Mamy zaszczyt zaprosić Państwa uczniów z klas V, VI, VII i VIII szkoły podstawowej oraz I, II i III liceum ogólnokształcącego do wzięcia udziału w konkursie geograficznym GALILEO.
Konkurs odbędzie się 08-03-2024 r. Oprócz konkursu z geografii w dniach 04-03-2024 r. - 08-03-2024 r. odbędą się również konkursy z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, języka hiszpańskiego, historii, chemii, fizyki, przyrody, biologii i matematyki.
Konkurs ma formę testu składającego się z 26 pytań. Do każdego pytania podane są 4 odpowiedzi, z których jedna jest prawidłowa. Konkurs z geografii trwa 60 minut + 10 minut sprawy organizacyjne.
Ulotka informacyjna - GALILEO geografia
Na każdym etapie edukacyjnym z geografii obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że treści zawarte w zakresach tematycznych testów wcześniejszych, mogą wystąpić w testach późniejszych.
Klasa 5 szkoły podstawowej
1. Treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.
2. Mapa Polski:
- mapa i skala - elementy mapy, znaki kartograficzne, skala i jej rodzaje,
- odległości na mapie i w terenie,
- ukształtowanie powierzchni na mapach,
- wysokość bezwzględna i względna,
- rodzaje map,
- orientowanie mapy,
- plan miasta.
3. Krajobrazy w Polsce:
- cechy krajobrazu nadmorskiego (Pobrzeże Słowińskie),
- cechy krajobrazu pojeziernego (Pojezierze Mazurskie),
- cechy krajobrazu nizinnego (Nizina Mazowiecka),
- cechy krajobrazu wielkomiejskiego (Warszawa),
- cechy krajobrazu miejsko-przemysłowego (Wyżyna Śląska),
- cechy krajobrazu rolniczego (Wyżyna Lubelska),
- cechy krajobrazu wyżynnego (Wyżyna Krakowsko-Częstochowska),
- cechy krajobrazu wysokogórskiego (Tatry).
4. Rozmieszczenie lądów i oceanów, pierwsze wyprawy geograficzne.
Klasa 6 szkoły podstawowej
1. Treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV oraz geografii w klasie V.
2. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; charakterystyka ruchu obrotowego i obiegowego; następstwa ruchów Ziemi.
3. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; odczytywanie i wyznaczanie położenia matematyczno-geograficznego punktów i obszarów na mapie i globusie.
4. Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:
- położenie i granice kontynentu,
- podział Europy na regiony,
- państwa europejskie i ich stolice,
- główne cechy środowiska przyrodniczego Europy,
- Islandia - położenie, środowisko przyrodnicze, atrakcje,
- starzenie się i zróżnicowanie społeczeństw (przyczyny i skutki),
- największe europejskie metropolie (Londyn, Paryż).
5. Gospodarka Europy:
- rolnictwo w Europie Zachodniej (Węgry, Dania).
Klasa 7 szkoły podstawowej
1. Pytania mogą dotyczyć treści geograficznych zawartych w podstawie programowej II etapu edukacyjnego dla klas 4-6 szkoły podstawowej z przedmiotu przyroda i geografia.
2. Rolnictwo i przemysł Polski.
Klasa 8 szkoły podstawowej
1. Pytania mogą dotyczyć treści geograficznych zawartych w podstawie programowej II etapu edukacyjnego dla klas 4-7 szkoły podstawowej z przedmiotu przyroda i geografia.
2. Ameryka (Północna i Południowa) - gospodarka.
Klasa 1 liceum ogólnokształcącego
1. Pytania mogą dotyczyć treści geograficznych zawartych w podstawie programowej II etapu edukacyjnego dla klas 4-8 szkoły podstawowej z przedmiotu przyroda i geografia.
2. Litosfera - procesy wewnętrzne.
3. Litosfera - procesy zewnętrzne.
Klasa 2 liceum ogólnokształcącego
1. Pytania mogą dotyczyć treści geograficznych zawartych w podstawie programowej II etapu edukacyjnego dla klas 4-8 szkoły podstawowej z przedmiotu przyroda i geografia oraz treści nauczania w klasie 1 liceum ogólnokształcącego.
2. Sektory gospodarki. Globalizacja.
3. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo.
4. Przemysł.
Klasa 3 liceum ogólnokształcącego
1. Pytania mogą dotyczyć treści geograficznych zawartych w podstawie programowej II etapu edukacyjnego dla klas 4-8 szkoły podstawowej z przedmiotu przyroda i geografia oraz treści nauczania w klasie 1 i 2 liceum ogólnokształcącego.
2. Gospodarka Polski.