenie ruchu i ćwiczeń w utrzymaniu zdrowia;
  • Bezpieczeństwo podczas spędzania czasu wolnego;
  • Pierwsza pomoc w niektórych urazach, wezwanie pomocy;
  • Piktogramy i symbole umieszczone na opakowaniach;
  • Zagrożenia w domu - przeciwdziałanie;
  • Uzależnienia i ich wpływ na zdrowie człowieka.

6. Przemiany substancji:

  • Przemiana fizyczna i chemiczna - przykłady;
  • Zjawiska topnienia, rozpuszczania, krzepnięcia, parowania i skraplania;
  • Mieszaniny jednorodne i niejednorodne - przykłady, metody rozdzielania.

7. Rodzaje skał, tworzenie się gleby, organizmy zamieszkujące glebę - ich budowa i funkcja w przyrodzie.

 

Klasa 6 szkoły podstawowej

1. Zakres treści programowych z klasy IV i V oraz:

2. Ziemia we wszechświecie:

    • Globus jako model Ziemi;
    • Układ Słoneczny;
    • Teoria heliocentryczna Mikołaja Kopernika;
    • Załamanie, odbicie i rozchodzenie się światła;
    • Ruch obiegowy i obrotowy Ziemi, opis i jego konsekwencje.

    3. Lądy i oceany:

    • Pojęcia: bieguny, równik, południki, półkule, kierunki główne i pośrednie. Lokalizacja punktów względem południków zero i 180;
    • Wybrane organizmy morskie i ich przystosowanie do życia;
    • Wyprawy morskie Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.

    4. Krajobrazy świata:

    • Krajobrazy strefowe na świecie - las równikowy, sawanna, pustynia, step tajga, tundra, pustynia lodowa. Opis warunków klimatycznych i przystosowanie organizmów.

    5. Ruch i siły w przyrodzie:

    • Rodzaje ruchu;
    • Prędkość, droga, czas. Zadania.
     
    © 2014 Centrum Edukacji Szkolnej • Wszystkie prawa zastrzeżone